Traktorn i skogen

Valmet 502

17 inlägg 11144 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 502

jørgenjthaule  
#501347 Hei
Jeg skal bytte toppakning på min valmet 502, noen som vet toleransen på toppen?
Håper jeg slipper å slipe den



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 502

Cat554  
#501372 Hva er grunnen til at du bytter toppakning? Vet du at den er gåen. Har hatt noen av de motorene, og om du får vann i oljen så er det like viktig å bytte O-ringer på foringene. Gjør i alle fall det samtidig. Om du får vann ut ved dysene, så bytt O-ringer på kjølehylsene til dysene. Har aldri behøvd å slipe noen topp.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 502

jørgenjthaule  
#501380 Hei
Det bobler og står i når motoren sviver..mister vann.hvit eksos.kjølevannet blir fullt av olje kort tid etter (5min) den fylles med ny kjølevæske..når jeg starter opp blåser det ut av radiatoren..så regner med den er gåen..er ikke voldsomt motorkyndig,men mener du o ringene på sylinder foringer?
Jeg har sjekket oljen og det er merkelig nok ikke noen tegn på at det er vann i olja,men vet jo ikke.takker veldig for tips

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 502

Cat554  
#501388 Da er det nok toppakningen. Det sitter O-ringer i bunnen av foringene som kan gi vann i olja når de blir slitt. Det er litt mere jobb å bytte dem samtidig, men min erfaring er at det bør du. Du må ta av bunnpanna og løse rådene. Husk å merke delene. Skyv så opp foringene med en jekk og en trebit. Spander stempelfjærer og hon foringene litt med det samme, så blir du kvitt oljeforbruket. Har hatt 2 stk 602 og en 1203. Samme sykdom på alle.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 502

jørgenjthaule  
#501392 Ok...
Da blir det en telefon til økonomideler til mandag 😀 hvis du ikke har tips om noen bedre plass å kjøpe deler til denne

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 502

Cat554  
#501397 Det er en stund siden jeg hadde dem, så jeg vet ikke nå. Jeg brukte originaldeler da de var ganske billige dengangen. Husk å få med gummiringen mellom vannpumpe og termostathus.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 502

jørgenjthaule  
#501400 Ja skal bestille en hel del.. virkelig gode tips,takk igjen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 502

jørgenjthaule  
#501548 Vet du om det kan være vanskelig å få ut foringene?har kikket litt på youtube og der ser det ut som det er relativt tungvindt,men disse motorene har vel o-ringer ,noe som jeg håper gjør det en del enklere,eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 502

Cat554  
#501596 Såvidt jeg kan huske var det ikke så vanskelig. Kappet som nevnt en planke og satte jekken på gulvet. Ikke slå på dem, da de er av støpejern som jo er litt sprøtt. Ideellt er å varme litt forsiktig på blokka slik at den blir varmere enn foringen. I bunnen der O-ringene sitter kan de ikke være så faste, -det må være på toppen. Du kan evt. varme foringen i toppen til 150 grader og la den bli kald igjen før du presser. Da vil krystallinsk vann i mulig rust jages ut og rusten krymper. Litt WD-40 og så, når den er helt avkjølt varmer du på blokka litt unna foringen, slik at den utvider seg aningen.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 502

jørgenjthaule  
#503270 Nå er toppakningen montert,traktoren sviver fint som bare det,ventilene ble og justert og det ble byttet div pakninger...Nå er det bare å finne en oljelekkasje,den lekker olje ett eller annet sted,men ser ikke fra hvor..vet at det kommer fra motoren..Noen hotte tips,eller plasser de pleier å lekke olje?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 502

jørgenjthaule  
#503406 Ser at det lekker fra dreneringer fra toppdekselet...hva betyr dette?utette ventiler?gjennomslag i sylinder?
Når toppakningen ble byttet ble det ikke byttet o-ringer på cylinderforingene..noe som kanskje var litt dumt...Det er ikke trykk i oljepfyllinga når jeg åpner denne imens motoren sviver,noe som kan være en indikasjon på at det ikke er gjennomslag i en sylinder.kan heller ikke merke at det blåser ut av peilepinnen..vet noen hvor veivhus ventilasjonen ligger på denne motoren?har kikket etter den uten hell...hmmm,en skåren traktor samt en med allverdens problemer på 3 uker nå...begynner å bli litt lei:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 502

sturee64  
#516298 Hej på er igen allihop! ja nu har man kört traktor en vinter o nog är det betydligt mycke roligare än att trampa bakom en snöslunga haha :grin:
Nu hade ja tänkt försöka mej på att byta tätningar i slutväxlarna tror ja de heter,i alla fall så läker de olja så insidan av båda bakhjulen är full i olja,ja fyllde i våras o nu syns det ingen nivå på glaset...
Vore tacksam för lite tips från någon som gjort liknande operation..ni vet såna här"att tänka på saker"så man slipper göra alla misstag själv...föressten betydligt trevligare skruva nu än när de är -25,fast mer mygg :grin:

Avatar Fallback

Re: Valmet 502

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516330 Inga tips men jag vet att jag behöver göra samma operation själv.
Se till att du byter de på insidan slutväxlarna också. Eftersom växellådan har en högre nivå händer det att växellådan fyller slutväxlarna med olja om inte tätningarna är i ordning.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 502

sturee64  
#516442 Ok ska försöka titta på de,tack för visat intresse 🙂

Användarvisningsbild

Re: Valmet 502

sturee64  
#527636 Hejsan,laddningslampan har börjat tändas lite då o då,slocknade oftast när man ökade varven men nu lyser den hela tiden,ja har haft lös generatorn o rengjort den o kolen såg bra ut,ena släpringen hade lite mera spår i sej medan den andra var helt slät.
Har även haft lös "locket" på laddningsrelät o de såg helt ok ut,två spolar o två "brytarspetsar"
har ni några andra tips på hur ja kan göra? Mvh Sture.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).