Motorsåg och handhållet

4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

27 inlägg 11205 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

Hugin  
#501203 Det har ju diskuterats mycket kring alkylatbensin på forumet. Noterade en annons på Land Skogsbruk (nätet): "Alkylatbensin som alkylatbensin"?
Här redovisades jämförelser med olika fabrikat, efter en tids körning. - I en 4 T-motor som kräver 2% oljeinblandning(!).
Efter diverse kontroller visade det sig inte vara felskrivet. Tydligen har Stihl en fyrtaktare, traditionellt med ventiler i toppen och som saknar oljesump. Motorn ska härigenom bl. a ge ett bättre vridmoment än motsv småmotorer, som måste fungera oavsett lutning/uppochner.

Intressant! Finns andra fabrikat med denna lösning, eller erfarenheter om den ovanliga konstruktionen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

bgl  
#501206 Du kan börja med att läsa trådar om kedjeröjsågen Stihl KM130r på vårt forum.

Användarvisningsbild

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

totte  
#501210 Finns väl nån japan också, Honda tror jag har. Det här handlar alltså om röjare. Även om det är 4T så kan man förstås inte ha en oljesump i en motor som kan komma att köras i stort sett i alla lägen. Så antingen för man ha ett förbrukningsoljesystem, med tank och pump eller oljeblandat. Dolmar har experimenterat med 4T motorsåg.

Avatar Fallback

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

axwell  
#501218
totte skrev:Finns väl nån japan också, Honda tror jag har. Det här handlar alltså om röjare. Även om det är 4T så kan man förstås inte ha en oljesump i en motor som kan komma att köras i stort sett i alla lägen. Så antingen för man ha ett förbrukningsoljesystem, med tank och pump eller oljeblandat. Dolmar har experimenterat med 4T motorsåg.


Nja, var på väg att köpa en Honda gräsröjare som gick på ren bensin och separat oljetråg
Nu blev det ingen affär men jag har för mig att även Husq. använde den motorn.
Här går jag bara efter vad minnet säger men jag har för mig att säljaren påstod att det fanns en motorsåg med samma lösning.

En Ryobi som havererade hade 4-takt med bensin+ oljetråg.
https://www.entreprenadbutiken.se/grast ... astrimmer/

Oljetråg, som sagt !

Användarvisningsbild

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

JensSkoog  
#501221 Har körd med KM130 nu i några år, och fyrtaktandet funkar bra, skulle jag mena. Det man saknar är "blixtsnabbvarvandet" som man får med en tvåtakatare, men bottendraget är jättebra. Senn är det något som inte så många tänker på och det är att den larmar mindre än ordinarie tvåtaktare. Det uppskattas när man går hela dagen med den i häck och trädgårdsjobb, inte minst av grannar :wink:

Användarvisningsbild

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

Vardon  
#501222 Har en honda 4t röjare underbar maskin dock lite klen mer en trädgårdsmaskin men kommer de med en rejäl och handtagsvärme köper jag den direkt

Användarvisningsbild

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501226
axwell skrev:
totte skrev:Finns väl nån japan också, Honda tror jag har. Det här handlar alltså om röjare. Även om det är 4T så kan man förstås inte ha en oljesump i en motor som kan komma att köras i stort sett i alla lägen. Så antingen för man ha ett förbrukningsoljesystem, med tank och pump eller oljeblandat. Dolmar har experimenterat med 4T motorsåg.


Nja, var på väg att köpa en Honda gräsröjare som gick på ren bensin och separat oljetråg
Nu blev det ingen affär men jag har för mig att även Husq. använde den motorn.
Här går jag bara efter vad minnet säger men jag har för mig att säljaren påstod att det fanns en motorsåg med samma lösning.

En Ryobi som havererade hade 4-takt med bensin+ oljetråg.
https://www.entreprenadbutiken.se/grast ... astrimmer/

Oljetråg, som sagt !

Stiga hade ett par gräs röjare/trimmrar med honda motor och oljesump.
Jag har en motor sparad nånstans.
Har även nån av Stihls röjare med 4t utan sump.
Lite kluddigt det här och man måste ha klart för sig vilken produkt man har.
Annars blir det inget kul.

Användarvisningsbild

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

totte  
#501242 OK, det finns tydligtvis 4T med oljesump bland röjarna, hade helt fallit mig ur minnet. :oops:

Användarvisningsbild

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501253 Vill minnas Tanaka hade nån röjare eller trimmer med oljesump med.. kommer inte ihåg riktigt.

Användarvisningsbild

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

anersimyra  
#501280 Systemet är sen länge vanligt på båtmotorer. Jag vill minnas att konstruktionen endast har ventil på avgassidan. Jag tycker nog att både de lövblåsar och båtmotorer jag kört låter för jävla illa, de är både högljudda och har ett tungt hårt ljud. :shock:

Användarvisningsbild

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501297 De fyrtakts trimmrar jag sett har varit ventilstyrda på både insug och utblås.
Har inte sett mer än nån enstaka fyrtakts båtmoter men de jag sett hade nog samma så vitt jag begriper.

Användarvisningsbild

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501301 Jag har en 4takt 2,5 hk på båten som fiskemotor o den går underbart tyst på lågvarv men låter fördjävligt på högre varv med belastning. Då startar jag hellre Johnsson35an.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

Hugin  
#501314 Intressant, detta med ljudnivå. Enligt Stihls produktbeskrivning för deras "4-MIXmotor" har den "låg ljudnivå, behaglig också vid högsta effekt".
Man anger också låg vikt som en fördel. - Frågan blir då hur vikt/effektförhållandet är, relativt motsv. tvåtaktare. Gissar att ett tyngre svänghjul med srörre svängmassa erfordras i en encylinrig fyrtaktare, som ger en "arbetsknuff" på två vevaxelvarv.
Har den någon typ av fördelardosa (elektronisk?), eller ger stiftet gnista vid varje varv?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501414 Tunga svänghjul har inte dessa i trimmrar och den såg jag sett.

Stihl utan sump.

1520108554_cimg4314.jpg

1520108554_cimg4313.jpg

1520108554_cimg4312.jpg


Stiga med Honda motor med sump.

1520108554_cimg4311.jpg
1520108554_cimg4310.jpg

1520108554_cimg4309.jpg

Användarvisningsbild

Re: 4 T-motor som kräver oljeblandad bensin

Kindbo  
#504327 Hej
Hondas grästrimmer rekommenderas, min känsliga granne störs inte av ljudet från den. Och min syster på 78 år har inga problem att starta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).