Motorsåg och handhållet

HVA 536 Li XP

150 inlägg 66601 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494637 Tidningen Skogen har testat 536 LiXP och verkade vara nöjda med den. Testet finns alltså på sidorna 42-43 i nummer 2018-01.
/Niklas

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

DrW  
#494649 Blir mer och mer sugen på sågen men startkostnaden avskräcker lite då jag inte har laddare och batteri sedan tidigare.
Har de aldrig bra paketpriser eller kampanjer? 🙏

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494705 Men som med alla moderna batterimaskiner så finns det ju en massa andra trevliga maskiner från samma märke som går på samma batteri och således kan köpas tool only för ett betydligt trevligare pris. Men visst är det en tröskel när du köper den första maskinen.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

DrW  
#494720 Absolut är det så. Totalt blir det ju säkert ännu dyrare då lockelsen att köpa fler maskiner kommer att bli allt för svår att motstå. :)
Det finns väl ingen anledning att skaffa sig mindre batterier än BLi200?

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494722 Nej, det tycker jag inte. BLi 200 är ganska lagom, om du frågar mig. BLi 300 är ju volymmässigt klart större och väger ju ett halvt kilo till.

Börja med två batterier och en laddare, tycker jag. Räcker inte det, så går det ju att komplettera bakefter.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

forest.  
#501201
Niking skrev:Nej, det tycker jag inte. BLi 200 är ganska lagom, om du frågar mig. BLi 300 är ju volymmässigt klart större och väger ju ett halvt kilo till.

Börja med två batterier och en laddare, tycker jag. Räcker inte det, så går det ju att komplettera bakefter.
/Niklas


ska man ha ryggbatteri eller lösa i sågen? vad är fördelen att bära runt på ett större på ryggen? livslängd på lösa eller ryggabatteri?

Vad föredrar ni som röjer?, Varför kommer det inte en batteridriven klingsåg? kräver det mera än en med kedja?

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501230
forest. skrev:
Niking skrev:Nej, det tycker jag inte. BLi 200 är ganska lagom, om du frågar mig. BLi 300 är ju volymmässigt klart större och väger ju ett halvt kilo till.

Börja med två batterier och en laddare, tycker jag. Räcker inte det, så går det ju att komplettera bakefter.
/Niklas


ska man ha ryggbatteri eller lösa i sågen? vad är fördelen att bära runt på ett större på ryggen? livslängd på lösa eller ryggabatteri?

Vad föredrar ni som röjer?, Varför kommer det inte en batteridriven klingsåg? kräver det mera än en med kedja?


Jag rekommenderar lösa batterier alla dagar i veckan.

Angående batteridriven klingsåg, så finns det redan batteridrivna trimrar, som går att bygga om. Men ja, en klinga kräver mer kraft i motorn än en kedja. Husqvarnas bensindrivna kedjeröjare 535 FBx är ju på 34,6 kubik, medan en Husqvarna lilla klingröjsåg 545 FX(T) är på 45,7 kubik.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

forest.  
#501256
Niking skrev:
forest. skrev:
Niking skrev:Nej, det tycker jag inte. BLi 200 är ganska lagom, om du frågar mig. BLi 300 är ju volymmässigt klart större och väger ju ett halvt kilo till.

Börja med två batterier och en laddare, tycker jag. Räcker inte det, så går det ju att komplettera bakefter.
/Niklas


ska man ha ryggbatteri eller lösa i sågen? vad är fördelen att bära runt på ett större på ryggen? livslängd på lösa eller ryggabatteri?

Vad föredrar ni som röjer?, Varför kommer det inte en batteridriven klingsåg? kräver det mera än en med kedja?


Jag rekommenderar lösa batterier alla dagar i veckan.

Angående batteridriven klingsåg, så finns det redan batteridrivna trimrar, som går att bygga om. Men ja, en klinga kräver mer kraft i motorn än en kedja. Husqvarnas bensindrivna kedjeröjare 535 FBx är ju på 34,6 kubik, medan en Husqvarna lilla klingröjsåg 545 FX(T) är på 45,7 kubik.
/Niklas


menade 536 Lipx kedjeröjsågen med lösa batterier, har du denna såg niking?

Sågar den lika snabbt långsamt som den bensindrivna?

Sägs i film om bränsle versionen att man sparar steg är det att man når längre åt sidorna i stråket jämte klingsåg?

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501290 Japp, jag har även 536 LiPX, liksom 535 FBx. Det är mer klös i bensinvarianten, men batterivarianten är tystare.

Enligt min erfarenhet, så är en klingsåg att föredra så länge det inte är tätt som en djungel, inte övergrovt och att skiten ska bara ner på backen. För enstaka beskärningsjobb eller liggande stammar, har jag då med mig en beskärningssåg.

Är det däremot en djungel, samt mycket beskärningsjobb, så är en kedjeröjsåg att föredra. Det blir helt enkelt mycket enklare att plocka ut enstaka stammar med en kedjeröjsåg.

Då det gärna blir mycket klent som röjs bort, så kör jag gärna med 1/4" kedja på 536 LiPX. Det kräver ett nytt ringdrev och i övrigt samma kedja och svärd som till 536 LiP4 och LiPT5 ("klumpedunsen").
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

forest.  
#501300
Niking skrev:Japp, jag har även 536 LiPX, liksom 535 FBx. Det är mer klös i bensinvarianten, men batterivarianten är tystare.

Enligt min erfarenhet, så är en klingsåg att föredra så länge det inte är tätt som en djungel, inte övergrovt och att skiten ska bara ner på backen. För enstaka beskärningsjobb eller liggande stammar, har jag då med mig en beskärningssåg.

Är det däremot en djungel, samt mycket beskärningsjobb, så är en kedjeröjsåg att föredra. Det blir helt enkelt mycket enklare att plocka ut enstaka stammar med en kedjeröjsåg.

Då det gärna blir mycket klent som röjs bort, så kör jag gärna med 1/4" kedja på 536 LiPX. Det kräver ett nytt ringdrev och i övrigt samma kedja och svärd som till 536 LiP4 och LiPT5 ("klumpedunsen").

/Niklas


ok, när räknar du som övergrov röjning?

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501302
forest. skrev:
Niking skrev:Japp, jag har även 536 LiPX, liksom 535 FBx. Det är mer klös i bensinvarianten, men batterivarianten är tystare.

Enligt min erfarenhet, så är en klingsåg att föredra så länge det inte är tätt som en djungel, inte övergrovt och att skiten ska bara ner på backen. För enstaka beskärningsjobb eller liggande stammar, har jag då med mig en beskärningssåg.

Är det däremot en djungel, samt mycket beskärningsjobb, så är en kedjeröjsåg att föredra. Det blir helt enkelt mycket enklare att plocka ut enstaka stammar med en kedjeröjsåg.

Då det gärna blir mycket klent som röjs bort, så kör jag gärna med 1/4" kedja på 536 LiPX. Det kräver ett nytt ringdrev och i övrigt samma kedja och svärd som till 536 LiP4 och LiPT5 ("klumpedunsen").

/Niklas


ok, när räknar du som övergrov röjning?


Ca 15 cm i stubbskäret.

Och ja, 15 cm stammar går ju att ta med klingsåg, men det börjar bli knöligt och ofta nödvändigt att lumpa ner en del av stammarna. Då är en kedjeröjsåg att föredra, tycker jag.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

DrW  
#510811 Har nu till sist kommit mig för att beställa en batterisåg, lokala handlaren var dessutom billigast, verkar dock vara många som vill ha den för den var slut lite var stans.
Vilken kedja föredrar ni till sågen? Såg att det var lite olika åsikter om den saken. Såg också att Hva konstigt nog har olika kedjor på motorsågen och batterikedjeröjaren. Finns ju viss risk att batteriparken utvidgas framöver och det är ju bara irriterande att behöva ha koll på en massa olika kedjemodeller, rullmallar och filar.
Var köper ni kedjor? Originalkedjorna från Hva tycker jag verkar dyra. Är det inte någon Oregon -kedja egentligen?

Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

forest.  
#510968 Vad för såg har du köpt DrW ?

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

DrW  
#511028 Som trådrubriken, batterisågen 536 LiXP.

Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

JaktGripen  
#515455 Någon som jämfört 535fbx och denna rakt av och kan ge mig "short and snappy"?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).