Skotare

Inköpt Mini bruunett 678 -85

182 inlägg 69066 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#498778 Införskaffat min första skotare. Har tydligen gått på naturbruksgymnasiet i norrköping! Den har gått 13000 timmar och ser ut att vara fin i chassi. Tanken är att den skall användas för skotning så klart samt att den skall ha en stegmatare Naarva S23C som jag köpt tidigare. Här kommer en bild också...

https://skogsforum.se/download/file.php ... w&id=52926



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#498833 En liten fundering. Den verkar tappa tillbaka dieseln. Man får köra lite väl länge på startmotorn tycker jag innan den tänder till. Vidare verkar det inte finnas någon matarpump, eller pumpanordning för manuell pumpning av diesel. Den är i princip tom på diesel, så tanken ger inte särskilt mycket övertryck nu på slutet av tanken gissar jag. Har det någon betydelse?

Lite funderingar...

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

bgl  
#498846 Börja med att byta bränslefilter.

Användarvisningsbild

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Vedproducent  
#498847
stenberg77 skrev:En liten fundering. Den verkar tappa tillbaka dieseln. Man får köra lite väl länge på startmotorn tycker jag innan den tänder till. Vidare verkar det inte finnas någon matarpump, eller pumpanordning för manuell pumpning av diesel. Den är i princip tom på diesel, så tanken ger inte särskilt mycket övertryck nu på slutet av tanken gissar jag. Har det någon betydelse?

Lite funderingar...

Har en likadan -84. Nej dom brukar få gå några varv på startmotorn och har väl aldrig varit speciellt lättstartade. Utan motorvärmare så är det trögt att få igång vid minusgrader. Men jag satte dit en enkel elpump och kör du den så startar den i alla fall vid plusgrader direkt. Numera så har jag den nästan bara till veden men den ska i all fall starta 5 dagar i veckan under vintern också. Har ingen fungerande motorvärmare men använder en 2000 watts värmefläkt som jag ställer i motorrummet ett par timmar och drar en filt över huven. Det lilla räcker att få igång den ner till i alla fall minus 15.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

dreamtool  
#498852 Jag har en bruunett 578 och nej, dessa är rätt tröga i starten. Våran tänder dock på typ 1-2sekunder. Utan motorvärmare är det dock hopplöst.
Tydligen ska ett stort problem ligga i startmotorn på dessa. Och det ska finnas en "högvarvad typ" av rykten som ska vara betydligt bättre än standard.
Har dock aldrig haft något problem med att startproblem uppstår vid mindre diesel i tanken.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498853 Som någon sagt så har de ingen matarpump. Det är meningen att soppan ska rinna med självtryck. Byt bränslefilter ofta och tanka blankdiesel.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#498981 Jag har riktigt bra snurr på stratmotorn, så snart soppan är fram startar den direkt. Har hört att det brukar vara en backventil som kan börja läka tillbaka som normalt ska släppa överflödigt bränsle till returen. Jag är inte så insatt i detta själv. Ska få testa lite på tisdag. Vi har ju snö i överflöd så jag har fått parkera hemma hos en som hade lite yta skottad. Det är brist på skottade ytor i härnösand just nu... Fick bära undan snö i 20 minuter med traktorn bara för att komma igenom plogvallen in till mitt skifte. Men insåg att det var meninglöst och försöka köra in den där då den skulle hamna nära väg oavsett hur många timmar jag skulle skotta...

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

alias  
#499014
stenberg77 skrev:En liten fundering. Den verkar tappa tillbaka dieseln. Man får köra lite väl länge på startmotorn tycker jag innan den tänder till. Vidare verkar det inte finnas någon matarpump, eller pumpanordning för manuell pumpning av diesel. Den är i princip tom på diesel, så tanken ger inte särskilt mycket övertryck nu på slutet av tanken gissar jag. Har det någon betydelse?

Lite funderingar...


Om jag minns rätt så sitter det så sitter det en bränslepump med kran, som styrs med en magnetventil (stängd utan ström) för att förhindra att soppan rinner bakåt, på den 678:a som jag har kört en del. Vill minnas att denna är lite knepig att komma åt att få väck och återmontera då det sitter skruvar på baksidan mot motorn. Utan ström till denna skall det dock bli tvärstopp med bränslematningen.

Funkar glödningen på tändningsnyckeln?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#501093 Det är 21 grader kallt och fortfarande 1,7 med snö så jag ligger lite lågt med att testa starter. Återkommer...

Finns det något som bytt kran på en mini bruunett? Jag funderar lite på en längre kran när jag skall använda den för gallring med Naarvan. Chassie är fint så jag tror att det har många timmar kvar. Skulle gärna vilja ha ett par meter längre kran, men det måste ju vara en låg kranpelare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501098 Att byta hela kranen känns onödigt drastiskt men olika typer av långutskjut brukade folk sätta på dem. Så tog de i tills kranbågen sprack. :-)

Användarvisningsbild

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Vedproducent  
#501106
stenberg77 skrev:Det är 21 grader kallt och fortfarande 1,7 med snö så jag ligger lite lågt med att testa starter. Återkommer...

Finns det något som bytt kran på en mini bruunett? Jag funderar lite på en längre kran när jag skall använda den för gallring med Naarvan. Chassie är fint så jag tror att det har många timmar kvar. Skulle gärna vilja ha ett par meter längre kran, men det måste ju vara en låg kranpelare.

Jag har en Cranab med dubbelutskjut på min maskin. Den satt på när jag köpte den 1999. Suveränt med långkran.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

bgl  
#501107 Innan du belastar kranen mer bör plattan som vridmotorn är skruvad mot kontrolleras. Den ljusare gröna lacken kan indikera att du har den äldre tunnare plattan. Kolla så att inte plattan har böjt ner sig i bakkanten, kan i så fall vara en oönskad ökad belastning på vridmotorn.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#501110 Vilken cranab modell är det monterad på den?

Ja, ska kolla plattan, jag tänkte att jag skulle hålla sig under ösa 363M lyftmoment 80nm. Dvs kanske något på max 60-70Nm.

Ett annat alternativ är ju att byta delen med utskjut. Det är ju kort utskjut på den.

/Johan

   TS
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

bgl  
#501114 Ursprungligen dimensionerad för 56 Nm.
Senare årgångar (mörkgrönare) kördes i praktiken på högre.
Min 85a gick på 56Nm och böjde ändå plåten efter ett par år!

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

alias  
#501117 Jag vill minnas att många 678:or levererades med ca 6,5 m kranar (ÖSA, Fiskars, Cranab) i original.

Rätt eller fel?

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).