Föryngring

Spruta till Viltskydd och Snytbagge

47 inlägg 31210 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381196 Hittade lite info om ryggsprutor på kapitel 8 i http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/att_ ... B97-04.HTM
/Niklas

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#382906 Nu har jag fått hem en SOLO 475 med pro-sele, gummislang, metallrör, diverse munstycken etc. Som väntat får pro-selen följa med till Gardells för förlängning m.m.

Ni som går med ryggspruta, hur gör ni med drickat! Tar ni med det på sprutan? Eller lägger ni ut depåer på strategiska ställen?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sv: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383075
alias skrev:
Niking skrev:Misstänker att det kan vara värt att gå upp lite i kvalitet på handsprutorna och köpa Solos handsprutor.

Intressant synpunkt angående preparattillgång. Är det för att precisionen blir bättre med handsprutorna? Hur kan precisionen i så fall förbättras på ryggsprutorna?

Jag är 196 cm lång.
/Niklas


Nu var det HaTe2 som jag körde i ryggsprutan och jag uppfattade det om att det droppade mycket mellan plantorna (efter att man släppt "avtryckaren" - nu var detta knähöga plantor som behandlades så det fanns ju rätt mycket preparat i röret mellan handtaget och sprutmunstycket som kunde rinna ut, behandlar man plantor över midjehöjd så bör ju vätskepelaren trycka mer från munstycket och mot handtaget). Tricon uppfattar jag som mer trögflytande, så problemet blir nog inte lika stort där.

Kanske att ett annat munstycke ger mindre spill?

MVH
Alias


Alias! Såg att det fanns ett droppskydd till SOLO-ryggsprutor. Skogma art nr 147010 för endast 68 kr + moms. Värt att testa?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sv: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

alias  
#383079
Niking skrev:
alias skrev:
Niking skrev:Misstänker att det kan vara värt att gå upp lite i kvalitet på handsprutorna och köpa Solos handsprutor.

Intressant synpunkt angående preparattillgång. Är det för att precisionen blir bättre med handsprutorna? Hur kan precisionen i så fall förbättras på ryggsprutorna?

Jag är 196 cm lång.
/Niklas


Nu var det HaTe2 som jag körde i ryggsprutan och jag uppfattade det om att det droppade mycket mellan plantorna (efter att man släppt "avtryckaren" - nu var detta knähöga plantor som behandlades så det fanns ju rätt mycket preparat i röret mellan handtaget och sprutmunstycket som kunde rinna ut, behandlar man plantor över midjehöjd så bör ju vätskepelaren trycka mer från munstycket och mot handtaget). Tricon uppfattar jag som mer trögflytande, så problemet blir nog inte lika stort där.

Kanske att ett annat munstycke ger mindre spill?

MVH
Alias


Alias! Såg att det fanns ett droppskydd till SOLO-ryggsprutor. Skogma art nr 147010 för endast 68 kr + moms. Värt att testa?
/Niklas


Helt klart intressant Niklas, får nog lägga till ett sådant nästa gång jag beställer grejer från Skogma.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Sv: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384422 Nu har jag varit en sväng till Gardells och förlängt bärremmarna ca 20 cm, så nu hamnar midjebältets runt midjan och inte vid revbenet. Nu är det bara manometern och något testat munstycke kvar innan SOLO-sprutan är redo.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408346
alias skrev:Nu var det HaTe2 som jag körde i ryggsprutan och jag uppfattade det om att det droppade mycket mellan plantorna (efter att man släppt "avtryckaren" - nu var detta knähöga plantor som behandlades så det fanns ju rätt mycket preparat i röret mellan handtaget och sprutmunstycket som kunde rinna ut, behandlar man plantor över midjehöjd så bör ju vätskepelaren trycka mer från munstycket och mot handtaget). Tricon uppfattar jag som mer trögflytande, så problemet blir nog inte lika stort där.

Kanske att ett annat munstycke ger mindre spill?

MVH
Alias


Inledde Tricosäsongen i går med att spruta ca1500 plant. Konstaterade dock att något inte var som vanligt då det droppade massor mellan plantorna. Väl hemma igen så demonterade jag hela handtaget och konstaterade att trots extremt noggrann spolning så hade det ansamlats rester av Trico runt o-ringarna så ventilen kärvade.
Så i fortsättningen blir det tvätt med såpa vid slutet av sprutsäsongen av alla delar av sprutan.

Avatar Fallback

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

uffejohan  
#408468 Precis samma här. Jag tvättar allt, inkl O-ringar, med diskmedel och blåser rent med tryckluft. Har funkat bra senaste åren. Trots noggrann rengöring brukar ändå nån liten flaga fastna i munstycket den första timmen när jag tar den i bruk. Bäst är nog att försöka planera så att man sprutar annat preparat direkt efter Trico. Jag brukar spruta med RoundUp på lite grusgångar och uppfarter efteråt. Apropå Trico så har jag en blomspruta hängandes i en stropp på selen när jag höströjer granplanteringarna. På så vis kan jag få upp lite tallplantor i de annars monotona granskogarna. Brukar vara lagom att fylla sprutan när jag tankar sågen.

Användarvisningsbild

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433485
Niking skrev:Nu har jag varit en sväng till Gardells och förlängt bärremmarna ca 20 cm, så nu hamnar midjebältets runt midjan och inte vid revbenet. Nu är det bara manometern och något testat munstycke kvar innan SOLO-sprutan är redo.
/Niklas

Tyvärr blev ryggsprutan väldigt baktung, varför det blev en ny resa till Gardells i kväll. Jag lät sy på två breda remmar i ryggplattan och fäste den ena änden i respektive axelrem. Den andra änden spändes runt själva ryggsprutan.

För att förhindra att axelremmarna åker bakåt p.g.a. baktung ryggspruta, fick jag montera en andra bröstrem strax nedanför infästningen av de breda remmarna. De breda remmarna togs för övrigt från gamla Pellenc-selar.

Vis av erfarenhet från en liknande operation på Stihls stora lövblås, så blir det ett rejält och obehagligt tryck från de båda bröstremmarna, särskilt från den nedre bröstremen. För att lindra detta obehag, gjordes en avlastande "kudde" i dubbelt läder för att fördela trycket.
/Niklas

DSC_0272.JPG
DSC_0273.JPG

Användarvisningsbild

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Sne4  
#500922 Jag bumpar denna tråd:
@Niking och ni andra: Till sommaren så blir det dags att börja spruta, vilket jag inte pysslat med tidigare.

Dels Trico, men även mot snytbaggar då jag ska göra ett prov med Douglas, som jag fick tag på obehandlad. Nu är det bara en kartong av denna som åker ner i grönriset till våren - så jag vet hur mycket de knaprades på tills det är dags att väja plantor på riktigt. Tanken vara att spruta dem 2ggr under växtsäsongen med Trico plus 1 gång inför vintern. Förhoppningsvis riktigt Overkill, men fungerar inte detta, då är det nog endast nät som fungerar...

Kronhjort, Rådjur, Älg, Dovhjort frekventerar markerna och jag kommer aldrig behöva röja lövsly på något hygge...

Drygt 2ha ska nyplanteras denna omgång, så där hade jag funderat på att plantera 1 år efter avverkning då groten är utskotad. Att plantera så snabbt inpå innebär väl att snytbaggsskydd kommer att behövas, så jag kommer i så fall även behöva gå över dessa med förnyad snytbaggesbehandling antar jag innan snytbaggarna letar nya gnagmarker.

Nu funderar jag på att köra Solo sortimentet rakt av och köpa på mig några olika munstycken.
-Vilka var de viktigaste tillbehören?

Till vad använder ni handspruta respektive ryggspruta?
(höjd på plantor/antal plantor som ska gås över osv)

-Några smarta tips på diskning(vilket medel fungerar bäst t.ex) då jag antar att Tricon kan bli lite kläggig och svår att få ur?
-Fungerar fuskdiskning och bara spola igenom såplösning plus vatten om man inte hann klart och det tar ett par veckor tills man hinner med nästa omgång?

Avatar Fallback

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

uffejohan  
#500940 Jag försöker alltid att få blandskog av gran och tall, planterar oftast gran och litar på självsådd tall. När jag röjer första gången i granplanteringar har jag en handspruta hängande i selen och ger tallplantorna en liten dusch av Trico, funkar bra för mej. Fyller handsprutan när jag tankar sågen. I fortsättningen går jag sedan över med ryggsprutan i några år för att skydda mot betesskador.
Om det är möjligt sprutar jag Roundup direkt efter att jag använt Trico, på så vis rensar sej ryggsprutan bra från Trico som lätt fastnar på allting och sätter igen munstyckena. Har jag ingen annan sprutning, tar jag isär allt som är demonterbart och kör i diskmaskinen hemma. Tyvärr blir det samma kommentarer från huskorset som när jag tvättar huggarkläderna i tvättmaskinen..... måste det alltid lukta skog här hemma....

Användarvisningsbild

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Sne4  
#500949 Då låter det som att diskningen av sprutan inte blir allt för farlig. Om frugan kommer på mig med de sakerna i diskmaskinen så lär kommentarerna dock inte bli snälla. Har jag sedan kört roundup i den också lär jag få flytta ut i garaget. Nästan som när hon kom på mig med en bytta med rengöringsmedel i badkaret. Hon höll inte med mig om att det var bästa sättet att rengöra motorsågdelar från en gammal motorsåg jag fått för mig att skruva igång på..
Hjälpte inte med min argumentation om att det är ju kallt ute ju...

Rapsolja i motorsågen underlättar dock att få tvätta skogskläderna :-)
-Det är numera mest overallerna som använts när jag lyckats drälla bakaxelolja på eller smörjfett som är ett problem med att få tvätta dem....

Avatar Fallback

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

källefall8  
#500952 Vi har två tvättmaskiner, en för vanlig tvätt å en för arbetskläder. Blir lugnast så... åså slipper man få en fettkladd på finskjortan[emoji4]

Användarvisningsbild

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Sne4  
#500953 Planen är klar var overallmaskinen ska stå, bara alla andra projekt som måste vinnas med innan :cry:

Avatar Fallback

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500958 Trico är inte svårtvättat så länge man gör det direkt. Jag brukar skölja med två omgångar vatten och efter det en halv som jag kör igenom munstycket. Ventilen har jag fått rengöra en gång på fem år, den gången körde jag med diskmedel och det var inga problem.

Användarvisningsbild

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Sne4  
#501097 Tack för svaren, nu blir det till att knåpa ihop en beställning i helgen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).