Skogsekonomi

Skatt i enskild firma

16 inlägg 7387 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skatt i enskild firma

Kristian84  
#500844 Är de någon som har koll på hur många procent ungefär som man betalar i skatt i en enskild firma.
Jag vet att de ska dras kostnader och sociala avgifter mm, men om man fakturera 100000:- exkl moms och man har inga kostnader, hur mycket ska in till skattmasen?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Skatt i enskild firma

Larssa  
#500850 Arbetsgivaravgifter 31,42%
Sen vanliga skatten
Så du får behålla drygt 40 000kr, om du ligger under 450 000kr på helåret. Annars 20% till :)

Användarvisningsbild

Re: Skatt i enskild firma

Andreas99  
#500852
Larssa skrev:Arbetsgivaravgifter 31,42%
Sen vanliga skatten
Så du får behålla drygt 40 000kr, om du ligger under 450 000kr på helåret. Annars 20% till :)

Så är det ju inte i en enskild firma

Avatar Fallback

Re: Skatt i enskild firma

alias  
#500855
Kristian84 skrev:Är de någon som har koll på hur många procent ungefär som man betalar i skatt i en enskild firma.
Jag vet att de ska dras kostnader och sociala avgifter mm, men om man fakturera 100000:- exkl moms och man har inga kostnader, hur mycket ska in till skattmasen?


I grova drag skulle jag beskriva det såhär fritt ur minnet:

Varierar ju lite bl.a. beroende på om du kan räntefördela ut pengarna eller ej.

Om du kan räntefördela ut resultatet så är det 30 % rakt av (30 000 kr i fallet ovan). Detta ger dock inte någon PGI eller SGI m.m.

Om du det är din huvudsakliga försörjning och du behöver ha SGI och PGI m.m. så beror det fortfarande på lite hur höga egenavgifter du skall betala och vilken kommunalskattesats som gäller där du bor. Som en tumregel skulle jag säga att egenavgifterna är ca 25 % (25 000 kr i fallet ovan). På de 75 000 kr som är kvar skall det betalas kommunalskatt på gissningsvis ca 33 % (24 750 kr i fallet ovan). Skulle ens samlade inkomst av tjänst och aktiv näringsverksamhet nå över brytpunkten för statlig inkomstskatt så blir beskattningen ytterligare 20 %-enheter högre på överskjutande belopp, alltså ca 53 %.

Sen har vi ju lite jobbskatteavdrag m.m. som sänker skatten, men hellre betala in lite för mycket skatt och få tillbaka än att få restskatt.

Som ett grovt överslag kan du räkna med att betala in ca 50 % av resultatet före skatt om du skall leva av verksamheten (mer om lönsamheten är så god att du kommer över brytgränsen för statlig skatt).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skatt i enskild firma

Kristian84  
#500858
Andreas99 skrev:
Larssa skrev:Arbetsgivaravgifter 31,42%
Sen vanliga skatten
Så du får behålla drygt 40 000kr, om du ligger under 450 000kr på helåret. Annars 20% till :)

Så är det ju inte i en enskild firma

Hur är de i en enskild firma?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skatt i enskild firma

Kristian84  
#500859
Larssa skrev:Arbetsgivaravgifter 31,42%
Sen vanliga skatten
Så du får behålla drygt 40 000kr, om du ligger under 450 000kr på helåret. Annars 20% till :)

De är 60% som går bort i skatt då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skatt i enskild firma

Kristian84  
#500860
alias skrev:
Kristian84 skrev:Är de någon som har koll på hur många procent ungefär som man betalar i skatt i en enskild firma.
Jag vet att de ska dras kostnader och sociala avgifter mm, men om man fakturera 100000:- exkl moms och man har inga kostnader, hur mycket ska in till skattmasen?


I grova drag skulle jag beskriva det såhär fritt ur minnet:

Varierar ju lite bl.a. beroende på om du kan räntefördela ut pengarna eller ej.

Om du kan räntefördela ut resultatet så är det 30 % rakt av (30 000 kr i fallet ovan). Detta ger dock inte någon PGI eller SGI m.m.

Om du det är din huvudsakliga försörjning och du behöver ha SGI och PGI m.m. så beror det fortfarande på lite hur höga egenavgifter du skall betala och vilken kommunalskattesats som gäller där du bor. Som en tumregel skulle jag säga att egenavgifterna är ca 25 % (25 000 kr i fallet ovan). På de 75 000 kr som är kvar skall det betalas kommunalskatt på gissningsvis ca 33 % (24 750 kr i fallet ovan). Skulle ens samlade inkomst av tjänst och aktiv näringsverksamhet nå över brytpunkten för statlig inkomstskatt så blir beskattningen ytterligare 20 %-enheter högre på överskjutande belopp, alltså ca 53 %.

Sen har vi ju lite jobbskatteavdrag m.m. som sänker skatten, men hellre betala in lite för mycket skatt och få tillbaka än att få restskatt.

Som ett grovt överslag kan du räkna med att betala in ca 50 % av resultatet före skatt om du skall leva av verksamheten (mer om lönsamheten är så god att du kommer över brytgränsen för statlig skatt).

MVH
Alias

Så om jag räknar på att betala 50% i skatt på faktureringarna så åker ja inte på restskatt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skatt i enskild firma

Fredrik Reuter  
#500862 Hej,
50/50 kan vara en bra hållpunkt.

Men!

Glöm aldrig momsen.
Glöm aldrig momsen.
Glöm aldrig momsen.

Det är väldigt många som råkar ut för detta, speciellt om man sätter 0 i preliminär inbetalning för att man inte vet kommande inkomst.

När jag körde enskild på heltid så var det enklast att hålla koll genom att räkna på ~60%.

Användarvisningsbild

Re: Skatt i enskild firma

Fredrik Reuter  
#500863 Alltså att 60% inte går att använda då...

Avatar Fallback

Re: Skatt i enskild firma

Kristian84  
#500865
Fredrik Reuter skrev:Alltså att 60% inte går att använda då...

Har gjort en exel fil där den räknar ut hur mycket som ska i moms och skatt samt hur mycket ja kan ta ut i lön. Men jag blev osäker på vilken procentsats ja ska sätta skatten på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skatt i enskild firma

Larssa  
#500866 Skatteverkets skatteuträkning finns på skatteverkets hemsida. Där kan du nog få ett exakt svar.
För jag gissar att du har mer inkomnster under året.

50% låter bra. Jag låg alltid på 60% men det är 15år sedan jag tjänade pengar på firman :(

Användarvisningsbild

Re: Skatt i enskild firma

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500868
Fredrik Reuter skrev:Hej,
50/50 kan vara en bra hållpunkt.

Men!

Glöm aldrig momsen.
Glöm aldrig momsen.
Glöm aldrig momsen.

Det är väldigt många som råkar ut för detta, speciellt om man sätter 0 i preliminär inbetalning för att man inte vet kommande inkomst.

När jag körde enskild på heltid så var det enklast att hålla koll genom att räkna på ~60%.


Momsen bakas inte in i preliminära avgiften längre, sen några år tillbaka.
Annars håller jag med dig, räknar man med 50/50 så är det inte långt från sanningen.

Och glöm inte momsen!

@Kristian84 ska du redovisa en gång per år? Man kan ju naturligtvis använda en större del av inkomsten för tex inköp av maskiner bara man ser till att de pengarna finns på kontot när de ska in till skatteverket, vilket blir nästa år.
Om du inte betalar preliminärskatt i början så se till att ändra det så fort du fått igång firman och ser att det rullar på, det är enkelt att ändra på skatteverkets hemsida.
Har man den så uppdaterad som möjligt så kommer skatten att stämma hyfsat bra!

Användarvisningsbild

Re: Skatt i enskild firma

Andreas99  
#500870 Någon gång ska jag lära mig hur man delar länkar men tydligen inte ikväll. Verksamt.se är en väldigt bra sida när man ska få lite koll på att driva eget.

Avatar Fallback

Re: Skatt i enskild firma

Kristian84  
#500871 Tack för svaren, tur man har skogsforum i fickan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skatt i enskild firma

Andreas99  
#500875 Viktigt att tänka på är ju att man alltid alltid har kostnader i en firma och att man alltid alltid får lägga en del tid på saker som man inte kan fakturera för. Därför måste man se till att man har täckning för de kostnaderna och den tiden med det du fakturera.
Viktigt att sätta rätt timpris från början och inte ta lågt för att man får jobb då.
Att hyra in någon ska vara dyrare än att ha en anställd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).