Skördare

Valmet 902

18 inlägg 13690 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 902

Per Kristian  
#490298
1515312634_75271fd4-bb0d-4136-84aa-415edb3afb72.jpeg


Har kjøpt en 902 som skal ut i egen skog.
Gleder meg. Litt service å rep så er den klar.
I veldig bra stand. Bare 10.000 timar. Og alt ser ut som det virker

Noen som har kjørt slik og vil gi noen tips/triks så er jeg takksamm

1515312620_6f5de0e8-84b6-464a-b1a6-226c0269ca10.jpeg


1515312630_445d8e1d-a7aa-49ec-9625-93de281e8008.jpeg


Noen som vet om en dele maskin ?

1515312627_c68a038d-ec5b-4ae6-b762-375839ab8563.png




   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 902

Kse  
#490309 Jag har ingen erfarenhet av 902 som skördare men har däremot en som är ombyggd till markberedare.
Min 902:a är en 400 serie dvs den sista modellserien som tillverkades men det skiljer en hel del mot din maskin.
Jag kontaktade säljaren i den annons du visade och varbintresserad av motorn, men där var den TD100 och i min sitter det en TD42 moror.
Jag har en del verkstadsböcker och instruktionsböcker till din maskin om det kan vara av intresse.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 902

Per Kristian  
#490331 Hei.
Min er vel serie nr 396 eller noe. Har alt av bøker og skjema fra den var ny. Sitter TD 70 i denne tror jeg. Har mest fokusert på å få de enkle ting i gang for å få prøvekjørt litt. Metnig,adaptering og alt av funksjoner ser ut til å virke. Aut fellning også. Eneste problemet nå er sverdet på bearbetnings delen går ikke automatisk opp etter utmålt kapping. Sikkert en sensor. men kan være int i instruksjons bøkene dine også jeg. Får aldrig nok slik om dette er noe jeg skal ha å bruke i skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 902

Kse  
#490380 Ok, jag har som sagt ett flertal olika böcker både till 902 och 892 som den heter som skotare som jag fått tag på via Valmet.
Tyvär har jag inga böcker till min egen maskin trots ihärdigt letande. :sad:
1515339341_img_3747.jpg

Användarvisningsbild

Re: Valmet 902

Per Kristian  
#490381 Hva tenkte du for pris på det du har til 902 som jeg kan ha nytte av :grin:
Skal over til Sverige om et par uker etter en bil så kansje

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 902

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490414 Kom ihåg att smörja slangarna på kranen med smörjfett regelbundet! Smörj dom minst var tredje månad även när maskinen står still, blir dom för torra så kan dom trassla in sig i varandra.
På maskiner med skördaraggregat brukar slangen som har en elkabel med strömförsörjning till elektroniken trassla sig först och elkabeln går då sönder.
Den är både dyr och tar en stund att byta, så lite smörjfett på slangarna med jämna mellanrum spar både tid och pengar.

På maskiner med skördaraggregat med färgmärkning kunde dålig jord mellan aggregatets elektronik och maskinen ge fenomenet att svärdet stannade ute med sågen på halvfart efter att du kapat.
Jag vet inte hur det funkar på tvågreppare, men om felet försvinner när du stänger av datorn i maskinen och kommer tillbaks efter att du kapat nästa gång så är det troligen något liknande.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 902

Per Kristian  
#498752 Har fått kjørt litt 902.
Men hydraulikk pumpen løser ikke av. Så er tung og starte da den går for fult under start. Hjelper ikke å snu stolen heller. Noen tips ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 902

Tosca  
#498835 Går det att avlasta genom att köra någon funktion?
@JoTh kanske vet på råd?

Avatar Fallback

Re: Valmet 902

JoTh  
#498861 Montera dit ett T-rör med en BKH kulventil (högtrycks) på Ls linan och dra den ledningen till returfiltret.
Då kan du ha kranen öppen vid start, för att avlasta pumpen vid start.
Troligen är det något som ligger och lastar på.
Vilket kan felsökas då du lurat igång grejerna.

Avatar Fallback

Re: Valmet 902

lumber  
#498946 På en Rottne snok aktiverade jag matningen, som roterade fritt utan att bygga upp något märkbart tryck i pumpen.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 902

Per Kristian  
#499096 JoTh.
Jeg får den igang med å løfte eller svinge kranen. Men den var annerledes før. Da jeg snudde ut sete så skal den jo legge av. Dette gjorde den før. Er den ventilen elektrisk styrd på hyd pumpen tro ? Om el ventilen ikke får strøm, vil den da ikke legge av eller blir problemet motsatt da slik att jeg ikke får aktivisert funksjonene ? Det klikker i rellet da jeg snur stolen 😊
Takksam for svar da jeg er rimelig fersk på dette.
Per Kr

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 902

JoTh  
#499127
Per Kristian skrev:JoTh.
Jeg får den igang med å løfte eller svinge kranen. Men den var annerledes før. Da jeg snudde ut sete så skal den jo legge av. Dette gjorde den før. Er den ventilen elektrisk styrd på hyd pumpen tro ? Om el ventilen ikke får strøm, vil den da ikke legge av eller blir problemet motsatt da slik att jeg ikke får aktivisert funksjonene ? Det klikker i rellet da jeg snur stolen 😊
Takksam for svar da jeg er rimelig fersk på dette.
Per Kr


Kommer tyvärr inte ihåg riktigt hur det såg ut på 902'orna i detalj, då det mesta på dessa maskiner reparerades av seniorerna som kunde dem innan och utan redan och vi yngre fick lära oss det nyare som kom först.
Men det är en hel del föreglingar och brytare vill jag minnas i alla fall.
Så studera elschemat i första hand, kan vara en god ide.
Men det fanns några olika varianter av styrsystem så schemana skiljer.
Vill minnas att de sista hade ett styrsystem som hette 400.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 902

Per Kristian  
#500190 Noen som har er bra tips på feilsøking av hvilken funksjoner som ligger inne ? Sag motor og sverdet går også for sakte, har sikkert samme problem men mangel på trykk siden oljen går over en annen ventil og tar trykk

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 902

Kjerrman  
#500851 Hej här en 840.2 som gjorde liknande och lasta på pumpen. När jag fick igång den gick oljan lite för varm. Det slutade med att jag fick byta en packning i hydraulpumpen som blev hård av värmen och börja läcka. Felet var ett relä som hängt sig. Det lät som jag hade dåliga batterier först. Hoppas du hittar felet.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 902

Per Kristian  
#506972 Full gass på valmet 902’n nå 👍


   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).