Öppna kategorin

Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

52 inlägg 12513 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500431
Vedproducent skrev:
ocke skrev:https://pbs.twimg.com/media/CrMyL7vUkAEX6sm.jpg

Kan någon istället förklara varför nuvarande elpris sett under dygnet har en M liknande form? D.v.s elpriset är som dyras på morgon och kväll med en dipp mitt på dagen.

Ja det är nog så enkelt som att det går åt mer el när man vaknar och tänder lampor och ordnar med frukost samtidigt som man startar motorvärmaren. Sen åker man till jobbet och en del maskiner stannar för lunch. Sen när man kommer hem ska tv:n på och lagas mat och då ökar det igen.


Ja, men jag är förvånad att det skulle få så stor inverkan. Därför är jag något skeptisk till den förklaring men vill inte förkasta den. Jag upplever dock att M-stukturen blivit mer synlig de senaste åren/tiden och funderar på om det kan finnas någon annan förklaring?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

jannee  
#500433 Måste erkänna att jag har väldigt svårt för att acceptera ert sätt att beräkna elpris, men ok så gör man när man vill undanhålla sanningen och få rätt.
Elpris är för mig det pris jag får betala för att få varan levererad hem på samma sätt som jag betalar för bensin eller diesel vid pump. Jag blandar absolut inte in vad bensinbolagen får för sin vara när den lämnar raffinaderiet vilket Vedproducent och Busholle gör när det gäller el.
Helt oväsentligt vad spotpriset är när det gäller el, det väsentliga är vad priset blir i slutänden för konsumenten - och det är detta pris som är det sanningsenliga elpriset ELLER.
Rätta mig gärna, för enligt er har jag fel som vanligt :grin:
Vad kallar ni den slutsumma som konsumenten får för elen på sin räkning, är det inte elräkningen?
På min dieselräning står dieselpriset men även momsen men INTE skatterna - de är inräknade i dieselpriset, ska då inte skatterna också var medräknade i elpriset - varför denna orättvisa :?:

Användarvisningsbild

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

Vedproducent  
#500434 Nu är det du som blandar in dieselpriset gång på gång och inte jag. När Fredrik startade tråden så gällde det det rörliga elpriset och det är det jag håller mig till. Jag har skrivit i andra trådar vad jag tycker om elfakturan när 9 tiondelar av vad jag betalar på fakturan läggs på annat. Så håll dig till ämnet tack!

Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

Rolfnilsson400  
#500446 Att norden exporterar el betyder bara att det är ännu dyrare att producera den på annat ställe.
Det som begränsar och sätter priset är produktionskostnad och möjlighet att överföra till förbrukande region.
Det är därför elen är dyrare i södra Sverige, överföringskapaciteten räcker inte och intresset är litet att bygga ut den. Att det hade varit lönsamt för konsumenterna i södra Sverige är inte detsamma som att det är lönsamt för Svenska kraftnät som har monopol på högspänningsledningar. 😢

Import eller export av el är till största delen beroende på priset

Användarvisningsbild

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

Andreas99  
#500448
jannee skrev:Måste erkänna att jag har väldigt svårt för att acceptera ert sätt att beräkna elpris, men ok så gör man när man vill undanhålla sanningen och få rätt.
Elpris är för mig det pris jag får betala för att få varan levererad hem på samma sätt som jag betalar för bensin eller diesel vid pump. Jag blandar absolut inte in vad bensinbolagen får för sin vara när den lämnar raffinaderiet vilket Vedproducent och Busholle gör när det gäller el.
Helt oväsentligt vad spotpriset är när det gäller el, det väsentliga är vad priset blir i slutänden för konsumenten - och det är detta pris som är det sanningsenliga elpriset ELLER.
Rätta mig gärna, för enligt er har jag fel som vanligt :grin:
Vad kallar ni den slutsumma som konsumenten får för elen på sin räkning, är det inte elräkningen?
På min dieselräning står dieselpriset men även momsen men INTE skatterna - de är inräknade i dieselpriset, ska då inte skatterna också var medräknade i elpriset - varför denna orättvisa :?:

Varför länkade du då till en sida som visar spot priset 2000-2014?
Vad blev det för spot pris förra året?
Vad betalade du för 10år, 5år sedan och förra året för strömmen med allt så att säga?

Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

axwell  
#500457
ocke skrev:Ja, 1500kwh kan vara i överkant men det blir ju således till fördel för vedeldning.
600kr är tagit som ett snitt på blocket.
Elkostnaderna är förutom elpris(55öre/kwh) 30öre överföring + 30öre energiskatt + 5 öre elcert samt moms 25%.

Glöm dock inte att i antagande om 55öre/kWh har VP 300% verkningsgrad. Denna siffra tål dock en viss skeptisk beroende vilken framledning man har. Kör man 65grader fram så är nog verkningsgraden på VP närmare 200%.


Såg att du räknade 300 % rakt av över året, kanske en del har det men jag tvivlar. För att nå 65 grader utgår jag ifrån att det krävs spetsning med el.

Det kom väl några skattehöjningar det senaste årskiftet. :???:
Mina priser med del billigaste jag kunde hitta i oktober hos etablerade elleverantörer: elöverföring 111.48 inkl. moms + elpris 44.88 inkl.

Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500460
axwell skrev:
ocke skrev:Ja, 1500kwh kan vara i överkant men det blir ju således till fördel för vedeldning.
600kr är tagit som ett snitt på blocket.
Elkostnaderna är förutom elpris(55öre/kwh) 30öre överföring + 30öre energiskatt + 5 öre elcert samt moms 25%.

Glöm dock inte att i antagande om 55öre/kWh har VP 300% verkningsgrad. Denna siffra tål dock en viss skeptisk beroende vilken framledning man har. Kör man 65grader fram så är nog verkningsgraden på VP närmare 200%.


Såg att du räknade 300 % rakt av över året, kanske en del har det men jag tvivlar. För att nå 65 grader utgår jag ifrån att det krävs spetsning med el.

Det kom väl några skattehöjningar det senaste årskiftet. :???:
Mina priser med del billigaste jag kunde hitta i oktober hos etablerade elleverantörer: elöverföring 111.48 inkl. moms + elpris 44.88 inkl.

111.48kr låter högt jmf 65x1.25=81.25. Kan jag räknat bort mig och glömt någon skatt eller liknande? Observera att 81.25 är exkl. fasta avgifter.

Och självklart räknar man på 200% verkningsgrad istället så ligger elpriset mycket lägre. Får det till 15öre/kWh. Men nu börjar jag bli osäker på om jag räknat rätt...

Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500826 Då ramlar vi upp på 250öre/kWh i elpris under morgontimmarna på torsdag och kylan ser ut att hålla i sig.

Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

axwell  
#500856
ocke skrev:11.48kr låter högt jmf 65x1.25=81.25. Kan jag räknat bort mig och glömt någon skatt eller liknande? Observera att 81.25 är exkl. fasta avgifter.

Och självklart räknar man på 200% verkningsgrad istället så ligger elpriset mycket lägre. Får det till 15öre/kWh. Men nu börjar jag bli osäker på om jag räknat rätt...


I mitt fall är det fasta priser/kWh i 2 år som påverkas av hur stor förbrukningen är, utöver det tillkommer fasta kostnader som jag som konsument inte kan påverka om jag vill ha tillgång till nätet.

Jag har ett fast- och du har ett rörligt avtal.
Ändå skiljer jag på rörliga och fasta (monopolkostnader) kostnader.

Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500874
axwell skrev:
ocke skrev:11.48kr låter högt jmf 65x1.25=81.25. Kan jag räknat bort mig och glömt någon skatt eller liknande? Observera att 81.25 är exkl. fasta avgifter.

Och självklart räknar man på 200% verkningsgrad istället så ligger elpriset mycket lägre. Får det till 15öre/kWh. Men nu börjar jag bli osäker på om jag räknat rätt...


I mitt fall är det fasta priser/kWh i 2 år som påverkas av hur stor förbrukningen är, utöver det tillkommer fasta kostnader som jag som konsument inte kan påverka om jag vill ha tillgång till nätet.

Jag har ett fast- och du har ett rörligt avtal.
Ändå skiljer jag på rörliga och fasta (monopolkostnader) kostnader.


Denna beräkning har inte direkt med om man har rörlig eller fast avtal. Förutsättningen för räkneexempel är att man redan har kamin och VP vilket gör att alla fasta avgifter redan finns. Detta är även förklaringen till att inga kapitalkostnder tas med. Beräkning visar enbart vilken värmekälla som är mest ekonomisk att använda av dessa två. Eftersom elpriset är det enda som man konsument kan styra så är det den som är intressant i detta exempel.

Oavsett rörligt eller fast avtal så brukar merparten vara öre/kWh. (Min fasta elprisavgift ligger på 280kr/år och rörligt 35öre/kwh). Om elpriset är under 55öre/kWh och VP levererar 300% i verkningsgrad så sparar man inga pengar på att elda i kaminen.

Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

Rolfnilsson400  
#500905 Hej Ocke
När du säger elpris 55 öre/kWh inkluderar du då överföringsavgift och skatt. För mig är de ca 63 öre/kWh + energipris och Moms på det.
Om Energin va gratis för mig skulle jag ändå få betala 63 öre/kWh för leveransen exklusive fasta avgifter

Siffror från Eon
Abonnemangsavgift: 3 984 kr/år 332,00 kr/månad
Elöverföringsavgift: 3 488 kr/år 17,44 öre/kWh
Energiskatt: 6 620 kr/år 33,10 öre/kWh
Moms: 3 523 kr/år 25%

Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500925 Kan det vara att elpriset som jag skrev på 55öre/kWh är exkl moms?

Så här räknar jag:
((Elöverföring+energiskatt+elcert+ elpris)x1.25)/verkningsgrad VP=vedvärmepris

Detta blir
((30+30+5+X)×1.25)/3=50 ==> X=55öre/kWh

Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

axwell  
#500926
ocke skrev:
Oavsett rörligt eller fast avtal så brukar merparten vara öre/kWh. (Min fasta elprisavgift ligger på 280kr/år och rörligt 35öre/kwh). Om elpriset är under 55öre/kWh och VP levererar 300% i verkningsgrad så sparar man inga pengar på att elda i kaminen.


Kan det vara så att du bara tittar på elleverantören faktura, eller enbart på nätägarens.

Dina 280 kr/år är en sk. årsavgift för det avtal som du tecknat dig för, det har jag sett till att få ner till 0 kr/år.

Sök fram alla fakturor(vissa kommer bara var 3:e månad), då antar jag att du hittar fler poster som är beroende av förbrukningen.

Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500943 Ja, det brukar inte vara svårt att förhandla ned den fasta årsavigften.

Nopp, på nätägaren faktura finns endast (förutom den fasta del) en nätöverföringsavgift ca 30öre/kWh.

Som sagt så är fasta avgifter i detta räkneexempel oväsentliga då de inte påverkas om jag eldar eller ej. Så ser inte att det skulle finnas någon mer kostnad/avgift som påverkas vid kamineldning?

Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

Hema  
#501011 Hej.

Vattenfall rakt igenom.
Elnät 16A 3464:-/år
Elöverföring: 27,20 öre/kWh
Energiskatt: 33,10 öre/kWh
Moms 25%
-------------------
Årsavgift: bortförhandlad (336:-/år)
Elhandel El: 32,70 öre/kWh
Moms 25%

Jag får det till 116,25 öre/kWh + elnätsavgiften då.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).