Tänkte börja med byte av insprutningspump på Jinman efter att den gamla troligtvis skurit på en plunge.
Då pumparna på 244e har oljefylld regulator/pumpdrivning och denna svämmade över med diesel så trodde jag ju i min enfald att det snart skulle vara fixat då läckaget kom från matarpumpen, tyvärr så hade jag fel. positivt var att priset på en pump inte var sådär hemskt avskräckande så en ny beställdes.
Dock var det inte helt lätt att reda ut hur pumpinställningen skulle vara. Men efter lite googlande så fanns det 2 alternativ, märkning på svänghjulet eller på remskivan.
Tyvärr var det omöjligt att komma fram till 10 grader före tdc med märkningen på svänghjulet och det fanns inget på remskivan.
Enligt motortillverkaren skall man se att nivån i nipplen för spridarrör 1 på insprutningspumpen skall börja gå upp vid 10 grader före tdc. Så fick helt enkelt kontrollera när detta skedde med den gamla pumpen monterad. Fick då fram ett märke imellan några av de andra som jag tog som rätt värde.
Fortsatte med att lossa pumpdrivningen, och vad ser man inte där, borde inte märkningen på det stora drevet varit imellan märkningen på det lilla? Slutade enbart med att jag återmonterade så som det var vid demontering.
Fortsättning följer...... om någon är intresserad.........
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto