Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Malwa + Jinma + diverse

52 inlägg 29301 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Malwa + Jinma + diverse

Åkesson  
#486554 Vet inte riktigt vad man skall plasera denna tråd, är ju en traktor men med en atv vagn, tycker dock storleken gör att den borde passa här.

Tänkte börja med byte av insprutningspump på Jinman efter att den gamla troligtvis skurit på en plunge.

Då pumparna på 244e har oljefylld regulator/pumpdrivning och denna svämmade över med diesel så trodde jag ju i min enfald att det snart skulle vara fixat då läckaget kom från matarpumpen, tyvärr så hade jag fel. positivt var att priset på en pump inte var sådär hemskt avskräckande så en ny beställdes.

Dock var det inte helt lätt att reda ut hur pumpinställningen skulle vara. Men efter lite googlande så fanns det 2 alternativ, märkning på svänghjulet eller på remskivan.

1513601188_img_20170927_113515.jpg

1513601232_img_20170927_132138.jpg


Tyvärr var det omöjligt att komma fram till 10 grader före tdc med märkningen på svänghjulet och det fanns inget på remskivan.

Enligt motortillverkaren skall man se att nivån i nipplen för spridarrör 1 på insprutningspumpen skall börja gå upp vid 10 grader före tdc. Så fick helt enkelt kontrollera när detta skedde med den gamla pumpen monterad. Fick då fram ett märke imellan några av de andra som jag tog som rätt värde.

1513601741_img_20170927_135139.jpg


Fortsatte med att lossa pumpdrivningen, och vad ser man inte där, borde inte märkningen på det stora drevet varit imellan märkningen på det lilla? Slutade enbart med att jag återmonterade så som det var vid demontering.


1513601646_img_20170927_135524.jpg


Fortsättning följer...... om någon är intresserad.........



   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa + Jinma + diverse

totte  
#486586 Alltid intressant med sånt här. La tråden i "Små skogsmaskiner ... ", där brukar vi ha minitraktorerna. Kunde i o f s platsa i Verkstan också, men du kanske kommer att skriva mer om ekipaget i bruk sedan och då blir det bäst här.

Avatar Fallback

Re: Malwa + Jinma + diverse

Amatörhuggare 62  
#486594 Hur vi på Skogsforum, löser olika problem på våra maskiner, sågar och allt som hör skogen till. Är väldigt intressant, för tänk vilken kunskapsbank. Det blir.
Helt perfekt, fortsätt så.

Lycka till .
Mvh Amatörhuggare 62

Användarvisningsbild

Re: Malwa + Jinma + diverse

Skäribo  
#486669 Mycket intressant, väntar på fortsättning.

Avatar Fallback

Re: Malwa + Jinma + diverse

Åkesson  
#486906 Fortsätter så smått här. Vet inte riktigt hur man skall förhålla sig till detta med att tillsätta någon slags smörjolja till bränslet för smörjningens skull. enligt den svenska manualen från inportören skall det tillsättas olja. Har gjort detta för de mesta men blev inte gjort under några tankar då pumpen havererade.

Så i detta fallet kan det vara så att pumpen verkligen skar på en plunge av för dålig smörjning, är det någon mer som varit med om detta? Hört talas om det har man ju men inte från personen direkt, bara rykten. Får nog ta isär den gamla pumpen och kolla, är mycket nyfiken.

1513715462_img_20170928_105507.jpg


Efter återmontering samt justering, påfyllning av olja etc så var man inte så lite fundersam om det skulle fungera. Efter att spridar rören var luftade så var det test, startade precis som vanligt utan problem.

Vid provkörningen så blev man dock påmind av hur trött traktorn var då den köptes, fick allt bli en del skruvande på bränslemängden för att den skulle leverera sina 25+ hk igen.

Startade den i skogen där den stått i några dagar för någon vecka sedan då det var 10 minus utan problem så verkar som operationen gick bra, inte blir det en dieselrand efter när man kör nu heller. :grin:

Måste bara lägga in vad jag såg i höstas. Såg ut att vara i ok skick.

1513716060_img_20171013_131645_li.jpg


återkommer............

   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa + Jinma + diverse

totte  
#486926 En riktigt fin Gruskalle!

Avatar Fallback

Re: Malwa + Jinma + diverse

mats48  
#487200 Hmm ett utdrag ur manualen angående olje tillsats vore tacksamt. Inget jag gjort på min Jinma och klarar garanterat inte av ett pumpbyte själv.
mvh
M

Avatar Fallback

Re: Malwa + Jinma + diverse

Åkesson  
#487258 Hej,

Vår traktor är inköpt hos Polarprodukter och i deras "SERVICE OCH UNDERHÅLL av Jimna 254 – 244E – 354E" så skriver de följande:

Tips från verkstan:
• Vid tankning av traktor bör det tillsättas en liten kapsyl 2takts motorolja för extra
smörjning av pump och spridare).
• Om traktorn körs få timmar per år bör olja kontrolleras och bytas tidigare än vid
angiven serviceintervall, då de kan bildas stora mängder kondensvatten.
• Vid väderlek under +5 grader rekommenderas motorvärmare.


Vet som sagt inte om detta gör någon skillnad men lite olja vid varje tankning blir det nog i fortsättningen. Skall bli intressant då jag tänkte kontrollera spridarna senare, brukar ju synas lite hur mycket sot och annat som brännt fast på spridarspetsen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Malwa + Jinma + diverse

Åkesson  
#498368 Lite uppdatering av malwa kärran innan veden skulle tas hem, har stört mig att man flera gånger lyckas lasta något krokigt eller kör i kuperad mark så att lasset tar i backen och man antingen automat avlastar eller inte kan backa.

Så i överblivit högen hittades 2 hylsor som jag svarvade till samt rör med samma diameter som original bankarna.

$matches[2]


Vill inte göra åverkan på kärran och inte heller lägga tid på att skära bort taggarna som skall motverka att lasset ramlar av så jag hittade en bit begagnad u-profil från en utgödslingsbalk, den passade fint. sen en 4 kantsprofil uppe på den 60x40.

$matches[2]


$matches[2]


Efter lite svetsning så blev resultatet såhär:

$matches[2]


Ock slutligen såhär med första lasset utkört

1518717778_img_20180130_091609_3.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Malwa + Jinma + diverse

Åkesson  
#500814 Winch..

Har kört med elwinch på vagnen ett tag men vill ju ha hydraulwinch. Orginal sitter winchen i grinden vid kranfoten på dessa vagnarna och tyckte det var en bra placering. Har inte lyckats finna någon specifikation på winchen som fanns som tillbehör.

Började även fundera lite på om man skulle köpa ett komplett paket, finns ju tex, weimer we700, kranman, avestavaknen, kellfri etc. men tyckte det var dyrt, används typ 10 gånger var vinter.

Så tog beslut om att tillverka stjälv. Dock fick jag inte ihop det med någon av ovanståend pakets specifikation på hastighet, hydraulflöde samt dragkraft. alla hade betydligt mer dragkraft i spec än vad deras flöde kontra tryck kunde prestera. Räknade man med en axel som kunde få rätt dragkraft så gick det alldeles för långsamt.

$matches[2]


$matches[2]


$matches[2]


Efter lite svarvning så såg winchtrummand delar ut såhär. lagerlägen etc grovsvarvade tills efter jag svetsat i gavlarna i röret.

1519841501_img_20161009_151937.jpg


1519841497_img_20161009_151922.jpg


1519841502_img_20161009_151917.jpg


Gjorde kilspår med svarven, riktigt tråkigt, tog lååååång tid, inte blev det helt perfekt heller, får se hur länge hydraulmotorn kommer hålla.



Vart inte så mycket med kommentarer eller frågor sist (inga) så vet inte om jag skall fortsätta med alla konstigheter här......hmm tål att tänkas på.

mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa + Jinma + diverse

Erre  
#500818 Kör på för fasen.
Riktigt kul att läsa å följa.

Snyggt svarvjobb. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Malwa + Jinma + diverse

JensSkoog  
#500838 Du imponerar, @Åkesson :-bd :-bd

Säger som "Erre" - kul att följa.
Kom med mera bilder och en video när du kör den :wink:

Användarvisningsbild

Re: Malwa + Jinma + diverse

halvproffs  
#500888 Tycker också att det är otroligt intressant så kör på! Är nog många som följer tråden med intresse.

Användarvisningsbild

Re: Malwa + Jinma + diverse

Bax  
#500897 Oj, hittade tråden nu.
Ös på med bilder, jag älskar att se sånt.

Avatar Fallback

Re: Malwa + Jinma + diverse

Robertberg  
#501075 Ja kör på! Tror de flesta på forumet liksom jag är imponerade och intresserade av de som behärskar metallarbeten 👊

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).