Skogsnyheter

Skogsstyrelsen varnar för snöbrottsproblem i Värmland

6 inlägg 2102 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsstyrelsen varnar för snöbrottsproblem i Värmland

Torbjörn Johnsen  
#500570 Blötsnö i januari och fortsatt snöfall har orsakat en hel del snöbrott i bl a Forshaga, Sunne, Karlstad och Årjängs kommuner i Värmland skriver Skogsstyrelsen. Skogsägarna uppmanas att inventera för att få en överblick över skadorna och sedan ta reda på skadorna så snart det är möjligt.

– Vi har inte någon totalbild av läget men på flera håll runt om i länet har vi sett att skogarna drabbats av toppbrott. Vintern är inte slut än så mer snö kommer säkert, säger Hans Källsmyr, skadesamordnare vid Skogsstyrelsen i Värmland


Jag gissar att det finns fler områden i landet som drabbas av snöbrott en sådan här snövinter? Hur ser det ut i Norrland där det kommit som mest med snö?

Läs Skogsstyrelsens pressmeddelande här.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen varnar för snöbrottsproblem i Värmland

isteskog  
#500575 Här där det är 80-100 cm finns det toppbrott och nerböjda träd lite varstans, men inga mängder ännu. Blir nog en städning i bestånden till vårsidan, ved kan man ju aldrig få nog av .... :lol:

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen varnar för snöbrottsproblem i Värmland

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500577 Värst är det nog inte där det kommit mest med snö men där det har kommit mer snö än vanligt. Har inte sett några stora skador här än. Å andra sidan så är det inte direkt läge för att gå ut och kolla. De flesta vägar är igensnöade. Men skulle det visa sig vara mycket så har jag en plan.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen varnar för snöbrottsproblem i Värmland

axwell  
#500579 En hel del stam- och toppbrott på gran, många direkt ovan snötäcket, mest bara på upptill 10 cm i brösthöjd.
Det här gäller främst klena granar i äldre skog, i ungskog nästan ingenting utöver nedböjda stammar av lövträd.

Det här gäller inte enl. rubriken Värmland utan nordöstra Medelpad med ovanligt mycket snö.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen varnar för snöbrottsproblem i Värmland

snurra  
#500604 I västra Värmland har vi, har redan varit ute å städat, mycket snö

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen varnar för snöbrottsproblem i Värmland

80-90  
#500633 Ja det blev många toppar på backen i år 😤 själv blir jag inte klar i vinter med allt

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).