Bilar

Vägvänlig fjädring personbilssläp ?

3 inlägg 5704 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vägvänlig fjädring personbilssläp ?

axwell  
#500531 Google kunde inte hjälpa mig med vad transportstyrelsen menar med vägvänlig fjädring.

Menar dom en släpvagn med 4 hjul med boggiekonstruktion så att dom 4 hjulen belastas nästan lika :?:

Eller en släpvagn med 4 hjul med tandemaxlar så att vagnen håller sig horisontell och belastar kultrycket mindre vid felplacerad last.

Jag hoppas att dom menar boggie för gör det inte så mycket om kulan sitter lite för högt/lågt :mrgreen: .



   TS
Avatar Fallback

Re: Vägvänlig fjädring personbilssläp ?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500539 Används det begreppet på lätta fordon? På lastbil kan du uppnå vägvänlig fjädring genom luftfjädring på driv och löpaxel eller med tandemdrift.

Avatar Fallback

Re: Vägvänlig fjädring personbilssläp ?

ÅsaNisse  
#500662 Tanken bakom vägvänlig fjädring är att om belastningen är max 9,5 ton på axlarna i en boggie så får du ha 19 tom boggietryck på BK 1 väg. Det uppnås med antingen luftfjädrad boggie eller en tandemboggie där boggiecentrum ligger mitt mellan axlarna.
Med andra ord är det inte aktuellt på personbilssläp, men jämförelsen finns ju på de släp som har boggie och inte är två separata axlar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).