Gallring

Gallring med Hypro-bärare

25 inlägg 15861 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring med Hypro-bärare

skogsleif  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500451 Hej
Du som har erfarenhet av hyproarbete. Jag är relativt ny 300 ägare. Har lite problem med vajertrassel. Har du några bra tips.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro-bärare

hlb  
#500485 Häll lite kedjeolja på vajern när den är på trumman, så lägger den sig snällare.

Avatar Fallback

Re: Gallring med Hypro-bärare

skogsleif  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500511 Det ska jag testa. Det gäller nog också att anpassa trummans hastighet till min relativt låga framfart i gallringen.

Avatar Fallback

Re: Gallring med Hypro-bärare

jope1993  
#500520 Man får se till att vajern är sträckt hela tiden när man matar ut.
Släpp knappen med jämna mellanrum så känner man om det är kontakt med trumman.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro-bärare

Vardon  
#500526
skogsleif skrev:Det ska jag testa. Det gäller nog också att anpassa trummans hastighet till min relativt låga framfart i gallringen.


Jag byggde fjärrstyrd gas så jag kan ha hyfsat tempo på utmaningen men lågt varv på motorn. Annars fick jag antingen gå för fort när motorn gick på varv, eller för långsamt när motorn gick på tomgång. Fick för mig jag minskade förbrukningen med...

Men nog trasslar det både då och då... Ska med prova oljan från experten :)

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro-bärare

hlb  
#500548 Teflonspray från Biltema borde vara bra, men jag har inte testat.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro-bärare

hlb  
#500549 Tillbaka. Jag menar silikonspray, väldigt halt och smörjande.

Avatar Fallback

Re: Gallring med Hypro-bärare

skogsleif  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500661 Vajertrummans hastighet kan justeras oberoende av varvet på traktorn. Bättre för sakta än för fort har jag funnit.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro-bärare

hlb  
#501394 Lovade bilder som jag njuter av. Här var för 10 år sedan en skog som inte gallrats i tid. Nu efter två försiktiga Hyprogallringar har det börjat växa riktigt fint. Beståndet blir 49 år nu. Terrängen är ju lite trickig men vägen syns inte från satellit eller drönare. Alltså njuter jag av resultatet. Förstora gärna bilden , så syns det bättre.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro-bärare

Traktordave  
#507589 Nu har avräkningen kommit och här kommer en sammanfattning av gallring med hyprobärare.

Först lite om fastigheten som bakgrund. Relativt små bestånd 1-2 ha/avdelning, mycket gran, en del ädelöv. Bonitet G30-G32. Relativt många bestånd yngre än 30 år. Målet med fastigheten är att få upp en virkesrik fastighet, så stormfast så möjligt, troligtvis att ge till barnen längre fram. Naturvård enl PEFC och FSC, Det är ok att "stoppa in pengar nu", med målet att plocka ut mer längre fram. Detta bestånd ca 25 år, 1,2 ha. Det var lite bakgrund.

Nu till det viktiga, gallring med hyprobärare och köra ut med egen skogsvagn gav enligt mig fina och jämna bestånd, få och smala vägar och bra stamval. Negativt netto, vilket jag räknat med. Fick betalt 373 kr/fub i snitt och gallringen kostade 542 kr/fub. Då har jag satt skotning till noll eftersom jag gjorde den på helger och ser den som ett nöje (så räknar jag…). Så en utgift på ca 5000 kr denna gång. En alternativ kostnad, givet min skotning gratis, på ca 6000 kr/ha mot försiktig konv. gallring. Pengar jag vill tro att jag hämtar hem vid kommande slutaverkning genom fler stammar och bättre kvalité. Svårt att bevisa, men en förhoppning....

Gallring på detta sätt kan jag tänka mig att göra igen då jag är väldigt nöjd med slutresultatet. Vill man förbättra nettot kan man förmodligen vänta något med första gallringen alternativt ta lite hårdare. Bifogar också en jämförelse på ett likande bestånd som gallrades med en h8 plus konventionell skotare. Lärdomar till näst gång är att enbart hugga massaved vid första gallring (sålde en del som kubb men blev för lite för att vara värt mödan) samt göra vägarna lite bredare just i kurvor för att inte kvarvarande träd.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).