Motorsåg och handhållet

Kubiksjukan sprider sig i landet.

107 inlägg 35536 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Höglandserik  
#500069 Idag prövade jag att gallra med större såg och 16" svärd istället för en mindre såg med 13" som jag brukar ha. Förutom att det var mycket tyngre, vilket kändes i armarna, var det långa svärdet mycket ivägen vid kvisningen. Normalt når inte ett 13" i marken om sågen får vila mot stammen, vilket 16" gjorde. Innebar att man fick bära sågen för att kvista någorlunda smidigt. Inte bra för ryggen i längden så jag vet ju vad jag föredrar nu i alla fall

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Hema  
#500071
Höglandserik skrev:Idag prövade jag att gallra med större såg och 16" svärd istället för en mindre såg med 13" som jag brukar ha. Förutom att det var mycket tyngre, vilket kändes i armarna, var det långa svärdet mycket ivägen vid kvisningen. Normalt når inte ett 13" i marken om sågen får vila mot stammen, vilket 16" gjorde. Innebar att man fick bära sågen för att kvista någorlunda smidigt. Inte bra för ryggen i längden så jag vet ju vad jag föredrar nu i alla fall

JAg säger inte att du har fel, men vore det inte intressant att testa med 13" på den större sågen, så att du kan låta sågen vila mot stammen vid kvistning. Oavsett så blir alla sågar tunga tids nog, om man inte kan låta dem vila mot stammen.

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

tallen100  
#500072 Kanske missat något, men varför sätta 13" på en större såg vid gallring?
Om det finns en mindre såg som det sitter 13" på :???:

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500084 562or och 20" har de flesta av huggarna jag skotar efter.

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

röjar kalle  
#500086 Det här är bra att man kör med den svärdslängd man känner är bra.Det är det som kallas mångfald mina vänner men så är det så att vissa tror att deras är denna rätta vägen.Och propagerar för det inne det sista.Gick i många år och retade mig på 13 tums svärdet vid under kvittning av liggande stam.Hade blivit indoktrinerad från början att kort svärd skulle det vara.Dom som envisades med att köra med längre blev idiot förklarade.Gör man inte som alla andra så är det inte bra i vissa ögon.

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500091 Som mina huggare till exempel de hugger grov lövskog och är vardagsmat med rotskär runt metern och över.








Så att de går med den utrustningen de gör är inget konstigt i det fallet. Är det mycket grova brukar 24" åka på.

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Hema  
#500113
tallen100 skrev:Kanske missat något, men varför sätta 13" på en större såg vid gallring?
Om det finns en mindre såg som det sitter 13" på :???:

Jag hjälpte en vän att slutavverka och vid kvistningen körde jag med min 339:a och han med sin 550. Nu var inte grenarna direkt tjocka (klart inte såsom grenar vid förstagallring), men han drog ifrån som bara den. Så min tanke var att köra med mer än 40cc för att testa om det är lönsamt för HöglandsErik att välja en större såg för fällning och apteringen. Jag säger inte att man ska använda större såg, men nu verkade svärdslängden vara det som ställde till det mest.

Om man nu har olika sågar och svärd, så varför inte testa med lite olika kombinationer för respektive situation? Nu vet jag inte hur stor den större sågen va, men om den är på 50cc kanske det finns gallringssituationer, där den ger mer per timme.

Beror också såklart hur bra fysisk form man befinner sig i. Om tiden inte är så viktigt, ja då går jag gärna ned i kubikstorlek, men ibland är det även kul och känna skillnaden, hur de större sågarna, så mycket bättre matar bort spån vid kapning.

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500151 Klart man ska testa och prova ideer. Det ger utveckling och betalar sig ofta med erfarenheter och ibland med annat.
Viktigast är att prova så man ser. Inte alltid det som funkar för en funkar för alla.

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

anersimyra  
#500158 Med ” kubiksjukan ” menar jag förstås alla de 390 och 3120 med 36” och uppåt som stolt visas upp på youtube där det tydligt framgår att en 550 med 15” fungerat desto bättre.. =)) dessutom verkar 70cc sågar med svärdslängder runt 24-28” bli det föredragna valet för sin grundutrustning, och det blir ju en smula skrattretande när t.e.x en 550 och en 560 med 13-20” mer än väl räcker till i 99,9 % fallen.. =)) jag var för en tid sedan på en apteringskurs där jag och kursledaren var ensamma om att använda 50 cc sågar, de yngre grabbarna använde genomgående 70 cc sågar med 18-20.” Men det var förstås kul att se dem fälla och kvista det klena sortimentet.. :d :ymparty:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Hema  
#500161
anersimyra skrev:Med ” kubiksjukan ” menar jag förstås alla de 390 och 3120 med 36” och uppåt som stolt visas upp på youtube där det tydligt framgår att en 550 med 15” fungerat desto bättre.. =)) dessutom verkar 70cc sågar med svärdslängder runt 24-28” bli det föredragna valet för sin grundutrustning, och det blir ju en smula skrattretande när t.e.x en 550 och en 560 med 13-20” mer än väl räcker till i 99,9 % fallen.. =)) jag var för en tid sedan på en apteringskurs där jag och kursledaren var ensamma om att använda 50 cc sågar, de yngre grabbarna använde genomgående 70 cc sågar med 18-20.” Men det var förstås kul att se dem fälla och kvista det klena sortimentet.. :d :ymparty:

Tycket mer låter som om du är mer avis. Och nu hjälper det inte att dränka sågen i en bäck för att få fatt i en ny av chefen. För det är väl du som är chefen nu? :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

röjar kalle  
#500170 👍 klock Rent.

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

röjar kalle  
#500171
röjar kalle skrev:👍 klock Rent.

Hemma.

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

röjar kalle  
#500172 [quote="röjar kalle"][quote="röjar kalle"]👍 klock Rent.[/quote =))

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

anersimyra  
#500423
Hema skrev:
anersimyra skrev:Med ” kubiksjukan ” menar jag förstås alla de 390 och 3120 med 36” och uppåt som stolt visas upp på youtube där det tydligt framgår att en 550 med 15” fungerat desto bättre.. =)) dessutom verkar 70cc sågar med svärdslängder runt 24-28” bli det föredragna valet för sin grundutrustning, och det blir ju en smula skrattretande när t.e.x en 550 och en 560 med 13-20” mer än väl räcker till i 99,9 % fallen.. =)) jag var för en tid sedan på en apteringskurs där jag och kursledaren var ensamma om att använda 50 cc sågar, de yngre grabbarna använde genomgående 70 cc sågar med 18-20.” Men det var förstås kul att se dem fälla och kvista det klena sortimentet.. :d :ymparty:

Tycket mer låter som om du är mer avis. Och nu hjälper det inte att dränka sågen i en bäck för att få fatt i en ny av chefen. För det är väl du som är chefen nu? :lol: :lol:
I arsenalen ingår både en Dolmar 7910 och en 394 med svärdslängder från 24-36”.. :-bd :ymparty:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

röjar kalle  
#500468 Förstod att du ville provocera oss.Såg på en av dina filmer när du sågade med stor Dolmaren.Det var ingen aspen den hade i tanken inte som den rök.Det var hemma blandad handels bensin. :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).