Öppna kategorin

Alternativa fakta styr svanen märkningen

83 inlägg 14387 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500400
isteskog skrev:Ulf2? 8)


Snarare Ulf 1, skulle jag tro. :smile:

Det finns f.ö. en stackare som bara heter Ulf här på forumet och som inte på något sätt vill bli förväxlad med Ulf 1...
/Niklas

Elmia
Avatar Fallback

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

isteskog  
#500407 I så fall har den nye "Ulf" blivit bättre på att skriva så man förstår ..... 😉

Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

svampbob  
#500442
longframe200 skrev:
svampbob skrev:"En lobbyist är bara någon som presenterar utvald information som ska visa att lobbyistens åsikt är den rätta."

I fallet Bryssel är nog det en naiv definition på en lobbyist, men om vi utgår från den betyder det inte att lobbyisten och politikern alltid strikt följer reglerna. Att tro det är mycket naivt. Eller kanske en rädsla för att stiga ut ur sin egen komfortabla och trygga verklighetsbubbla.

Kan vi anta att du bygger ovanstående resonemang utifrån hur du själv agerar, tänker och inte strikt följer reglerna?

Ser du inte själv att du ständigt kommer med en massa ogrundade påhopp och insinuationer?


Jag skriver endast ut i från fakta och mitt resonemang är inte riktat mot någon specifik person.
Stockholm universitet sysslar väl ändå inte med "ogrundade påhopp och insinuationer"

Skilj på fakta och subjektiva åsikter.

När en lobbyist från Stockholms universitet är i Bryssel framför han då fakta eller åsikter. Vilket ben ska du stå på där?
Det viktiga är att lära sig att tänka själv istället för att ägna sig åt blind tro.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

svampbob  
#500444
isteskog skrev:I så fall har den nye "Ulf" blivit bättre på att skriva så man förstår ..... [WINKING FACE]

Det är en väsentligt skillnad mellan Ulf1 och LR200. Ulf1 förkastar allt som forskningen någonsin har kommit fram till. LR200 äter hundskit ifall att en forskare skulle påstå att det är gott.
Dom är snarast varandras raka motsatser.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

longframe200  
#500447 Så sent som på 1970 talet var det tillåtet att flygspruta skogarna med mycket skadliga gifter. Det var enligt vetenskapen på den tiden helt ofarligt.

Inom i stort sätt alla områden finns det delade meningar om saker och ting, alltså oliktänkande. Inom vetenskapen finns det olika ”skolor” där man kan tvista om den så kallade sanningen i åratal. Många gånger är tiden en viktig variabel, det är alltså i många fall endast efter tidens gång man kan utläsa resultatet på det man har tvistat om. Det gäller nog även inom skogsbruket, till exempel om kalhyggen endast har kortsiktig ekonomisk vinning och förstör förutsättningarna för människa, natur och djur, eller inte.

För att se klart när man skall ta beslut, tex. till det bästa för människa, djur och natur är sannolikheten stor att man måste gå bortom sitt ego, alltså bortom överdriven egen vinning. Först när man gör det kan de bästa besluten fattas. Med tanke på samhällssystemet vi lever i kan det upplevas som både svårt och traumatisk för tex. privatpersoner och småföretag och självklart helt uteslutet för storföretagsägarna som i stort sätt drivs endast av att ständigt nå högre vinst.

https://www.google.se/search?ei=D7eSWtq ... mghSG0uYds

https://www.google.se/search?ei=n7mSWqO ... CRox-KAS0E

Mitt resonemang och slutsatser är inte tagna ur luften, de går att hitta inom beteendevetenskap och psykologisk forskning.

Det har inte varit min avsikt att göra några personliga påhopp, om någon mening i skrivande stund har hamnat fel ber jag om ursäkt.

Nu är tyvärr min tid som jag oväntad fick över slut. Det har, som sagt tidigare, varit roligt, lärorikt och mycket intressant att prata med Er. Om tiden infinner sig kanske jag återkommer.

Hälsningar
Tom

Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500459 Longframe! Trakthyggesbruket har funnits i åtminstone 100 år, så det är väl utforskat vid det här laget.

Att alternativen blädning och dimensionshuggningen övergavs, berodde helt enkelt på att det bara blev skräpskogar kvar efter dessa metoder. Det blir dätemot kvalitetsskogar med vårt välskötta trakthyggesbruk.

Slutligen, om du vill att skogen ska producera annat än rundvirke, så är det bara att slanta upp tillräckligt med pengar och köpa in den ekosystemtjänsten av någon villig skogsägare...

Det bästa är dock om du själv köper dig sen egen skog på öppna marknaden för egna (eller lånade) pengar. För då kan du ju själv producera exakt de ekosystemtjänster som du önskar (så länge du håller dig inom lagens råmärken och vad som är möjligt på den fastigheten). En medelstor privat skogsfastighet i södra Sverige är ca 36 ha och kostar ungefär som en vanlig 3:a i t.ex. Bagarmossen... :-bd
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

Bosse1  
#500490 Det enda en orörd skog duger till är ju att brinna upp,vilket alla vet sen förut.
Så all skog kommer att brukas,även den stulna. "för att förhindra skogsbrand".Endra kör vi ut den och gör nåt vettigt med den eller också brinner den upp. Alla är glada utom de som blivit bestulna :-b .
Även storskogsägaren staten höll på med moderniteter som flygbesprutning. De som nu vill "skydda". Skyddas från VEM ?

https://www.sgu.se/samhallsplanering/fo ... -jamtland/

Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

DagL  
#500590 Kanske man kan dra en parallell mellan det ovetenskapliga med Svanen certifieringen och brister i det vetenskapliga underlager för certifiering i skog där det finns nyckelbiotoper. Hotet mot de rödlistade arterna överdrivs i rödlistan med minst en faktor tio: http://downto.dagli.se/?p=306 Denna överskattning kan exempelvis leda till omotiverat många nyckelbiotoper, eller nackdelarna för arterna med att avverka nu identifierade nyckelbiotoper.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).