Skogsnyheter

Inrasat tak på sågverk i Dalarna

6 inlägg 2416 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inrasat tak på sågverk i Dalarna

Torbjörn Johnsen  
#500374 Enligt SVT Dalarna har ett tak rasat in vid sågverkets justerverket hos Fiskarhedens Trävaru AB Dalarna. I samband med takraset utlöstes sprinklersystemet och mycket vatten sprutades ur vilket riskerar att skapa en del problem i rådande vinterkyla. Fiskarhedens sågverk är ett familjeägt sågverks som ligger i Transtrand nära Sälen.

Familjeföretaget Fiskarhedens Trävaru AB startade 1923 och är idag med sina 125 årsanställda ett av landets största sågverk. Sedan 1997 är Fiskarheden även delägare i dotterbolaget Sälen Timber, ett bolag som förädlar ämnen för bl.a möbelindustrin. Sedan 1999 är sågverkslinjen högteknologisk och sedan dess optimerar vi råvaran och har fått hög måttnoggrannhet. Sågkapaciteten har sedan installationen ökat från 85 000 m3 till 340 000 m3.


Läs SVT Dalarnas artikel här



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Inrasat tak på sågverk i Dalarna

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500409 Det ska tydligen inte vara någon såg där. Det var väl den sågen som brann ner för några år sedan.

Avatar Fallback

Re: Inrasat tak på sågverk i Dalarna

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500412 Sist jag var och åkte skidor var det i alla fall en såg där.

Avatar Fallback

Re: Inrasat tak på sågverk i Dalarna

Avslutat-01  
#500415 Man byggde upp sågen på nytt efter branden, vill minnas att det blev ett av Sveriges modernaste efter uppbyggnad

Användarvisningsbild

Re: Inrasat tak på sågverk i Dalarna

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500425
bork skrev:Man byggde upp sågen på nytt efter branden, vill minnas att det blev ett av Sveriges modernaste efter uppbyggnad

Det var så jag menade! Att de byggde sågen men kanske lite klent tilltagna tak bjälkar!

Användarvisningsbild

Re: Inrasat tak på sågverk i Dalarna

Göt  
#500491 Tydligen ska det vara rätt sorts balkar men det får väl utredningen visa, måste säga att det var tur att ingen blev skadad

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).