Öppna kategorin

Alternativa fakta styr svanen märkningen

83 inlägg 14542 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

longframe200  
#500199 "Lite intresserat, om du vill "lobba" som du uttrycker det för levande skog, men inte hos skogsägarna"

Förstår inte riktigt hur du tänker... Är det inte det jag gör här, bland alla skogsägarna?

"var hittar du då dina "jasägare"?
-hos några som inte äger skog men gillar desto mer att tycka saker om hur andra gör låter det som.
-Vad är det för subkultur(er) som åsyftas?"

Det kanske inte framgick, men jag provade vara lite rolig. Däremot kan jasägare vara bra om man endast vill ha medhåll, men det kan bli oerhörd enfaldigt i längden.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

longframe200  
#500203 "Ännu ett exempel på genial argumentationsteknik iofs var du väl mer inne på att allt var lobbyisternas fel."

Dina inlägg där du återger vad jag har sagt stämmer sällan, men spännande och roliga att läsa :-bd

Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

svampbob  
#500222
longframe200 skrev:"Ännu ett exempel på genial argumentationsteknik iofs var du väl mer inne på att allt var lobbyisternas fel."

Dina inlägg där du återger vad jag har sagt stämmer sällan, men spännande och roliga att läsa :-bd


När du saknade belägg för dina påståenden så skyllde du på lobbyisterna

longframe200 - Mytbildning kring ekologisk produktion

Jag tror inte att du är så dum som du ger sken av då du tar såna genvägar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

svampbob  
#500269
totte skrev:
longframe200 skrev:Beroende på individen kan det betyda allt från sterila kalhyggen till orörd skog med stor artrikedom. Med den frihet skogsägare har i dag lutar det mera mot kalhyggen än levande skog.


Det här citatet säger väl det mesta om inställningen hos Skydda skogen m fl självutnämnda naturvårdspoliser.


Ett otroligt intressant föredrag om hur vi använder/missbrukar språket som ett tillhygge.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

longframe200  
#500307
svampbob skrev:
longframe200 skrev:"Ännu ett exempel på genial argumentationsteknik iofs var du väl mer inne på att allt var lobbyisternas fel."

Dina inlägg där du återger vad jag har sagt stämmer sällan, men spännande och roliga att läsa :-bd


När du saknade belägg för dina påståenden så skyllde du på lobbyisterna

longframe200 - Mytbildning kring ekologisk produktion

Jag tror inte att du är så dum som du ger sken av då du tar såna genvägar.


Saknar belägg? Jag har pekat i rätt riktning ett flertal gånger när du har ifrågasatt. lite får du jobb själv, om du nu alls är intresserad. Till och med svt visade en mycket avslöjande dokumentär om lobbyisterna i Bryssel. Även svt nyheter har visat hur lobbyisterna författar rapporter mm. som politikerna i sin tur lägger fram som sina ägna. Och detta är bara toppen av ett isberg, all information (med källor, bevis, vittnen osv.) finns där ute om man vill veta.

Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

Lars Lundqvist SLU  
#500309 En fråga, @longframe200 - var får du själv din information och dina kunskaper ifrån? Du kan ju inte göra alla studier själv? Så din information kommer väl också från något slags lobbyist? En lobbyist är bara någon som presenterar utvald information som ska visa att lobbyistens åsikt är den rätta. På vilket sätt skiljer sig ditt informationssökande från politikers? Hur ofta söker du aktivt information som motsäger din åsikt?

Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500316
svampbob skrev:Ett otroligt intressant föredrag om hur vi använder/missbrukar språket som ett tillhygge.


Ett mycket sevärt klipp. :-bd
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

longframe200  
#500356
Lars Lundqvist SLU skrev:En fråga, longframe200 - var får du själv din information och dina kunskaper ifrån? Du kan ju inte göra alla studier själv? Så din information kommer väl också från något slags lobbyist? En lobbyist är bara någon som presenterar utvald information som ska visa att lobbyistens åsikt är den rätta. På vilket sätt skiljer sig ditt informationssökande från politikers? Hur ofta söker du aktivt information som motsäger din åsikt?


"En lobbyist är bara någon som presenterar utvald information som ska visa att lobbyistens åsikt är den rätta."

I fallet Bryssel är nog det en naiv definition på en lobbyist, men om vi utgår från den betyder det inte att lobbyisten och politikern alltid strikt följer reglerna. Att tro det är mycket naivt. Eller kanske en rädsla för att stiga ut ur sin egen komfortabla och trygga verklighetsbubbla.

Stockholms universitet 2012
"Lobbying är kontroversiellt och betraktas på samma gång som en tillgång och ett problem för demokratin. Företeelsen har under senare år fått en allt större betydelse för olika intressens möjlighet att påverka politiska beslut och innebär att genom direktkontakter med beslutsfattare försöka påverka utfallet av ett beslut. Med laglig korruption avses en handling som inte är kriminaliserad men som har korrupta inslag till exempel att en privat aktör och en beslutsfattare på ett lagligt sätt missbrukar beslutsfattarens makt för egen vinning."

Att söka information är lätt, men det kan vara svårt att skilja på informationen. Källan till källans källa osv. Att öppna ögonen kanske kan vara svårare. Prova vet ja, det kan leda till högre förståelse för hur verkligheten ser ut och varför.

Söker information gör jag i stort sätt varje dag, nu läser jag tex. en bok av professor Noam Chomsky.

Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

svampbob  
#500360 "En lobbyist är bara någon som presenterar utvald information som ska visa att lobbyistens åsikt är den rätta."

I fallet Bryssel är nog det en naiv definition på en lobbyist, men om vi utgår från den betyder det inte att lobbyisten och politikern alltid strikt följer reglerna. Att tro det är mycket naivt. Eller kanske en rädsla för att stiga ut ur sin egen komfortabla och trygga verklighetsbubbla.

Kan vi anta att du bygger ovanstående resonemang utifrån hur du själv agerar, tänker och inte strikt följer reglerna?

Ser du inte själv att du ständigt kommer med en massa ogrundade påhopp och insinuationer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

Lars Lundqvist SLU  
#500365 Du svarade inte på frågan, vilket är ett bra kännetecken på en agitator.

longframe200 skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Hur ofta söker du aktivt information som motsäger din åsikt?

Söker information gör jag i stort sätt varje dag, nu läser jag tex. en bok av professor Noam Chomsky.


På vilket sätt motsäger Noam Chomsky dina åsikter?

Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

longframe200  
#500376
Lars Lundqvist SLU skrev:Du svarade inte på frågan, vilket är ett bra kännetecken på en agitator.

longframe200 skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Hur ofta söker du aktivt information som motsäger din åsikt?

Söker information gör jag i stort sätt varje dag, nu läser jag tex. en bok av professor Noam Chomsky.


På vilket sätt motsäger Noam Chomsky dina åsikter?


Jag anser att mitt svar är tillräckligt uttömmande. Den som inte tycker det kan som sagt själv enkelt söka svar om viljan finns.

Jag har inte uttalat att Noam Chomsky motsäger mina åsikter.

Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

longframe200  
#500380
svampbob skrev:"En lobbyist är bara någon som presenterar utvald information som ska visa att lobbyistens åsikt är den rätta."

I fallet Bryssel är nog det en naiv definition på en lobbyist, men om vi utgår från den betyder det inte att lobbyisten och politikern alltid strikt följer reglerna. Att tro det är mycket naivt. Eller kanske en rädsla för att stiga ut ur sin egen komfortabla och trygga verklighetsbubbla.

Kan vi anta att du bygger ovanstående resonemang utifrån hur du själv agerar, tänker och inte strikt följer reglerna?

Ser du inte själv att du ständigt kommer med en massa ogrundade påhopp och insinuationer?


Jag skriver endast ut i från fakta och mitt resonemang är inte riktat mot någon specifik person.
Stockholm universitet sysslar väl ändå inte med "ogrundade påhopp och insinuationer"

Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

totte  
#500385
svampbob skrev:Ett otroligt intressant föredrag om hur vi använder/missbrukar språket som ett tillhygge.


Ja verkligen! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

Lars Lundqvist SLU  
#500387
longframe200 skrev:Jag har inte uttalat att Noam Chomsky motsäger mina åsikter.


Min fråga var "Hur ofta söker du aktivt information som motsäger dina egna åsikter?"

Du gör ungefär som Ulf. Du svarar aldrig på konkreta frågor. :)

Avatar Fallback

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

isteskog  
#500397 Ulf2? 8)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).