Socialt (mer om oss)

SMHI

37 inlägg 10000 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: SMHI

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489806 Bra att hålla koll på jetströmmarna, chans att det kallare vädret kommer att hålla i sig.
https://www.svt.se/vader/jetstrommen-delas-i-tva

Elmia
Användarvisningsbild

Re: SMHI

Huggar Herman  
#489815
Brorsan skrev:För min egen del tycker jag att översiktskartan i början av rapporterna på tv ger mig mest. Där ser man lågtryck och fronter och kan bilda sig en egen uppfattning om hur det kommer att bli. Dom från sydväst är ju ganska pålitliga i sin bana. Värre är det med dom som kommer öst och sydost ifrån, då kan det bli skyfall eller strålande sol för oss här på ostkusten, beroende på hur dom behagar röra sig.
Dom här bilderna med en sol, moln, regnmoln eller snömoln ger jag ingenting för, dom säger inget om hur det lokala vädret blir.
Radarbilderna tycker jag är bra.
Olle


Där har du en stor del av problemet tror jag. Nuförtiden tittar folk bara på sk. "lådväder" som i en liten ruta visar att mellan klockan 06 till 12 ska det regna 0,6 mm för att 12.01 övergå till solsken.

Väder fungerar inte så. Det kan vara stora lokala variationer. Speciellt under sommartid med åskskurar och liknande.
Därför måste man titta på, och lära sig tolka, de kartor som visar fronter, hög- och lågtryck och vindar.

Dessutom är den underliggande data som används av de olika väderinstituten oftast densamma. Det som skiljer är de olika modeller man kör prognoserna med och hur man bedömer sannolikheten för vilket de olika scenarierna som kommer att bli verklighet.

Användarvisningsbild

Re: SMHI

JohannesG  
#500303 Hur får dom ihop detta? Åska kan jag gå med på, men regn vid -9°C?
1519595498_vaeder_i_horla_vargarda_foer_10_dygn.jpg
1519595498_vaeder_i_horla_vargarda_foer_10_dygn.jpg (7.19 KiB) Visad 507 gånger

Avatar Fallback

Re: SMHI

tallen100  
#500304 Den prognosen får nog tas med en näve salt..... som vanligt :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: SMHI

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500317 Underkylt regn...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: SMHI

halvproffs  
#500322 Har faktiskt varit med om detta fenomen och det är otroligt måste jag medge. På väg till jobbet i Sandviken för 5-6 år sedan fick jag stanna flera gånger för att skrapa rutan trots full värme på rutan! I Överhärde stod lokalbussen och dess förare försökte få bort isen från den stora rutan som man behöver en stegpall för att nå upp till.

   TS
Avatar Fallback

Re: SMHI

dwurg  
#500324
jannee skrev:Oberoende om man var lantbrukare, skogsbonde eller vanlig arbetare kunde man för i tiden anpassa sig EFTER vädret, de var egentligen inga problem man var bara så tvingad.
Idag är folk djävligt bekväma och gnäller över det minsta. Solen skiner för mycket = för varmt att arbeta eller torkan förstör allt, snö och regn gör att det blir kaos lite överallt och sedan dessa klass 1, 2 eller 3 varningar.
På den gamla goda tiden när huvuddelen av befolkningen levde av vad de själv kunde odla eller fånga - fiska upp levde man efter hur vädret var.
Ex klubbade lake när det var nyis, regnig sommar fick man hässja stråfodret. När man slagit säden fick man binda den för att senare hänga nekarna på en krake. Köra ut virke från skogen väntade man tills det var snö och tjäle - blev minsann inga körskador.
I dag i det moderna samhället borde vi vara MINDRE väderberoende mot vad folk var för i tiden - men det har ju blivit tvärtom - vart är vi på väg egentligen :?:

Sant. Men förr hade bönderna större möjligheter att välja arbetsuppgifter för dagen utifrån vädret. Nu för tiden får dom titta i EUs kalender och se vad dom måste göra för att få sina bidrag oavsett väder. Angående prognoser fungerar inte alls yr lika bra här som det gjorde för några år sedan. Nu brukar klart fungera bäst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).