Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

153 inlägg 63129 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

sveakatten  
#499290 Ok.

Men varför ska ni forska, om det sedan ska vara så svårt för skogsbrukarna att få tag i informationen?
Även om man läser rapporter (tydligen inte student rapporter (grinig)) så tror jag ju att jag hellre skulle vilja se hur det blir när ni gör si eller så, och bilda en egen uppfattning. Det borde ju kunna fungera pga att det finns så mycket ytor över Sverige.
Jag har försökt att läsa rapporter från Sverige,Norge och Finland, och man kan ju hitta saker som säger att blädning är bäst, på en annan sida är det enskiktat som är bäst, och eftersom man inte har en aning om skogen dom testat i är det minsta lik den man har, så står man där som ett nöt som vanligt. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#499339 För att du ska kunna ”se hur det blir” så skulle du i såna fall behöva besöka samtliga delar som ingår i en serie experiment och dessutom resa i tiden så du kan se böde utgångslägen och slutresultat.

All forskning funkar på ungefär samma sätt: Någon får en idé, idén testas på ett eller annat sätt, resultaten bearbetas och skrivs ihop som en vetenskaplig uppsats, den skickas in till en vetenskaplig tidskrift som låter andra forskare avgöra om den håller måttet och i så fall publiceras den. När det finns tillräckligt mycket ny information så samlar någon ihop allting och publicerar det i mer populär sammanfattande form, eller som praktiska råd. Skogsskötselserien är ett typexempel på hur forskare samlat ihop vetenskapliga fakta på just det sättet, och där det saknas bra studier får författarna göra en så bra gissning som möjligt baserat på vad vi vet.

Jag hoppas hinna skriva ihop en ännu mer praktiskt inriktad skrift om blädning framöver, men det kommer dröja ett tag, tyvärr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

sveakatten  
#499365 Tack, det låter väldigt bra. Hoppas jag inte hunnit hugga sönder skogen tills dess. :oops:
Jag tror ju det finns några fler än mig som skulle uppskatta detta, och inte endast få riktad information från dom med 70tals kläder.
Förstår ju fullständigt att man inte törs prova något annat än enskiktad, del gör ju "alla" det, och dä finns ju forskningen. Gör det ju själv, eftersom jag inte vet hur eller om det går att bläda på vår skog.
Synd bara att forskningen ändrar sig, det är ju ett utmärkt exempel dessa gallrings trådar.

Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#499412
sveakatten skrev:Synd bara att forskningen ändrar sig, det är ju ett utmärkt exempel dessa gallrings trådar.


Det vore väl värre om forskningen inte gick framåt och visade när gamla "sanningar" är fel. ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

sveakatten  
#499431 Tråkigt bara att det tar 100år för att rätta till det som forskarna har sagt gäller och är fel. :d

Avatar Fallback

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

sveakatten  
#500152 Hur ser man om skogen är i närheten av en blädnings skog?

Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#500155 Man klavar alla träd på 1000 m2 cirkelytor och tittar på diameterfördelningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Lägghandär  
#500174 Vilka är anledningarna till att blädningsbruket enbart går att tillämpa i en granskog och inte i en tallskog eller blandskog med både löv- och barrträd?

Historiskt har väl de svenska skogarna utgjorts av en blandning med trädarter tillskillnad mot dagens monokulturer. De gamla brukningsmetoderna är väl även likvärdiga med det vi idag kallar för blädning. Det låter lite konstigt att blädning inte går att tillämpa i annat än granskog när man tänker tillbaka på hur det kan ha sett ut i skogarna förr.

Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

svampbob  
#500214
Lägghandär skrev:Vilka är anledningarna till att blädningsbruket enbart går att tillämpa i en granskog och inte i en tallskog eller blandskog med både löv- och barrträd?

Historiskt har väl de svenska skogarna utgjorts av en blandning med trädarter tillskillnad mot dagens monokulturer. De gamla brukningsmetoderna är väl även likvärdiga med det vi idag kallar för blädning. Det låter lite konstigt att blädning inte går att tillämpa i annat än granskog när man tänker tillbaka på hur det kan ha sett ut i skogarna förr.


Man kan gå ut och titta hur naturen beter sig. Ofta kan man se på vägslänterna på nyanlagda vägar att slänterna är helt täckta med tallplantor. Går du däremot in i en relativt virkesrik skog så hittar du inte en enda tallplanta men små granar kan däremot klara sig inne i den täta skogen.

Jag var idag och högg några Törskate tallar. Det är väldigt mager mark och senast gallrat vintern 48/49 och efter det har det i princip inte kommit upp några tallar men däremot finns det några spridda granar som har kommit upp.

Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#500216 Om du inte har några större förväntningar på att skogen ska leverera virke och bara tänker på vad som händer några tiotal år framåt i tiden så kan skogen se ut hursomhelst och bestå av vilka trädslag som helst. Om du accepterar att ha en ganska gles skog med låg tillväxt så kan du få lite föryngring av alla våra trädslag.

Men diskussionen brukar ju handla om ifall det finns något alternativ till ett rationellt högproducerande trakthyggesbruk, ett långsiktigt alternativ som är lika högproducerande, inte om det funkar att ha extensivt skogsbruk. Och om du ställer kravet på att det ska uthålligt högproducerande så krävs det fullskiktad skog och då visar all forskning och praktisk erfarenhet att det bara funkar ed gran på våra breddgrader. Andra trädslag har inte förmågan att överleva som undertryckta plantor och amåträd i flera decennier inne i en tät skog och gradvis växa sog större.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Lägghandär  
#500373 Okej, jag förstod inte att argumentationerna automatiskt innehöll ekonomiska incitament. Inledningsvis så poängterades det ändå att en skogsägare, vid val av brukarmetoder, kan ha flera frågor och faktorer att förhålla sig till.

Är det vad forskningen kommit fram till, att det krävs fullskiktad skog för att skogen ska vara uthålligt högproducerande? Kan du förtydliga, vad menas med uthållig, som i ekologiskt hållbart brukande och samtidigt högproducerande eller?

Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#500394
Lägghandär skrev:Är det vad forskningen kommit fram till, att det krävs fullskiktad skog för att skogen ska vara uthålligt högproducerande? Kan du förtydliga, vad menas med uthållig, som i ekologiskt hållbart brukande och samtidigt högproducerande eller?


Det forskningen visar är att i trakthyggesbruk är stamtantalet och omloppstidens längd de två faktorer som har störst inverkan på produktionen av virke (givet samma ståndort), och att i blädningsbruk så är det virkesförrådet som har samma inverkan tillsammans med strukturen, dvs skogen måste vara fullskiktad och ha stort virkesförråd för att ge hög tillväxt.

Uthållig i betydelsen att skogen långsiktigt kan ge en hög tillväxt, en stor produktion av virke.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Diabas  
#501718 7. Hyggesfritt skogsbruk kräver specialkunskaper och är svårt

Vill gärna köra hyggesfritt på min fastighet i Sydvästra Sverige. Som jag begriper det är stormskador ett problem med blädning. Problemet kan minskas om man har en blandskog. Någon som har erfarenhet av hur man undviker stormskador vid blädning i Västsverige?

Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#501736 Nej, stormskador är inget stort problem vid blädning och den forskning som finns pekar på tre förklaringar:
- den heterogena strukturen gör att det skapas turbulens högst upp i beståndet och turbulensen gör att vinden förlorar kraft
- de stora träden har gradvis blivit alltmer friställda och anpassat sig till hårda vindar, samtidigt som de fortfarande har den största delen av kronan långt ner på stammen
- om några av de största träden faller i en storm så finns det gott om mindre träd kvar i beståndet som ganska snabbt kan bygga upp virkesförrådet igen

Stormfällning är alltså ganska ovanligt men däremot är toppbrott ganska vanligt. Man kan antagligen se det som ett sätt för de största granarna att klara hårda vindar och upplega. De låter toppen gå av men förlorar måttligt med barrmassa och kan leva vidare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nio myter om hyggesfritt skogsbruk

Diabas  
#501747 Det låter väldigt bra. Vill fördjupa mig i hur man undviker stormskador vid blädning. Var någonstans i Sverige har forskningen ägt rum? Mycket intresserad av forsknings rapporten. B.la är det många i Västsverige som är rädda att ta för stora träd i sista gallringen vilket kan ge utrymme för vind och stormskador.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).