Bilar

Nissan navara -08 topplockspackning

17 inlägg 19681 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nissan navara -08 topplockspackning

Pettersson99  
#500212 Har fått ett värre problem med navaran nu i vinter.. fick dålig värme i kupén och efter lite felsökning så insåg jag att de var dåligt flöde på vattnet. Efter ytterligare felsökning så ser jag att de läcker vatten vid toppen på motorn, i hörnet på motorns framände. Så nu undrar jag om någon vet om de sitter stål packning original i navaran? Så att de är toppen som spruckit... :???:



   TS
Avatar Fallback

Re: Nissan navara -08 topplockspackning

Mikael W  
#504638 Är detta en navara eller en NP300?
En bekant hade samma på sin NP300 (D22). Där var det packningen som spruckit inhörnet. Läckte lite vatten hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Nissan navara -08 topplockspackning

bgl  
#504649 Troligen ingen tröst men kolla i alla fall övertrycksventilen i kylsystemet (oftast locket på expansionkärlet) så att den inte kärvar och ger för högt kylvätsketryck. Om den verkar kärva, pensla in den med rubbing och hård motion mot arbetsbänken kan göra den medgörlig. Rengör noga före återmontering.

Användarvisningsbild

Re: Nissan navara -08 topplockspackning

Kse  
#504657 Är det en D22:a vi pratar om sitter det en stålpackning, har just bytt topp på min -04:a

Användarvisningsbild

Re: Nissan navara -08 topplockspackning

Pettersson99  
#504666 Tack för alla svar! Men de blev byte av topp packning. Hade även denna spruckit i hörnet vid vattenkanalen i hörnet. Detta är då en navara d40 -08. Dock så kvarstår problemet med dålig värme i kupén... kanske någon som har något tips?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nissan navara -08 topplockspackning

Ådii  
#504681 Pröva att titta i denna tråd:
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... de05111449

Användarvisningsbild

Re: Nissan navara -08 topplockspackning

Pettersson99  
#504683 Läste den tråden för ett tag sedan men tyckte inte riktigt att jag var nöjd med hans lösning, borde ju vara något som är fel då jag tidigare haft bra värme, tack ändå!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nissan navara -08 topplockspackning

Kse  
#504740 Antar att du bytt termostaten, det är ju annars ett hett tips om man får cirkulationsproblem.
Jag hade samma symptom men där var det en spricka i toppen som orsakade problemet.

Användarvisningsbild

Re: Nissan navara -08 topplockspackning

hemhuggare  
#504855 Kanske igenslammat värme element prova att spola ur kylsystemet med 1 maskindisktablett till 10 liter kylarvatten det brukar funka på scania när oljekylaren släpper in olja och täpper värmeelementet.

Användarvisningsbild

Re: Nissan navara -08 topplockspackning

Pettersson99  
#504882 Värmepaketet är spolat och toppen är provtryckt.. termostaten har jag kokat å de funkar. Har inga problem med motortempen. Funderar på om de kan ha å göra med egr ventilen.. ska testa att göra en block off till egr ventilen och se :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nissan navara -08 topplockspackning

Pettersson99  
#506802 Har nu även blockat egr röret och fortfarande ingen värme.. snart kliat hål i skallen.. [emoji848]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nissan navara -08 topplockspackning

Erre  
#506819 Har du värme i en av slangarna från motorrummet till kupeelementet eller i båda?

Användarvisningsbild

Re: Nissan navara -08 topplockspackning

Pettersson99  
#506840 Värme i båda om jag håller lite varv på bilen, lite svalare på retur. Över 3000 varv har jag normal värme.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nissan navara -08 topplockspackning

Bosse1  
#506842 Kanske värmekranen, finns väl olika typer där normalt stängda och normalt öppna broende på klimatanläggning eller ej..pöjken på 4x4 fick det hela att fungera med elpump.

Användarvisningsbild

Re: Nissan navara -08 topplockspackning

Erre  
#507063
Pettersson99 skrev:Värme i båda om jag håller lite varv på bilen, lite svalare på retur. Över 3000 varv har jag normal värme.

Är värmeventilen ok? Så det passerar som det ska genom kupeelementet?
Men läste någonstans att du var inne på dålig cirkulation?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).