Uppvärmning

Komplettera vedpanna med Luft/vatten pump

31 inlägg 36782 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Komplettera vedpanna med Luft/vatten pump

Ldsaren  
#499998 Svärmor har solslinga i enan tanken (har 3 st 750 tankar .är mycket nöjd med detta .
Har varmvatten och värme så det räcker länge på vår o höst.
Jag har panna o tankar både sommar o vinter (är väl eldnörd :(( med ved
Växer inpå knuten här .

Avatar Fallback

Re: Komplettera vedpanna med Luft/vatten pump

Ldsaren  
#500002 Har tänkt solslinga i acc o sen på tank slinga...men kostar ju i investeringar även man för det själv ...finns ju på Rinkaby rör.att köpa
Man får se

Avatar Fallback

Re: Komplettera vedpanna med Luft/vatten pump

Hema  
#500009 Inte bättre att låta vp agera stödsystem om man inte eldar? Borde väl bli enklare med styrningen.

Sedan om man ska använda solceller för att få varmvatten, så är väl en vibdsnurra effektivare. Dock med intermittent el, så behövs väl någon ventil, om det blir för hög värme?
Senast redigerad av Hema lör 24 feb 2018, 21:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Komplettera vedpanna med Luft/vatten pump

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500013 Det slog mig att det för några år sedan fanns VP som använde fjärrvärme som spets. Dessa borde funka för vedpanna. Undra om det inte var thermia som hade dessa:
http://www.thermia.se/varmepumpar/varme ... iv-energi/

Konkurrenten skriver dock detta:
https://blogg.ivt.se/energispararen/var ... ombination
Senast redigerad av ocke lör 24 feb 2018, 21:08, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Komplettera vedpanna med Luft/vatten pump

Astrix1  
#500015
1519502763_img_20180224_210422.jpg
Viessmann vitocal 200

Avatar Fallback

Re: Komplettera vedpanna med Luft/vatten pump

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500035
Hema skrev:Inte bättre att låta vp agera stödsystem om man inte eldar? Borde väl bli enklare med styrningen.

Sedan om man ska använda solceller för att få varmvatten, så är väl en vibdsnurra effektivare. Dock med intermittent el, så behövs väl någon ventil, om det blir för hög värme?

Jag tänker att det är svårt att slå VP på låga temperaturer <45grader. Skippar man elsteg och kör pannan de kalla dagarna kan man förhoppningsvis spara ett steg i elabonemanget också.

Men med ett bra styr- och reglersystem skulle man kunna ställa in systemet efter hur man själv väljer att leva. :-)

Avatar Fallback

Re: Komplettera vedpanna med Luft/vatten pump

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500036 Skumt...har sfo blivit självcensurerande? Kom bara med en mening jag skrev i i lägget ovan.

"Jag tänker att det är svårt att slå VP på låga temperaturer under 45grader. Skippar man elsteg och kör pannan de kalla dagarna kan man förhoppningsvis spara ett steg i elabonemanget också.

Men med ett bra styr- och reglersystem skulle man kunna ställa in systemet efter hur man själv väljer att leva. :-)"

Användarvisningsbild

Re: Komplettera vedpanna med Luft/vatten pump

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500063 Farsan satte in en Thermia luft/vatten för ca 2 år sen. Ctc vedpanna o 2st 500l tankar hade han sen tidigare.
Var mycket strul första året pga en felaktig ventil i VPn men nu fungerar det bra.
Tror att det är viktigt att rörisen som monterar vet vad han gör.
Det finns en del fallgropar som kanske inte alla har koll på.
Farsan har utedel med bara styrning inne, sen en liten växlare på väggen inne som laddar tankarna.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Komplettera vedpanna med Luft/vatten pump

krusader  
#500087
bgl skrev:Kan bara understryka det @ocke skrev tidigare, förstör inte värmepumpen med för hög returvattentemperatur!
Om du väljer ett helt manuellt val med kranar måste båda sidor av kranarna ha säkerhetsventil, någon kan ju ställa kranarna fel av okunskap eller misstag.



Har vedeldad panna med bergvärmepump i tillägg och behöver inte ändra en enda kran ... allt sköts automatiskt... värmer en acktank där beredaren är med bergvärmepumpen ... vill jag elda så är det bara att göra det utan några omkopplingar,,

Avatar Fallback

Re: Komplettera vedpanna med Luft/vatten pump

krusader  
#500088
krusader skrev:
bgl skrev:Kan bara understryka det @ocke skrev tidigare, förstör inte värmepumpen med för hög returvattentemperatur!
Om du väljer ett helt manuellt val med kranar måste båda sidor av kranarna ha säkerhetsventil, någon kan ju ställa kranarna fel av okunskap eller misstag.



Har vedeldad panna med bergvärmepump i tillägg och behöver inte ändra en enda kran ... allt sköts automatiskt... värmer en acktank där beredaren är med bergvärmepumpen ... vill jag elda så är det bara att göra det utan några omkopplingar,,



det enda som behövs är en elektrisk shunt åch 2 givare en i tanken och en framledning,

Avatar Fallback

Re: Komplettera vedpanna med Luft/vatten pump

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500092 Jag har ett system där VP ligger som bas och håller tanken på 45-47 grader. VP är inkopplad mot den övre delen av tanken så den jobbar mot halva tankvolymen. Det sitter en termostat i tanken som aktiverar pumpen vid ca50 grader och kopplar bort den när man eldar. Systemet har fungerat helt okej så länge det inte är för kallt, för då räcker inte elementen i huset till med 45grader framledning. Detta byggdes som en budgetlösning med begagnad pump och en hel del eget arbete.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera vedpanna med Luft/vatten pump

Sne4  
#500115 Jag kopplade in en luft/vatten mot mitt vedsystem i förra husest. I mitt fall valde jag en Baxi Air Bonus. Den dockade jag direkt mot en tank med VV slinga på 1m3. (2 kubik total volym) Eldar man, ja då bli det varmare än inställd temperatur. När tankarna svalnar av så kickar pumpen igång igen. Så reglermässigt är det så simpelt det kan bli.

Nu var det ju vv-slinga på min acktank så omsättningen på vattnet skulle inte ge någon legionella problematik. Jag körde vp:n mot knappt 50 grader största delen av året, då räckte det til både dusch och bad.

Ibland så eldade jag dock en brasa även sommartid och hissade upp tempen till 90 grader. Mest för när jag inte använde systemet från april till september ett år så krånglade pannans cirkulationspump och en ventil vid uppstarten.

Så gör inte om mitt misstag...

Fullt ilägg och temperaturen bara ökar med en svart plym ur skorstenen eftersom jag strypt primärluften för att bromsa eländet och inte få SYR ventilen att lösa ut. Efter lite snabbt mekande så snurrade c-pumpen igen, och ett par knackningar med smedhammaren så öpnnade den kärvande ventilen sig också med en panntemperatur på runt 100 grader...

Efter det lärde jag mig min läxa och fegeldade upp temperaturen för att se att allt fungerar när pannan stått en längre tid :lol:

Fungerade bra med vp:n och huset blev sålt :-bd

Avatar Fallback

Re: Komplettera vedpanna med Luft/vatten pump

Elfving  
#500127
krusader skrev:
krusader skrev:
bgl skrev:Kan bara understryka det @ocke skrev tidigare, förstör inte värmepumpen med för hög returvattentemperatur!
Om du väljer ett helt manuellt val med kranar måste båda sidor av kranarna ha säkerhetsventil, någon kan ju ställa kranarna fel av okunskap eller misstag.



Har vedeldad panna med bergvärmepump i tillägg och behöver inte ändra en enda kran ... allt sköts automatiskt... värmer en acktank där beredaren är med bergvärmepumpen ... vill jag elda så är det bara att göra det utan några omkopplingar,,



det enda som behövs är en elektrisk shunt åch 2 givare en i tanken och en framledning,


Jag har sedan sex år ett liknande system. Ytjordvärme UTAN elspets, när pumpen är på gränsen till att räcka så får man elda och glädja sig åt att man slipper elektrisk spetsvärme. Vp kör fast kondensering mot tanken, del av volymen räcker eftersom skiktning sker.
Jag eldar mest för att bli kvitt bortröjd al & asp.

Minus 20 och kallare vill gärna VP ha stöd för att varmvatten skall räcka till hela familjen.

Användarvisningsbild

Re: Komplettera vedpanna med Luft/vatten pump

MrStraightpull  
#500136 Har själv ett CTC V35 och 2000 l acktank (med elpatron som backup när man inte är hemma). Då tid och ork för vedproduktion minskar går jag också i tankarna (lol) på att komplettera med en luft/vatten vp. Jag tänkte dock koppla så att vp får returvattnet från botten av sista tanken, måste ha extern värmeväxlare då jag inte har slingor i tanken. På detta sätt blir returtemp= returtemp från elementen (pga enrörssystem kan detta bli ca 40 gr om det är riktigt kallt men då tänkte jag ju ändå elda ved). På detta sätt kan man också ackumulera mha vp - tror det inte är långt kvar innan vi får hårda tidstariffer på el pga laddning av 08-elbilarna 😡 och brist på baskraft 😈

Framledning från vp till topp på första tank där också varmvattenberedaren sitter (sedan prova om det räcker att värma halva tanken (250 l) eller om hela tanken skall värmas så att varmvattnet alltid räcker (2 tonårsdöttrar gör av med ofantligt med varmvatten :shock: ).

Naturligtvis skall detta styras med lämplig styrlåda.
Senast redigerad av MrStraightpull mån 26 feb 2018, 02:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Komplettera vedpanna med Luft/vatten pump

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500141
Elfving skrev:
krusader skrev:
krusader skrev:[quote="bgl"]Kan bara understryka det ocke skrev tidigare, förstör inte värmepumpen med för hög returvattentemperatur!
Om du väljer ett helt manuellt val med kranar måste båda sidor av kranarna ha säkerhetsventil, någon kan ju ställa kranarna fel av okunskap eller misstag.



Har vedeldad panna med bergvärmepump i tillägg och behöver inte ändra en enda kran ... allt sköts automatiskt... värmer en acktank där beredaren är med bergvärmepumpen ... vill jag elda så är det bara att göra det utan några omkopplingar,,



det enda som behövs är en elektrisk shunt åch 2 givare en i tanken och en framledning,


Jag har sedan sex år ett liknande system. Ytjordvärme UTAN elspets, när pumpen är på gränsen till att räcka så får man elda och glädja sig åt att man slipper elektrisk spetsvärme. Vp kör fast kondensering mot tanken, del av volymen räcker eftersom skiktning sker.
Jag eldar mest för att bli kvitt bortröjd al & asp.

Minus 20 och kallare vill gärna VP ha stöd för att varmvatten skall räcka till hela familjen.[/quote]

Detta är ett typiskt system som jag skulle kunna tänka mig. Även om jag har svårt att tro att den ekonomiska kalkylen bidrar till några större glädjehopp så finns det en bra känsla att kunna ta till vara på spillved samt vara något mindre beroende elnätet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).