Motorsåg och handhållet

Kubiksjukan sprider sig i landet.

107 inlägg 35351 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

JensSkoog  
#499840
Vardon skrev:Fast har inte sågarna blivit billigare? Dvs hur många timmar måste man jobba för att köpa en såg?

Samtidigt som man hugger mindre manuellt varefter de håller längre och man köper en till istället? Jag använder allt från 30 cc till 90 cc beroende på vad jag hugger. Men jag skulle nog inte vilja vara utan någon av dem.

Sågar har väl blivit mycket billigare, och hur skulle man hålla ut
med bara en såg - fem, sex eller sju måste man ju ha :d :d

Min kubiksjuka är att jag nu tar den minsta sågen som duger
hellre än den största, så idag växlade jag mellan 41 cc och 30 cc
och kände att det funkade hyfsad :-bd

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Ferguson system  
#499847 Denne uka har jeg hatt med 5 motorsager på jobb, og alle har blitt brukt.
30CC - 99 CC, 12" sverd - 36" sverd.

Det er fint med flere sager å veksle mellom. Sier det igjen, - rett sag til rett bruk.

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499865
anersimyra skrev:
Andreas99 skrev:Fast det där med ackordshuggarna stämmer ju inte heller. In på 80-talet så gjordes väl de flesta gallringarna manuellt och det var i de gallringarna som de flesta huggarna huserade.
Idag finns det väl knappt en endaste huggare som har samma arbetsuppgifter? Idag handlar det om att fälla övergrovt, hugga grovt löv, special huggningar i naturvårdsområden och liknande. Det går ju inte å jämföra med att gå dag efter dag i en första gallring med gran.

En 242:a med 13” var det som gällde även vid slutavverkning, själv har jag arbetat med naturvårdshuggning de senaste åtta åren och använder genomgående 13-15.”.. :-bd

Men når du skal fella grovt bruke du vel større sag vel? Har du ikkje ei stor dolmar? Ellers er eg enig med deg, til kvisting av gran og furu så er 13 eventuelt 15 toms nok, er da kantrer/frittståande så er da greit med 50 cc bak sverdet, ellers skulle da vel gått med ei litt mindre sag og til kvistinga

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499869 Jag skulle nog må fysiskt dåligt om jag hade 7 såg, eller 70...

Sågen är kanske billigare i inköp om man ser till löner etc. Vet inte om det blir så om man räknar lite nogrannare på total kostnad o köra såg i exempelvis 3 år.

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

röjar kalle  
#499905
anersimyra skrev:R22 var allt en riktig slitvarg, Kalle.. :-bd själv var jag tvungen att medvetet dränka en 22:a i ett dike. Det här var på tidigt åttiotal när jag jobbade åt kommunen, jag ville ha en 444:a men basjäveln nekade att köpa in en sådan. R22:an fick sig alltså ett bad när tillfälle gavs, men den var seg och skrek en stund i uv läge.. =)) men inte fan blev det någon ny motorsåg, i stället kom basfan sättande med en risig gammal partner röjsåg, men den motstod inte eld på samma eminenta sätt som R22.an motstod vatten.. :lol:
Basen på kommunen verkar ha varit en rejäl karl. 444 var en riktig skitsåg :d

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

röjar kalle  
#499909
totte skrev:
röjar kalle skrev:Dagens sågar här både prestanda och livslängd som slår ut en gammal såg med hästlängder


Och vad menar du med en gammal såg? Knappast att vi snackar 70-tal, som Anders just skrev om R22, närpå odödlig, samma med Jonseredarna och Husqvarna från den tiden, dom fick man som sagt dränka eller slå ihjäl :lol:

anersimyra skrev:i stället kom basfan sättande med en risig gammal partner röjsåg ... :lol:


Var väl ett rättvist straff för att ha mördat en bra såg 😈 :d


Får väl ta lilla skruvmejsel och ñågra långa svärd och kedjor och åka ner till skåneland.Och avliva dina gamla kklenodet du har i Boden. :d

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499910 No slepp eg å kjøpa bensin pga at eg er ansatt men den ferdigblanda er nå dyr nok. Til nye sage som 550 og lignande er da noken som blande bensin og olja enda eller? Viss ein ser vekk frå det helsemessige så skulle da vel vera mykje å spara på å blanda sjølv så sant da ikkje går opp i dyrare reparasjonar på sagå då. Sagkjedene koste jo og ein del men så sant ein ikkje treff spikar eller Stein så helde dei ganske så lenge sjølv om ein file på kvar eller annakvar tank, file så lite kvar gong. Sverd har eg ikkje rekna så nøye på, filene i seg sjølv både rund og flat kosta jo og noken kr.

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

tallen100  
#499911 :lol: :lol: :lol: Kalle är alltid så hjälpsam :-bd

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

röjar kalle  
#499914 Det är väl klart man ställer upp. 👍

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Palakangas  
#499920
röjar kalle skrev:Det är väl klart man ställer upp. 👍


Kalle Storm kanske :d :ymparty: :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499923
Vardon skrev:Fast har inte sågarna blivit billigare? Dvs hur många timmar måste man jobba för att köpa en såg?

En snabbkoll ger att katalogpriset för en Jonsered 2055W (motsvarar väl 2253WH och 550XPG idag) år 1996 var 7490:-
En 670 CHAMP gick på 8690:-

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

svampbob  
#499925
th skrev:
Vardon skrev:Fast har inte sågarna blivit billigare? Dvs hur många timmar måste man jobba för att köpa en såg?

En snabbkoll ger att katalogpriset för en Jonsered 2055W (motsvarar väl 2253WH och 550XPG idag) år 1996 var 7490:-
En 670 CHAMP gick på 8690:-


En 2055 motsvarade 1995 tre veckors utebliven sommarsemester. Jag hade planerat in hela tre veckor ledigt den sommaren men så kom chefen och ville köpa två veckor av mig för att vi hade just fått ett stort industribygge som skulle igång akut. Jag fick ingen avlösning den tredje veckan så det blev ingen sommar semester alls. Då tog jag ut den dyraste sågen jag hittade som plåster på såren. Jag har fortfarande kvar den och den startar också gjorde det åtminstone för ett par år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

dhaglund  
#499996 Kan det vara så att kubiksjukan beror lite på att det är mycket amatörer som lägger ut filmklipp på Youtube mm? Eller att mycket material kommer från USA där träden är stora?

Hur stor såg man väljer bestäms ju i princip av hur långt svärd man tycker sig behöva. Jag är själv amatör och ser absolut fördelarna med ett lite längre svärd. Jag gick ut i en hage igår för att ta ner fem halvstora björkar. Jag började med min Stihl 024 Super med 13" svärd. Sågen är ju supersmidig och har gott om kraft efter ett par modifieringar. Men svärdet nådde inte igenom någon av de tre första stammarna (använder instick och säkra hörnet). Träden gick ju fortfarande att fälla men det blir lite krångligare. De två resterande björkarna var ännu lite större så jag tog min 60-kubikare med 15" svärd. På grund av udda stamform i fällriktningen blev även 15 tum lite kort. Det var svårt att nå bra helt enkelt. När väl trädet ligger på marken är det inte heller helt enkelt att kapa upp med kort svärd. Står man med snö upp till låren som igår kan det vara svårt nå runt stammen.

Så, för en amatör som mig hade det nog passat bra med 18" svärd igår. Då hade det blivit lite enklare och kanske säkrare fällning. Jag tycker att jag ofta hamnar i situationer där jobbet blir krångligare med 13" svärd. Så jag har svårt att förstå denna fascination av 13" svärd. Men jag kommer kanske till insikt med tiden. Man måste också betänka att jag inte jobbar på ackord utan för nöjes skull.

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500022 Klart man ska ha storsåg när behovet finns.

Det kan ju vara så att de inte får dem o prestera som tänkt. De som kommer hit med gamla 254'or och 262 som de vill ha igång för de nya inte håller provar nog gärna annat.

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Erre  
#500025 Beror väl på hur man jobbar.
När jag åker till skogen med traktor och niaben så har jag ställ för min 372'a.
Så jag slipper bära den.
Och med en processor så behöver jag bara fälla trädet. Då är det rätt gutt med en såg som bara matar på.

Skulle man vara i en första gallring där man enbart kör med motorsåg, ja då blir det en annan sak.

Så som vanligt.
Rätt grejer på rätt plats.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).