Bioenergi

Pelletsbrist vintern 2018?

50 inlägg 38302 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pelletsbrist vintern 2018?

Fredrik Reuter  
#498091 Funderar på om vi kan göra en enklare marknadsundersökning ang tillgången på pellets denna vinter 2018. Anledningen till frågan är att när jag skulle köpa pellets igår på min lokala bygghandel så var den slut. Enligt butiken så är det ransonering som gäller då det är brist på pellets från tillverkaren och i bästa fall får butiken nu en mindre leverans i början av nästa vecka.

Jag vet absolut inte om detta stämmer, men rent teoretiskt är det ju möjligt. Det har ju hänt förr att saker tagit slut för att man missbedömt, som i det här fallet, vinterns styrka.

Rapportera gärna hur det ser ut hos dig här i tråden.

Bild

Bild från uuni.net



   TS
Avatar Fallback

Re: Pelletsbrist vintern 2018?

axwell  
#498096 Jag har inte kollat pelletmarknaden men den har väl gått på sparlåga i flera år.
Många har styrt om produktionen och det borde ta tid att få upp kapaciteten.

Annonserade torr färdigkluven nyligen, det blev köprusch direkt.
Synd att jag hade så lite tillgängligt att sälja, tog bort annonsen snabbt men folk ringde upptill en vecka senare.

Bla en granne vars värmepump lagt av, honom skänkte jag en rågad skottkärra med prima björkved.

Avatar Fallback

Re: Pelletsbrist vintern 2018?

jannee  
#498103 Detta kan då inte direkt gälla Böta kvarn, de växer så det knakar om inte ännu värre :mrgreen:
http://www.botakvarn.se/

Användarvisningsbild

Re: Pelletsbrist vintern 2018?

Fredrik Reuter  
#498104 Jo, fast kolla deras pelletssida. De har köpstopp på pall tydligen!?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pelletsbrist vintern 2018?

Bax  
#498128 Då jag huserar i samma korridor som en pelletsfabriks administration blev jag tvungen att fråga, och ja, det råder pelletsbrist i Sverige och kommer så göra resten av vintern.
Orsaken är råvarubrist (spånbrist) pga blöt höst och vinter i Sverige och Baltikum så avverkningarna har minskat i volym.
Pelletsleverantörerna koncentrerar sig nu på sina avtalskunder, som tidigt har bokat upp sina volymer.
Det är t.o.m. så att leverantörerna köper och säljer volymer av varandra för att kunna säkerställa sina avtalade leveranser.

Avatar Fallback

Re: Pelletsbrist vintern 2018?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498130 Derome hörde jag börjar få fullt på sin vedgård nu, så antar att det sågas för fullt och därmed kan produceras mer pellets (och virke).

Är det inte så att det går mer spån till massafabrikerna också, när det är blött och de skriker efter massaved? Väderberoende bransch detta.

Byggmax verkar ha pellets på lager, senast jag köpte fick jag pellets som det stod Södra på.

Användarvisningsbild

Re: Pelletsbrist vintern 2018?

Torbjörn Johnsen  
#498132 Det här var en intressant tråd! Jag besökte Torsviks fjärrvärmeverk här i Jönköping förra veckan (reportage och film kommer inom kort). Den senaste tillbyggnaden var en stor 100 megawattspanna som enbart eldas med skogsbränsle. En mix av grotflis, flisad bränsleved samt bark och spån. Spånet var deras billigaste bränsle räknat i kr/megawatttimme. Billigare än barken. Jag förstod från Jönköpings Energi att pelletstillverkarna inte var så glada över den här konkurrensen då värmeverket tydligen har bättre betalningsföråga idag.
De här skälen till råvaruknapphet som anges på grund av "den blöta hösten och vintern" tror jag att man ska ta med en nypa salt. Så vitt jag förstår så går de flesta sågverk för fullt och lite till så spån lär det produceras.

När det gäller massabruken så konkurrerar de inte om spånet. De använder inget spån. Däremot köper de stora volymer cellulosaflis från sågverken, d v s färsk huggen flis från det som utgör skillnaden mellan runt och fyrkantigt virke (bakar/svallar). Massabrukens krav är att det ska ha rätt fraktion och att det ska vara rått/färskt. Cellulosaflisen är en utmärkt råvara för massabruken då den har långa fibrer och är homogen. Även värmeverken kan köpa cellulosaflis om de behöver förutsatt att det är korta transportavstånd men oftast har de tillgång till billigare råvara.

Av en sågstock blir det ca 10% sågspån och minst 30% cellulosaflis. Sågspånet tillsammans med s k justerflis från virke som torkats (borjusterat/avkap/vrak) är det som brukar användas vid pelletstillverkning.

Avatar Fallback

Re: Pelletsbrist vintern 2018?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498136 Jasså, sågspånet är för korta fibrer? Kunde jag ju räknat ut förstås! :D

Pelleterad sågspån har jag hört togs fram för att lösa transport och lagringsproblem med sågspån till värmeverk, det är väl så att de maler pelletsen direkt vid pannan, tillbaka till spån?

Användarvisningsbild

Re: Pelletsbrist vintern 2018?

Vedproducent  
#498187
Mangan skrev:Derome hörde jag börjar få fullt på sin vedgård nu, så antar att det sågas för fullt och därmed kan produceras mer pellets (och virke).

Är det inte så att det går mer spån till massafabrikerna också, när det är blött och de skriker efter massaved? Väderberoende bransch detta.

Byggmax verkar ha pellets på lager, senast jag köpte fick jag pellets som det stod Södra på.

Sågverkens produktion har minskat sen kylan kom. Det bromsar att såga i fruset virke. Så inte blir det mer spån då.

Användarvisningsbild

Re: Pelletsbrist vintern 2018?

Fredrik Reuter  
#499738 Hej,
En uppdatering: Det verkar fortfarande vara ransonering inom vissa leverantörsled på pellets. Min lokala bygghandel hade fått en mindre leverans och jag hann snappa en pall denna gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pelletsbrist vintern 2018?

axwell  
#499760 Inte bara sågverken som producerar mindre, MoDomsjö kan inte köra för fullt. Skördare och skotare tar sig inte fram lika snabb pga för mycket snö. En skördarförare sa i ett TV-inslag "man kan ju inte lämna 2 meter höga stubbar" .
Den blöta hösten bidrar, massaindustrin hade redan i höstas ovanligt litet lager av råvara.

Användarvisningsbild

Re: Pelletsbrist vintern 2018?

Torbjörn Johnsen  
#499787 Ock kylan fortsätter i hela landet mer eller mindre. Här i Jönköping blir det enligt yr.no under -5 grader varenda dag de kommande 10 dygnen. Lär gå åt både flis & pellets!

Användarvisningsbild

Re: Pelletsbrist vintern 2018?

Granstorp  
#499833 Kylan märks även för oss som säljer ved! Gör mina sista leveranser i helgen sen är det slut! Många som ringer låter minst sagt desperata....

Avatar Fallback

Re: Pelletsbrist vintern 2018?

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502032 Karl Hedin i Trollhättan och Vänersborg har slut. Får in vecka 11
XL-bygg i Vänersborg har slut.
Hjem och Fix i Trollhättan och Vänersborg har slut.
Granngården i Trollhättan och Uddevalla har slut.
Verkstan i Öxnered har slut får in 15 Mars
Granngården i Brålanda har ca 30 pall. Så det blir en tur till Brålanda i kväll.

Användarvisningsbild

Re: Pelletsbrist vintern 2018?

Hunnern  
#502040 Brist på allt biobränsle.
Kommer att bli än större brist kommande säsong.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).