ons 01 aug 2018, 01:04#519746
Blev ju ombedd att lämna utvärdering av Can-Am Outlander 450 Pro med traktor A - registrering. För nåt år sedan, men dock.
Jag har i nästan 30 graders värme dragit hem en dryg årsved med hjulingen och Kina-vagnen utan mankemang. Ingen extrem terrängkörning, inga myrhål, bäckraviner eller bergssluttningar utan mest kraftledningsgator och hyggeskanter. Normalojämnt så mycket krypkörning. Fått ihop nästan 50 mil, inte hunnit första service ännu. Däremot blev den under våren återkallad till ÅF för utbyte av styrservon. Tydligen kunde denna paja på 2017-modellerna.... Samtidigt fixade de en extra traktornyckel till självkostnadspris, jag hade bara en fullfartare från början. Växellänkaget fick en justering också så att lågväxeln nu går i ordentligt. Ibland är det lite trögt fortfarande, tex om man ska gå från lågväxel till P. Man kan få mellanlanda på backväxeln, hålla på bromsen och nudda gasen, sen går det lätt att få in P-läget. Eller Can-Am jucka.
Det blir rätt varmt från avgasröret på vänster sida, huggarbyxor rekommenderas. Från början trodde jag att det var remmen som luktade men det var tydligen avgasrörets isolering. I vart fall försvann det ganska snart.
Köpte original bukskydd i tjockplast men dessa går inte hela vägen ut så ytterkanten av fotstegsplastkanten är oskyddad = spruckit. Ej heller skydden för A-armar och motsvarande för bakhjulen är speciellt genomtänkta. Det skyddar men bara nästan liksom. De bakre inre drivknutarna och axlarna är i princip oskyddade så man får fnula på förbättringsåtgärder.
Jämfört med en 2018 Grizzly 700 så känns Grizzlyns drivlina mer gedigen. Den har bättre krypköningsegenskaper och diffspärr, men något sämre komfort på guppig väg än Can-Am. Grizzly 700 kostar förvisso en halv gång mer redan med terrängreg. En - 18 Grizzly 450 har inte diffspärr utan nån form av automatisk funktion, okänt hur det funkar. Även en terrängreg Grizzly 450 är dyrare än min.
Can-Ammens automagiska viscolock då? Ibland hinner det börja slira bak innan bägge framhjulen driver. Med fullt lass har jag fått vinscha mig fram ett par gånger men det hade jag fått göra med gammel-Kodiaken också trots att den hade diffspärr. Jag kan alltså inte säga att det gör jätteskillnad, men jag hade alla dar i veckan tagit diffspärr om jag fått välja.
Den påstås ha extra låg lågväxel. Inga problem med mina fulla Kinavagnslass. Hjulingen drar allt vad kroken håller för och fästet medger, men lågen hade gärna fått vara ännu lägre. Det borde vara skonsammare för rem och transmission.
Lite fånigt att man inte kan stänga av lysena när den är igång. Om man är i skogen med många start o stopp vill man ju inte pina batteriet mer än nödvändigt. Blir till att sätta en brytare, eller klippa tråden till helljuset...
Summering då. Trots mina invändningar ovan är jag nöjd! Jag skulle gärna köpt den idag om jag inte redan haft den. Nu verkar de rea 2017 för 75000 ink moms vilket är ett fynd. För övrigt är servon toppen, tryggt med speglar och blinkers samt att man lagligt kan dra ett 750 kg bilsläp, 7-polig släpvagnskontakt. Skatte- och besiktningsfri, helförsäkring kostar en tusing. Bara köp