Skogsnyheter

Crème Fraiche nu i förpackning från skogen

11 inlägg 3747 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Crème Fraiche nu i förpackning från skogen

Fredrik Reuter  
#499199 Arla har nu valt en förpackning med övervägande del pappersmaterial i sina Crème Fraiche burkar på 2 dl. Genom att gå från tidigare plastbägare till pappersbägare minskas utsläppen av växthusgaser med 774 ton per år enligt Arla. Allt papper i förpackningen kommer från certifierade Svenska skogar.

Någon som testat?

Fakta om Crème Fraiche:
Crème Fraiche är kort och gott “Färsk grädde” på franska. Det är en mjölkprodukt som syrats genom bakteriekultur, ungefär som gräddfil fast inte lika mycket.
Crème Fraiche är en mycket populär ingrediens i barnhemmens nationalrätt Tacos.
Vi som levt med Crème Fraiche tycker lite synd om er som på grund av miljöbelastningen förpackningarna orsakar aldrig prövat detta. Kanske kommer ni ett steg längre mot en provsmakning nu när Arla levererar de mindre förpackningarna i förnybart pappersmaterial?

Bild


https://www.arla.se/produkter/forpackni ... e-fraiche/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Crème Fraiche nu i förpackning från skogen

bgl  
#499212 Ja, vi har haft den nya förpackningen sen i december.
Vi märke redan på den första att det var svårare att få ur allt innehåll.
Jag vägde ett par 'tömda' burkar, spolade ur och vägde igen.
Gick sedan över till att väga alla tömda fram tills nu ca 30 stycken.
Resultatet är nedslående, i snitt finns det 4,7 gram vara kvar i burken jämfört med den gamla plastbyttan som enkelt blev helt tom.
Några bekanta som gjort samma försök har hittat ännu mer kvar i burken, uppemot 10 gram.
Arla borde kunna förklara om detta ökade svinn av livsmedel kompenserar för den miljövänligare förpackningen.

Avatar Fallback

Re: Crème Fraiche nu i förpackning från skogen

Hema  
#499485 https://www.svtplay.se/video/16862122/d ... 129fw0PxRT
Dokument utifrån: Det vita guldet (mjölken)

Detta är med största sannolikhet ännu ett utspel från Arla för att kunna höja vinsten. Förra gången var det bytet från liter till vikt-enhet, nu väljer de en pappersbytta som med flit slösar bort varan, så man antagligen behöver köpa oftare. Om man hade velat, hade man kunnat välja en rund pappersbägare likt de till mjuk/kulglassen exempelvis.

Om man funderade på minskad bojkott av Arla, så är den tanken satt på avbytarbänken.

Avatar Fallback

Re: Crème Fraiche nu i förpackning från skogen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499511 Verkar vara lite oklart på Arla också varför man har en fyrkantig förpackning. Känns ju inte som kommunikatörerna har jättebra koll då allt besvaras med "Dina synpunkter är viktiga och vi förmedlar dem givetvis vidare in i företaget."

https://konsumentkontakt.arla.se/org/ar ... t-creme-f/

Jag skulle tror att den fyrkantiga formen kan ha en naturlig förklaring i just materialvalet kartong jmf med tidigare plast. Kartong går inte forma lika enkelt som plast. En viss aning till förklaring finns här https://www.packnet.se/article/view/552 ... orpackning

Tillslut måste man ju säga att det är kul att träbaserade material konkurrerar ut plastbaserat material även om creme fraiche-vaskning till en början möjligen ökar.

Användarvisningsbild

Re: Crème Fraiche nu i förpackning från skogen

Lars Lundqvist SLU  
#499515
ocke skrev:Jag skulle tror att den fyrkantiga formen kan ha en naturlig förklaring i just materialvalet kartong jmf med tidigare plast. Kartong går inte forma lika enkelt som plast.


... och ändå är världen full av runda muggar av papper.

https://www.tingstad.com/se-sv/foodserv ... persmuggar

Avatar Fallback

Re: Crème Fraiche nu i förpackning från skogen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499517
Lars Lundqvist SLU skrev:
ocke skrev:Jag skulle tror att den fyrkantiga formen kan ha en naturlig förklaring i just materialvalet kartong jmf med tidigare plast. Kartong går inte forma lika enkelt som plast.


... och ändå är världen full av runda muggar av papper.

https://www.tingstad.com/se-sv/foodserv ... persmuggar


Ja, jag fundera på det. Men jag tänker mig att det kan vara en kostnadsfrågan i kombination av krav på förpackningen. En pappmugg har troligen lägre krav på täthet över tid jmf med mejeriförpackningar. Men framtiden kanske ger en rund burk. Vi får se om Carlsberg kan hjälpa till på vägen med deras träfiberflaska.

Användarvisningsbild

Re: Crème Fraiche nu i förpackning från skogen

Lars Lundqvist SLU  
#499530 När jag flög till Arlanda i måndags serverades juicen i en rund pappburk...

1519290223_sas-new-nordic-experience.jpg
1519290223_sas-new-nordic-experience.jpg (26.41 KiB) Visad 600 gånger


Jag tror att det tvärtom är en fråga om design och marknadsföring, för att få en behållare som sticker ut och skiljer sig från burkarna i plast. För att göra en poäng av att det är en pappförpackning. Om den såg ut och kändes som plastburken så skulle ingen lägga märke till att det är en ny förpackning i papper.

Avatar Fallback

Re: Crème Fraiche nu i förpackning från skogen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499542 Jag är beredd att ändra mig, finns ju även en och annan kaffeleverantör som kör pappersmugg för deras kylda alternativ om jag minns rätt. Jag gjorde tyvärr inte kopplingen till kartong pga av formen men det låter som en trolig förklaring. Får se om någon kan lura ut det riktig förklaringen :-)

Avatar Fallback

Re: Crème Fraiche nu i förpackning från skogen

Hema  
#499650
Lars Lundqvist SLU skrev:När jag flög till Arlanda i måndags serverades juicen i en rund pappburk...

1519290223_sas-new-nordic-experience.jpg


Jag tror att det tvärtom är en fråga om design och marknadsföring, för att få en behållare som sticker ut och skiljer sig från burkarna i plast. För att göra en poäng av att det är en pappförpackning. Om den såg ut och kändes som plastburken så skulle ingen lägga märke till att det är en ny förpackning i papper.

Har tänkt i de banorna med. Det tar dock inte bort faktumet att det är en sämre förpackning användarmässigt.

Avatar Fallback

Re: Crème Fraiche nu i förpackning från skogen

Carlfritidshuggare  
#499698 Fyrkantigt spar plats vid packning och transport vilket i sin tur bidrar till minskade utsläpp?

Men den logiken håller väl inte riktigt om man ser till Arlas med flera mejeriers mjölkförpackningar med ”takås” och kork. Å andra sidan är de mer lättöppnade.

Apropå svinn är väl vissa youghurtförpackningar med kork värst. Visst, om man följer instruktionen till punkt och pricka men då måste man ju (varning för viss överdrift) vara klädd för sanering. Kladdigt värre att riva isär förpackningen för att få ut allt.

Användarvisningsbild

Re: Crème Fraiche nu i förpackning från skogen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499722
Carlfritidshuggare skrev:Apropå svinn är väl vissa youghurtförpackningar med kork värst. Visst, om man följer instruktionen till punkt och pricka men då måste man ju (varning för viss överdrift) vara klädd för sanering. Kladdigt värre att riva isär förpackningen för att få ut allt.


I synnerhet om det är fyllt i kylskåpsdörren o dom måste förvaras liggande. Å det är lite i paketen. Då känns det som att det gärna blir mer kvar. :???:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).