Öppna kategorin

Alternativa fakta styr svanen märkningen

83 inlägg 14468 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Alternativa fakta styr svanen märkningen

svampbob  
#499498 Att det var så illa att alternativa fakta även har tagit över Svanen märkningen hade jag inte fattat.

https://www.svd.se/hur-lange-ska-svanen ... etenskapen



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499531 Att miljörörelsen genomsyras av känslor och myter, snarare än av vetenskapligt belagt fakta, är tyvärr snarare regel än undantag. Det märks ju inte minst i miljörörelsens skogspolitik. Tyvärr saknar medelsvensson och msm tillräckligt med kunskaper för att genomskåda detta.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

longframe200  
#499533
Niking skrev:Att miljörörelsen genomsyras av känslor och myter, snarare än av vetenskapligt belagt fakta, är tyvärr snarare regel än undantag. Det märks ju inte minst i miljörörelsens skogspolitik. Tyvärr saknar medelsvensson och msm tillräckligt med kunskaper för att genomskåda detta.
/Niklas


Nu blir jag nyfiken, hur tycker du att "skogen" ska skötas?

Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499538
longframe200 skrev:
Niking skrev:Att miljörörelsen genomsyras av känslor och myter, snarare än av vetenskapligt belagt fakta, är tyvärr snarare regel än undantag. Det märks ju inte minst i miljörörelsens skogspolitik. Tyvärr saknar medelsvensson och msm tillräckligt med kunskaper för att genomskåda detta.
/Niklas


Nu blir jag nyfiken, hur tycker du att "skogen" ska skötas?


Med frihet under ansvar och gärna ståndortsanpassat.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

bgsentr  
#499550
Niking skrev:Att miljörörelsen genomsyras av känslor och myter, snarare än av vetenskapligt belagt fakta, är tyvärr snarare regel än undantag. Det märks ju inte minst i miljörörelsens skogspolitik. Tyvärr saknar medelsvensson och msm tillräckligt med kunskaper för att genomskåda detta.
/Niklas

Tyvärr är det ju så!
Sen har väl inte Kungliga vetenskapsakademin haft helt rätt alltid heller
Tex sa man för några år seda att 10 TW vindkraft var absolut max vad det svenska elnätet klarade av att reglera, nu är det 17TW och jag har inte hört annat än att det funkar.

Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499560 Vindkraften ställer till det, då vi behöver erforderlig reglerkraft. Det har ju talats om eventuell elransonering. Det ska ju tydligen bli kallt nu ett tag, så vi får se hur det går med den saken.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

svampbob  
#499567
bgsentr skrev:
Niking skrev:Att miljörörelsen genomsyras av känslor och myter, snarare än av vetenskapligt belagt fakta, är tyvärr snarare regel än undantag. Det märks ju inte minst i miljörörelsens skogspolitik. Tyvärr saknar medelsvensson och msm tillräckligt med kunskaper för att genomskåda detta.
/Niklas

Tyvärr är det ju så!
Sen har väl inte Kungliga vetenskapsakademin haft helt rätt alltid heller
Tex sa man för några år seda att 10 TW vindkraft var absolut max vad det svenska elnätet klarade av att reglera, nu är det 17TW och jag har inte hört annat än att det funkar.


Vetenskapsakademin hade säkert rätt då utifrån de förutsättningar som då rådde. Jag är säker på att leverantörerna av vindkraft ständigt jobbar på att förbättra kvalitén på den el de levererar ut på nätet och vi kan vara säkra på att svenska kraftnät lägger på avgifter på dålig el cos-phi, transienter och allt vad det heter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

longframe200  
#499568 "Med frihet under ansvar och gärna ståndortsanpassat."


Beroende på individen kan det betyda allt från sterila kalhyggen till orörd skog med stor artrikedom. Med den frihet skogsägare har i dag lutar det mera mot kalhyggen än levande skog.

Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

svampbob  
#499571
longframe200 skrev:"Med frihet under ansvar och gärna ståndortsanpassat."


Beroende på individen kan det betyda allt från sterila kalhyggen till orörd skog med stor artrikedom. Med den frihet skogsägare har i dag lutar det mera mot kalhyggen än levande skog.


Det är väl det som är så bra med att staten lämnar över ansvaret till individen/skogsägaren. då får vi ett oändligt antal olikt skötta skogsområden. Ska staten styra helt så blir det väldigt sterilt och likriktat.

Intressant artikel från idag om när staten lägger sig i även om det just här inte gäller skog

https://www.svd.se/bah-kuhnke-anvander- ... skarteknik

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

longframe200  
#499575 Om jag förstår dig rätt, kanske vi båda tycker detta är kloka ord.

http://www.gd.se/opinion/debatt/tradpla ... nokulturer

Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

Erre  
#499585
longframe200 skrev:"Med frihet under ansvar och gärna ståndortsanpassat."


Beroende på individen kan det betyda allt från sterila kalhyggen till orörd skog med stor artrikedom. Med den frihet skogsägare har i dag lutar det mera mot kalhyggen än levande skog.

Jo för gör man en naturvårdshuggning (rensar undan barr till förmån för löv) så riskerar man ju att bli av med bestämmande rätten över den delen av sin mark.
Så idag när man gör något för bra så blir man bestraffad.
Det kanske kan påverka lite. Eller vad tror du?!

Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499588
Erre skrev:
longframe200 skrev:"Med frihet under ansvar och gärna ståndortsanpassat."


Beroende på individen kan det betyda allt från sterila kalhyggen till orörd skog med stor artrikedom. Med den frihet skogsägare har i dag lutar det mera mot kalhyggen än levande skog.

Jo för gör man en naturvårdshuggning (rensar undan barr till förmån för löv) så riskerar man ju att bli av med bestämmande rätten över den delen av sin mark.
Så idag när man gör något för bra så blir man bestraffad.
Det kanske kan påverka lite. Eller vad tror du?!


Vad som är bra och vad som är dåligt är ju subjektivt. Men det är kanske så att även samhället i stort tjänar betydligt mer på virkesproduktion än på naturvård, varför samhället bestraffas den som idkar naturvård?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

Erre  
#499589 Ja jag tror på frihet under ansvar. Ingen gör exakt som den andre.
En del driver mer produktion och det gynnar hela vårt land.
En del mer natur och det gynnar djur och växtriket.
Mina tankar i ämnet.

Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

svampbob  
#499590
longframe200 skrev:Om jag förstår dig rätt, kanske vi båda tycker detta är kloka ord.

http://www.gd.se/opinion/debatt/tradpla ... nokulturer

Nej ingen vill väl ha enbart plantageskogar men finns det i Sverige i någon högre grad? Det är väl då gran på gammal åkermark.
Här uppe i Västerbottens kustland är det snarast alldeles för lite av plantage och för mycket av myrland och bergknabbar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativa fakta styr svanen märkningen

longframe200  
#499602
Erre skrev:Ja jag tror på frihet under ansvar. Ingen gör exakt som den andre.
En del driver mer produktion och det gynnar hela vårt land.
En del mer natur och det gynnar djur och växtriket.
Mina tankar i ämnet.


Det måste jag i grunden hålla med om.

Det är väl när människan överdriver uttag av naturresurser som balansen rubbas. Det är bra med ökad förståelsen för att varje liten del, djur, växter osv, är med att behålla balansen. Allt är ett och ett är allt, kan man säga. Skogen är, hur man än vrider och vänder på det ett hem för väldigt många skapelser, och alla har dom en uppgift.
När parasiten har dödat sitt värd djur är katastrofen ett faktum. Med girighet och kortsiktigt tänkande kan vårat ”värddjur” dö.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).