Avverkning (slutavverkning)

Kastande sågkedja

9 inlägg 5014 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kastande sågkedja

Lars1  
#498772 Jag har en sågkedja från Stihl, 14" 3/8 märkt med en 6:a på skärtanden och T2 på mellanlänkar. Den filar jag med Stihls filklove som består av två 4 mm's rundfilar på ömse sidor om en tjock plattfil för ryttarna. Man filar alltså skärtand och ryttare i samma fildrag. Det blir supervasst men ju mer jag filat på kedjan desto mer kastbenägen blir den. I skogen när jag gjort fällskäret och ska göra insticket för att skapa brytmånen är det riktigt besvärligt. Sågen vill inte tränga in i stammen utan "studsar" gärna tillbaka och kastar svärdet fram och tillbaka så insticket blir ganska brett. Är det någon som vet hur man undviker detta. Ryttarna är 0,6 mm under skärtandsspetsen så det verkar inte vara det som gör att kedjan blir för aggressiv.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Kastande sågkedja

JensSkoog  
#498812 Är det en MS 241 du körer med @Lars1 ?
Här är en bild på två olika kedjor till min MS241, (14", 3/8, 1,3 mm)
1518903666_p2160041.jpg

Kedjan till höger är en PM kedja som
jag föredrar när jag hugger, eftersom den jobbar
mjukare och inte hugger som den andra.

Nu finns det så många olika kedjor att det är en djungel, och många ÅFar har inte als koll på vad
som duger till vad, så man får testa lite olika och finna vad man gillar bäst :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kastande sågkedja

ErikHägerlind  
#498825 Jag använder samma filmall som du beskriver och har upplevt samma problem. När jag tagit bort plattfilen som går på ryttarna funkar det bättre :-bd , kedjan blir då inte lika aggressiv eller kastbenägen. Använder bara plattfilen vid behov.
mvh/Erik

Användarvisningsbild

Re: Kastande sågkedja

Lars1  
#498836 Jag har en MS 201 och är väldigt nöjd med sågen så långt. Det är en avgörande skillnad med den lättare vikten för oss som passerat 70 år. Jag har också funderat på att låta ryttarna vara ofilade några gånger men jag tyckte att 0,6 mm's grepp var OK.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kastande sågkedja

JensSkoog  
#498842 @Lars1 och @ErikHägerlind

På mina småsågar, MS200 och MS192 använder jag inte 0,65 mm underställning på ryttarna, men hellre 0,55 - 0,60. Slipar i maskin, mäter med bladmätare och kan få det mycket noga. I kombo med riktig tandprofil blir sågningen riktig mjuk och utan kast.

Välkommen på Forum, Erik, som är ny idag :-bd
Lars har varit här en tid, men grattis med första inlägget i går :-bd
Skriv mera båda två :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kastande sågkedja

ErikHägerlind  
#498849
Lars1 skrev:Jag har en MS 201 och är väldigt nöjd med sågen så långt. Det är en avgörande skillnad med den lättare vikten för oss som passerat 70 år. Jag har också funderat på att låta ryttarna vara ofilade några gånger men jag tyckte att 0,6 mm's grepp var OK.


Har även jag en 201 som är en helt underbar såg, den låga vikten känns bra även för en annan som passerat 40år :wink: Man orkar längre och det blir roligare :grin:

Avatar Fallback

Re: Kastande sågkedja

Botvig  
#499107 Det är en väldig skillnad på kedjorna.Precis som Jensskog skrev är PN kedjan mjukare i angreppet. Hyveltanden tycker jag är betydligt aggresivare. Sedan beror det mycket på hur man ansätter insticket. Jag ansätter aldrig med spetsen direkt, utan ansätter med dragande kedja i början för att sedan vika ut sågen och fullfölja insticket. (om någon begrep hur jag menade).
Sthils kombo fil var jag inte nöjd med till att börja med. Fick inte mer än 0,4 i underställning. Satte upp den i fräsen och slipade ned stödlinjalerna någon tiondel, fick göra om proceduren ett par gånger. Nu fungerar den utmärkt tycker jag.
Underställ 0,55mm och något lite mer "höknäsa".
201:an tycker jag är underbar när man jobbar i klent.

Användarvisningsbild

Re: Kastande sågkedja

Lars1  
#499433 Jag tog bort plattfilen som filade ryttarna ur combon och drog tre fildrag utan vilket sänkte underställningen till 0,5 mm. Det gjorde susen direkt men tydligen är det inte så lätt med den här kedjetypen. Jag ställde frågan också till Stihl och fick följande svar:

Den 2018-02-20 kl. 14:07, skrev Mattias.Kristiansson@STIHL.se.:
>
> Hej Lars!
>
> Din såg är utrustad med en 3/8”P Super kedja som standard. Den är lite mera ”aggressiv” än en vanlig PM eller en PS3 kedja. Kan du istället köpa en 36360000050 PM3 eller 36160000050 PS3? Dessa båda kedjor har en säkerhetslänk/ ryttare som tar bort en del av ruckandet när du jobbar med insticket/ svärdstoppen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kastande sågkedja

röjar kalle  
#499512 Ďet var bra att du prövar dej fram mallar i all ära.Man får pröva sig fram fri hand är alltid bättre när mån lärt sig det.Alla kan lära sig om man vill.Det är ingen vetenskap.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).