Skogsmiljö och Trädlära

Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

35 inlägg 7286 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

Torbjörn Johnsen  
#499394 Enligt information från miljödepartementet och inslag SR idag så vill Miljöminister Karolina Skog skärpa lagstiftningen för att komma åt och stoppa utbredningen av invasiva arter. Jag har läst igenom texterna och ställer mig direkt tre frågor:

1. Är det här en fråga över huvud taget? Finns det någon som motsätter sig eller inte vill medverka till att begränsa spridningen av mårdhundar, mördarsniglar, jättebjörnlokor eller skarv?

2. Ministern säger till Ekot "-Vi bedömer att möjligheten att få tillträde till privat mark är viktigt i det här arbetet". Hur ska man tolka det? Har regeringen pratat med representanter för de areella näringarna utan att få gehör så man tvingas lagstifta? Eller struntar man i dialogen och kör med maktens metoder istället? Jag tycker mig se ett mönster i miljöministerns kommenrarer och ageranden...

3. Vem avgör vad som är invasiva arter. Och när blir en art invasiv? Hur hanteras de här frågorna inom ramen för ett "biologiskt mångfaldstänk"? Är vildsvin invasiva? Ska något annat land stå för att vissa arter överlever bara vi slipper dem? Eller kan vi bestämma att de här arterna klarar vi oss utan framöver?

Det finns en intressant tråd som Fredrik la upp igår med material från Finland om just arters utbredning och vad som är naturligt eller ej. Finland förvildas!

Här hittar ni en artikel och ett ljudklipp om miljöministerns utspel i P4 Norrbotten:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6890921



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499395 Låt oss börja med vargen! Då har msn fritt tillträde till min mark!

Användarvisningsbild

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

Torbjörn Johnsen  
#499396 På Naturvårdsverket finns en lista med de arter som EU klassat som invasiva:
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-m ... rter/#alla

Jag noterar att signalkräftan klassas som en invasiv art i EUs lista. Däremot inte mink som Naturvårdsverket anser som invasiv. Eller contortatall som SNF anser som invasiv. SNF:s skogsblogg om invasiva arter

   TS
Avatar Fallback

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

bgl  
#499398 Världens mest invasiva art heter på latin Homo sapiens sapiens!
Ingen annan art har under historiens lopp genomfört fler invasioner.
Nu slirar miljöministern på orden i medieinslaget. Hon talar om 'invasiva arter' när texten från Regeringen talar om 'främmande invasiva arter'. Naturvårdsverket talar om 'invasiva främmande arter'
Vore klädsamt om ministern förklarar skillnaden mellan begreppen.
Då kommer vi att få världens största kräftskiva om grönajobbarna ska fiska upp alla signalkräftor!

Avatar Fallback

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

Brorsan  
#499401
Torbjörn Johnsen skrev:På Naturvårdsverket finns en lista med de arter som EU klassat som invasiva:
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-m ... rter/#alla

Jag noterar att signalkräftan klassas som en invasiv art i EUs lista. Däremot inte mink som Naturvårdsverket anser som invasiv. Eller contortatall som SNF anser som invasiv. SNF:s skogsblogg om invasiva arter

Med dom exemplen inser jag att EU inte ska ha bestämmanderätt över denna fråga.
Den fria rörligheten inom EU kan vara katastrofal för Svenska arter, och är det redan.

Avatar Fallback

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

Bosse1  
#499405 Plocka daggmask i fjällen kan väl också räknas som tillfälle att arbeta :ymsick:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... -i-fjallen

Avatar Fallback

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

bgl  
#499418 Talade nyss med en myndighetsjurist i ett helt annat ärende, men avslutade med att höra vad han ansåg om detta förslag ( jag känner honom sedan länge, kan därför prata lite offrecord)
Han var extremt försiktig men sa så småningom att detta skulle kunna leda till att samhället kan gå in och göra husrannsakan hos envar utan separat myndighetsbeslut!
Skrämmande.

Avatar Fallback

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499424 Är inte kron, dov, mufflon och fälthare invasiva arter eller förstår jag definionen fel?

Avatar Fallback

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

bgl  
#650334 Invasiva arter är ett perfekt begrepp för miljöpartister som vill styra och ställa. Räcker det inte Skogs ideér så "förbättrar" man läget.
I Borlänge har kommunalrådet och miljönämndens ordförande Elina Brodén skrivit en pamflett i Dalarnas tidning där hon påstår att bekämpning av invasiva arter som blomsterlupin är markägarens ansvar.
Enligt Naturvårdsverket omfattas INTE lupiner av någon lagstiftning om invasiva främmande arter.
Dalarnas tidning vägrar korrigera felet eller uppmana skribenten till egen rättelse!

Användarvisningsbild

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

svampbob  
#650352 Här uppe i Umeå är det gott om Bisamråttor och dom är också på utrotningslistan.
https://www.jaktojagare.se/kategorier/a ... -20170803/

Användarvisningsbild

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

Teufel  
#654999 De flesta blomsterlupiner står på vägrenar till statliga vägar.

Bara för staten själv att öppna plånboken och anställda rotryckargäng. ;)

Avatar Fallback

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655030 De skulle komma långt med att slå vägkanterna två gånger om året och göra första vändan innan midsommar. Annars så kan de ju spruta Round-up.

Användarvisningsbild

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

Teufel  
#655153 De vill inte slå innan vägrenarnas blommor har fröat av sig. Fördelen med att vänta är att andra blommor (varav många är sällsynta) får möjlighet att sprida sig. Nackdel är, som du säger, att lupiner hänger med då också.

Avatar Fallback

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

jannee  
#655157 Hur stort är lupinproblemet egentligen.
Som jag uppfattat det växer de bara några år på samma ställe.
Har sett vägslänter (bakslänter) fulla av lupiner, oftast bara blå, men efter några år lyser de med sin frånvaro.
Frugan tog frö från lupiner, kanske 30 år sedan, sådde dessa frön i en vägslänt.
Några år blommade det lupiner, men nu är de borta, okänd orsak.
Däremot är dessa bräken som växer upp på kalfällorna ett verkligt otyg, kan omintetgöra en hel plantering - och detta försvinner minsann inte av sig själv 😡

Användarvisningsbild

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

anersimyra  
#655178 I Nyköping ( troligen på uppdrag av LS ) görs försök att via övertäckning och även genom besprutning med hetvatten begränsa utbredningen av Cotula vid Horns strandäng. Växten som härstammar från Sydafrika har dock funnits i Västeuropa sedan 1700 talet och kom till Sverige i sin vilda form runt 1850 via dumpning av ballastvatten. Växten kan uppträda rikligt lokalt för att sedan plötsligt försvinna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).