SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Första Profi-skördaren byggs nu i Sverige

3 inlägg 11280 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Första Profi-skördaren byggs nu i Sverige  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#499379 Jag besökte Umeå häromdagen och passade då på att titta inom hos Profi Production AB som har tagit över varumärket och tillverkningen av Profi från den tidigare finska ägaren. Skogsforum har skrivit om det här tidigare i tråden Ny skogmaskintillverkning i Sverige?

Det nya bolaget ägs av fyra personer som alla har en gedigen entreprenörserfarenhet i ryggen och som också har lång erfarenhet av Profi-maskinerna. Både som användare och tidigare även som svenska återförsäljare. Nu ska de tillverka skördarna i Sverige och i utgångsläget så är det i princip en identisk maskin som de Profi 54 som tidigare tillverkats i Finland. Ramen kommer från samma leverantör och det mesta är likt sen tidigare.

-Den här konstruktionen har varit igång några år nu och är väl beprövad, säger Jan-Olov Wiklund, en av delägarna. Den första Profi 54:n premiärvisades på SkogsNolia 2015 och de som kör maskinen idag uppskattar den och de vill gärna fortsätta.

Eftermarknadsansvar för alla Profi-maskiner
Enligt Jan-Olov finns det totalt ca 70 Profi skördare igång i Finland idag, alla årsmodeller inräknade. I Sverige finns det ca 40 och därutöver 15 st i Tyskland och enstaka strömaskiner i Polen och Frankrike. Profi Production AB står idag för hela eftermarknads- och reservdelsansvaret även för de äldre maskinerna.

Första maskinen redan på hjul
Den första svenskbyggda Profiskördaren är nu under byggnation och ska levereras till kund fram emot sommaren. Förhoppningsvis kommer den med på Gallringsdagarna 2018. Jag fick titta på maskinbygget men jag fick inte ta bilder på de tekniska detaljerna så ni får nöja er med en kort beskrivning och en bild på maskinfronten där inget ”hemligt” syns. Ram, motor, boggi, axlar, pumpar och en massa hydraulik är på plats och maskinen står på egna hjul. Det såg kompakt och smidigt ut men ändå verkar det mesta vara lättåtkomligt. I alla fall innan kranen kommit på plats. Hytten var under montering vid sidan av och ska snart lyftas på plats. Sen ska Kesla-kranen och Kesla RH2-aggregatet på plats.

Lätt, men ändå stor
Precis som alla skogsmaskiner så känns Profin stor när den står inomhus. På bilder och broschyrer och ute i skogen uppfattar man däremot Profin som en behändig maskin i ett lite mindre format än en ordinär stickvägsgående gallringsskördare. Fast det kanske är just det här som är grejen med Profiskördaren? Om man tittar på specifikationen och utrustningen så har den en kapacitet som motsvarar en betydligt tyngre maskin i kranlängd, aggregat och hydraulkapacitet men den är många ton lättare. Tjänstevikten för en komplett och fungerande maskin med kran och aggregat är 12,5 ton. Med vätskefyllda däck väger den 14,8. Enligt Jan-Olov Wiklund som guidade mig så är maskinen stabil med en 10-11 meters kran och ett normalt gallringsaggregat tack vare en mycket låg tyngdpunkt och kraninfästning. Trots att den är minst fem ton lättare än de flesta maskiner med motsvarande kapacitet.

Keslakran och Sisumotor
Maskinen levereras med 710 eller 800 däck bak och 600- eller 710 hjul fram. Maskinbredden blir knappt tre meter med 800-hjulen på. Motorn är en Sisu 49 AWF, Tier 4/Stage 4 final på 140 kW. Normalt kommer maskinen att levereras med Kesla- eller Logmerkran. När det gäller aggregat så finns många olika alternativ beroende på vad kunderna vill ha. Kesla, LogMax, Keto, SP m fl.

Planen är att bygga några maskiner under 2018 och sedan finns det kapacitet att bygga upp mot tio maskiner per år i nuvarande lokaler.

1519197571_p1030384.jpg


Skogsforum kommer att besöka första maskinen när den kommer till skogs och vi hoppas även att få se Profi på Gallringsdagarna 2018, 20-21 september.



   TS
Avatar Fallback

Re: Första Profi-skördaren byggs nu i Sverige

Bajlon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499539 Det är vår maskin som byggs.
Det blir Profi nummer nio för oss.

Användarvisningsbild

Re: Första Profi-skördaren byggs nu i Sverige

Torbjörn Johnsen  
#499540 Jag hörde något om det, ja. Jag kommer ut till er och tittar när ni får den nya maskinen :-bd

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).