Motorsåg och handhållet

Hopplös STIHL såg

14 inlägg 6557 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hopplös STIHL såg

ulfgustav  
#499198 Köpte för några år sedan en STIHL 180, ville ha en lätt såg att ta med vid enklare sysslor, fungerade bra åtminstone under garantitid, men sedan började det, svårstartad, startade den en tid genom sk "kallsupar", men problemen ökade sågen slutade gå på tomgång. Har därefter kollat filter, bytt bränsleslang, kollat förgasare, bytt membran och packningar, tändning osv. Har justerat förgasaren enligt manual, men inget verkar hjälpa. Sågen fortfarande svårstartad och den går inte på tomgång. Kan det vara så att det är tätningarna på vevaxeln som är glesa så att den därför inte får bränsle på låga varv?? Någon med erfarenhet?
Sågen är ju en plastsåg så jag drar mig för att dela den.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hopplös STIHL såg

totte  
#499238 Några saker att kolla innan du ger dig på vevaxeltätningarna. Att cylinderskruvarna är åtdragna. Att det inte finns någon luftläcka i förgasaranslutningen till cylindern. Att inte ljuddämparn är täppt av sot.

Nu har jag aldrig jobbat med en Stihl 180 men vanligen brukar man inte behöva dela sågen för att byta tätningar, bara om lager skall bytas. Men det kanske @JensSkoog vet om den här modellen.

Avatar Fallback

Re: Hopplös STIHL såg

Bosse1  
#499245 Prövat utan luftfilter?
Stihl "finessen" 👎

Användarvisningsbild

Re: Hopplös STIHL såg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499256 De här har en tendens att läcka vid och runt insugsgummi (2 i bild). En liten plastring (1 i bild) som skall vara där i insuget för att det ska hålla formen brukar gå sänder och sen läcker det där.
Insugsgummitoch dess impuls ledning är värt en titt, likaså huvudnålens inställning.

Avatar Fallback

Re: Hopplös STIHL såg

ulfgustav  
#499314 Tack Totte och Magne, denna sågen har gjort mig "gråhårigare" än något annat. Tycker mig ha sökt igenom det mesta, men jag skall ta mig ytterligare en titt på era förslag, hittar jag inget där så är det nära till att den blir ett bojsänke då isen gett sig iväg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hopplös STIHL såg

JensSkoog  
#499322
ulfgustav skrev:Tack Totte och Magne, denna sågen har gjort mig "gråhårigare" än något annat. Tycker mig ha sökt igenom det mesta, men jag skall ta mig ytterligare en titt på era förslag, hittar jag inget där så är det nära till att den blir ett bojsänke då isen gett sig iväg

När någon kommer till mig med en 180 eller 181 som inte vil starta eller
som stannar när den inte skal, så rekommenderar jag sopen, hellre än att
betala mig för att jobba i timmar och söka fel som är svåra att hitta. :roll: :roll:
Om du skruvar själv, skulle jag väl göra som Mange och Totte rekommenderar, men
den sågen är ingen slitvarg med evigt liv :cry:

Reknar faktisk MS170 som kostar hälften som ett mycket
bättre köp om man vil ha en lätt såg :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hopplös STIHL såg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499326 Är lite korkad och kan inte låta bli ibland.
Just denna läxan med ringen blev nog lite kostsam kanske men lärorik. Sitter på en massa sånt här... Rik blir jag aldrig ändå och tiden har jag så....

Användarvisningsbild

Re: Hopplös STIHL såg

JensSkoog  
#499331
Mange skrev:Är lite korkad och kan inte låta bli ibland.
Just denna läxan med ringen blev nog lite kostsam kanske men lärorik. Sitter på en massa sånt här... Rik blir jag aldrig ändå och tiden har jag så....

Känner gott till det där - man är ju lite nyfiken och lite envis ochså, så om jag
har gett mig på något som tar fyra timmar på en såg som inte är värd det, så sker
det ju ofta att fyra timmar blir till 45 minuter när rekningen ska skrivas. :lol: :lol:

Men man lär sig att inte gå på sådana jobbar som man vet bara blir sorg och ingen succé :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hopplös STIHL såg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499392
ulfgustav skrev:Tack Totte och Magne, denna sågen har gjort mig "gråhårigare" än något annat. Tycker mig ha sökt igenom det mesta, men jag skall ta mig ytterligare en titt på era förslag, hittar jag inget där så är det nära till att den blir ett bojsänke då isen gett sig iväg

En annan sak. Är insuget hårt och ring sprucken får båda bytas. Insuget drar ihop sig lite när det hårdnar och ny ring får inte plats.

Avatar Fallback

Re: Hopplös STIHL såg

ulfgustav  
#499520 Tack alla för svar och tips.
Har nu tagit sågen ett varv till, utan framgång.
Nu får den vara, den hamnar på hyllan.
Fråga
Har någon tips på någon sågmodell i motsvarande storlek som fungerar??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hopplös STIHL såg

JensSkoog  
#499527 Om du bara behöver en klen såg som reserv så är ms170 ett bra alternativ, billigt.

Själv gillar jag ms192(193) och ms200(201). En av dom följer alltid med. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hopplös STIHL såg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499543 Inte mycket skillnad på 170 och 180 förutom cc.
Kör du inte mycket o bara klent är 193 prisvärd (med 1,3 spårvidd, inte 1,1).

Användarvisningsbild

Re: Hopplös STIHL såg

JensSkoog  
#499549 Håller med i det. 1,3mm på ms 193 går bra. Körer det på sonens ms 170 ochså.

170 - 180. Inte stor skillnad men man kan köpa två 170 för en 180 här och 170 håller längre :P

Avatar Fallback

Re: Hopplös STIHL såg

Brumsten  
#499557 Hej, kolla impulsslangen, går ner genom kåpan och är ansluten bakom svänghjulet.
Den har spökat ibland om jag minns rätt.
Ha de.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).