Skogsröjning

Slarvig högröjning

41 inlägg 17202 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

Jämtröj  
#49204 Jag har själv inte provat denna metod eller stött på den än i arbetsområde (Jämtland).
Dock har jag hört talas om den.
Jag får mer och mer jobb med underröjning för varje år, även inför gallring!
Tydligen är det så pass kostnadseffektivt, annars så skulle det inte efterfrågas.

I det samanhanget känns det som en riktig björntjänst att då midje-röja innan gallring!?
Jag har själv svårt att bilda en egen uppfattning eftersom jag aldrig kört en skördare.
Skulle vara intressant att höra åsikten från en gallringsskördarförare. (vilket ord;)

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

tantgron  
#49206
Jämtröj skrev:Jag har själv inte provat denna metod eller stött på den än i arbetsområde (Jämtland).
Dock har jag hört talas om den.
Jag får mer och mer jobb med underröjning för varje år, även inför gallring!
Tydligen är det så pass kostnadseffektivt, annars så skulle det inte efterfrågas.

I det samanhanget känns det som en riktig björntjänst att då midje-röja innan gallring!?
Jag har själv svårt att bilda en egen uppfattning eftersom jag aldrig kört en skördare.
Skulle vara intressant att höra åsikten från en gallringsskördarförare. (vilket ord;)


Kan bara prata för mig själv, men det finns ingen möjlighet att jag skulle försöka hugga ett bestånd där inte högstubbarna ruttnat ner/kapats ner. Måste vara i stort sett omöjligt att hålla slangarna hela, speciellt med 1,1 m stubbar...

Men jag har tidigare trott att med "högröjning" avsågs stubbar på några decimeter max, med med snedkapad stubbe, eller cyklar jag?

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

Z:a  
#49244 Ja du cycklar, det är ju i midjehöjd fast meningen är att röjningen skall sättas in så tidigt att stammarna skall hinna dö och ruttna ner. Fast först skall de producera viltfoder till den redan för höga viltstammen (min personnliga åsikt).

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49261 Högröjning hjälper inte mot viltbetning! Finns det en tall så betas den 😡
Det enda som hjälper är varg, den är effektiv!

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

tantgron  
#49263
Z:a skrev:Ja du cycklar, det är ju i midjehöjd fast meningen är att röjningen skall sättas in så tidigt att stammarna skall hinna dö och ruttna ner. Fast först skall de producera viltfoder till den redan för höga viltstammen (min personnliga åsikt).

Ok, rättad.

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

Jämtröj  
#49269
Röjkvist skrev:Högröjning hjälper inte mot viltbetning! Finns det en tall så betas den 😡
Det enda som hjälper är varg, den är effektiv!


Kanske funkar bättre om man lämnar trädslag som älgen vill ha t.ex rönn, asp, sälg. Dessa trädslag blir alltid betade!
Brukar göra ett snitt så toppen viker sig mot backen men fortfarande ansluten till stammen.
Det ger bete åt alla djur oavsett mankhöjd dessutom blir det inte lika spretigt som när du tar av toppen helt.
Kanske inte är något att rekomendera på alla röjstammar :wink: Men där det inte stör allt för mycket kan jag inte se någon nackdel.
En tugga här är trots allt en tugga mindre på en tall..

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49375 Det som verkar skydda minst illa mot älg är antingen totalröjning av löv eller helt oröjt till älgsäker höjd.Båda varianterna har en hel del nackdelar i övrigt.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49492
Jämtröj skrev:
Röjkvist skrev:Högröjning hjälper inte mot viltbetning! Finns det en tall så betas den 😡
Det enda som hjälper är varg, den är effektiv!


Kanske funkar bättre om man lämnar trädslag som älgen vill ha t.ex rönn, asp, sälg. Dessa trädslag blir alltid betade!
Brukar göra ett snitt så toppen viker sig mot backen men fortfarande ansluten till stammen.
Det ger bete åt alla djur oavsett mankhöjd dessutom blir det inte lika spretigt som när du tar av toppen helt.
Kanske inte är något att rekomendera på alla röjstammar :wink: Men där det inte stör allt för mycket kan jag inte se någon nackdel.
En tugga här är trots allt en tugga mindre på en tall..


Den som får upp rönn, asp och sälg i skogen vet inte vad viltbetning är!

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

Z:a  
#49932 Håller med föregående talare/skrivare samt tillägger tall (rak med 1 genomgående stam).

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50036 Tall? Är det ett träd, trodde det bara var en spretig buske...

   TS
Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50039
Mangan skrev:Tall? Är det ett träd, trodde det bara var en spretig buske...


Planterade några hundra tallplantor på 80-talet (ett försök som jag på förhand trodde var meningslöst). Två av dem överlevde! Efter 15 år såg de ut som vinbärsbuskar! Det kallar jag hårt betestryck, något som jägarna tyvärr vägrade inse.

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50110 Vi planterar tall endast innnaför viltstängsel, utan för är meningslöst :sad:

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

hans.w  
#77069 Jag har tillämpat högröjning med machete i 8 år kanske. Det var något jag kom på själv som nybliven skogsägare. Sedan har det dykt upp i tidningarna.
Numera använder jag bara Fiskars machete. Den är lätt och håller skärpan bra och den skadas inte så lätt när man råkar hugga i stenar. Jag har den alltid med när jag är ute och en liten ihopfällbar såg i fickan.
Man kan ta ganska grova stammar genom att böja dom lätt med ena handen och ge ett välriktad hugg med kniven. Ibland får man ta ett till från andra hållet. Men det är tyst och trevligt och förvånansvärt effektivt jämfört med om jag som amatör kör röjsåg.

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

axwell  
#77097
hans.w skrev:Jag har tillämpat högröjning med machete i 8 år kanske. Det var något jag kom på själv som nybliven skogsägare. Sedan har det dykt upp i tidningarna.


Undrar om det inte har skrivits en hel del de senaste 20 åren. Erinrar mig bla. en artikel som handlade om tävling där 11 likvärdiga områden lottades ut bland röjningsentreprenörer och och andra experter, bla en pensionerad skogsprofessor. Denne professor drog på sig "förstå sig påar" kritik genom att använda en machete och tillämpa högröjning. Det måste finnas personer på detta forum som har bättre minne och djupare kunskap om tävlingen.
Mitt minne tror att professorns yta delade förstaplatsen betr. resultat och var mest kostnadseffektivt, när utvärderingen gjordes några år senare.
Jag hoppas att minnet inte lurar mig bara för att jag vill ha det så.
De senaste 12-15 åren ha det mest blivit denna metod för mig med Fiskars grensax och machete. Senaste året har jag delvis övergått till att köra med en bensindriven 210 cm "kort" grensåg(stamkvistare). Fördelen är att man kan ta omkull stammar till runt 20 cm dia. med 10" svärdet utan att runda trädet. Svårigheten med grova stammar är som med röjsåg att man inte kan nå trädet med vä. handen och styra fallriktningen.

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77106 Jag måste erkänna att en del av min högröjning blev misslyckad. Jag underskattade nog björkens växtkraft.Jag tror den hinner om granen igen på mina marker. Förhoppningsvis orkar den inte piska granen.

Vilka bestånd och röjhöjder har fungerat för dig,HansW?

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).