Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1148864 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

hlb  
#491428 Jag hade flytläge, men ville ha lite tyngd fram för bättre bett i framhjusdriften. Med gripen fram blev viktfördelningen perfekt och dragförmågan mäktig.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491429
hlb skrev:Fint ekipage Seb, har du räknat ut något totalpris. Har också haft grip på traktorn en gång i tiden. Bra att kunna byta vagn, jag körde gödsel, grus, höbalar med olika vagnar. Tyckte det var lite jobbigt att svänga fram gripen till nosen vid flytt, särskilt vid gallring med smala vägar och ömtåliga träd.

Finns hjälpmedel mot de, flytlägesventil på sväng, huvudbom o rotator.
Har de på min och lägger sällan fram kranen, möjligen om de är väldigt ojämnt när jag lastat fullt.
300kg järn i nosen hjälper :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

hlb  
#491430 En annan fördel var att, om man körde fast, kunde man lasta av, lyfta upp vagnen med gripen, och lasta på igen. Allt utan att hoppa av och bli blöt om fötterna, om man nu körde i trätofflor.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

källshult  
#491433 Ja det finns många positiva fördelar att ha kran på traktorn till många andra användning områden än bara i skogen

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

kmf003  
#493286
IMG_0648.JPG

John Deere 6430 og Farma ct 6,3-9t

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Predator  
#498558 Kör med denna Fordson Dexta -64, med hemma byggd kran.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

totte  
#498574 Mycket fin Dexta! :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Forestboy  
#498696 Kör med Valtra 6650 hi tech turbin och BMF 670 huggarvagn. Planerar montera processor på vagnen.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Erikpeter  
#498787 Jag har en valtra A75 och en mowi 105
20180217_202752.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

ss0803  
#498864 Fint ekipage och vackert vinterlandskap!

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498958
Forestboy skrev:Kör med Valtra 6650 hi tech turbin och BMF 670 huggarvagn. Planerar montera processor på vagnen.

Vad har du för upplevelse och erfarenheter av BMF?
Är du nöjd? Hur mycket har du kört?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Forestboy  
#499035 Svetsarna i estland verkar blivit bättre. Propoventilerna är jag nöjd med. Gripen kunde vara lite kraftigare.. Använder den dagligen med att köra ensilagebalar.Förra våren körde jag ca 1000kubik grot.100 kubik massaved i 5m längder...

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

welle1981  
#499223 Är rätt ny både på forumet och som skogsägare och tänkte bidra med vad jag kör med
Valmet 6400 med weimer RDM 12 efter
IMG_0293.JPG

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

ss0803  
#499230 Fint ekipage!

RDM innebär mekaniskt drivna Robson-rullar via drivhjulsberoende kraftuttag antar jag.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

welle1981  
#499233
ss0803 skrev:Fint ekipage!

RDM innebär mekaniskt drivna Robson-rullar via drivhjulsberoende kraftuttag antar jag.

Ja det är helt mekanisk funkar riktigt bra måste jag säga letade dock rätt länge innan jag hittade en valmet i 6000 serien med drivhjulsberoende Pto
Hade den efter en BM 650 ett tag funkade också rätt bra förutom att man vred av någon hjulspindel i fram axeln varje år

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).