Verkstan

Lufta bränsleledningar?

77 inlägg 34441 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

sturee64  
#497535 Haha nä så verkar de vara,de är som me hunden man måste bara vara ännu mer envis :grin:
Tanken sitter som i ramen mellan koppling o vxl-låda va ja kan förstå..

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

sturee64  
#497538 Vet föressten någon här om de sitter nån backventil på sugsidan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497545 Den backventil som finns är den i matarpumpen.

Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

sturee64  
#498452 Hejsan! Ville bara uppdatera lite.. ja har nu beställt en ny matarpump,bränslefilter med tillhörande packningar så får vi se hur det går när ja bytt detta..
jag uppdaterar o avslutar tråden när ja löst problemet :smile:
På återseende/ Sture.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

Sture Andersson  
#498746 Följer detta med stort intresse råkar vara så att jag har presis samma problem ,jag har en Hymas grävare med en valmet motor i tror det är presis den som du har i din traktor .Jag körde slut på bränslet,
efter det får jag inte upp bränslet .Har gjort rent glaset blåst ledningarna kollat handpumpen .Trycksatte tanken då fick jag upp bränslet till pumpen och den pumpa ut bränsle efter pumpen ,men så fort trycket i tanken försvann sluta pumpen pumpa.Köpte en ny handpump som jag montera i dag ,men inte fan kommer det nått bränsle efter pumpen .
Jag har inte ledningen på utloppet på pumpen monterad ,kan det ha nån bedyddelse måste det ha ett mottryck.Kan det vara fel på en ny pump ,den verkar lite konstig när jag pumpar ,prova även att köra motorn utan resultat .Tacksam för ider börjar tappa tålamodet .

Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

Blondin 750  
#498756 Det här skapar nog huvudbry även för oss som betraktar från åskådarplats. Ett ytterligare alternativ är ju en elektrisk matarpump, jag har det på skotaren och det funkar bra på den.

Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

Brorsan  
#498794 Ja har ingen erfarenhet av Valmetpumpar men framför allt Perkins har jag plockat med en del.
I dom sitter det ofta två fjäderbelastade fiber membran som backventiler. Om någon av dom strular, ej tätar, fjäderfel, har även blåst ledningar och en ventil fastnat öppen.
Fungerar inte båda ventilerna har den svårt att suga. Är ledningarna tomma på bränsle måste båda ventilerna fungera och täta helt, en ny torr pump kan ha svårare att hålla tätt. Du som har öppet på trycksidan kan känna om det blir något tryck vid pumpslagen.
Har du fel i pumpen kan du använda fingret som extra backventil när pumparmen går på retur,
Det tricket använder jag ibland på tomma slangar till utombordare, dom har bara en backventil i blåsan.
Annars säger jag som tidigare läck på sugsidan är förödande.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

sturee64  
#499171 Hej på er igen! Började i dag med stor optimism o nya krafter med att sätta dit den nya pumpen (vägde ungefär hälften av vad den gamla gjorde hmmm...) sen böt ja bränslefilter o satte dit dom nya gummipackningarna som följde med.. efter det så tog ja loss glaset på den lilla vattenavskiljaren som sitter längre ner på blocket o där var de inte vackert,halva glaset med någon geleliknande "klump"...nåja rengjorde o satte en ny packning där med..
Hade sen en svag förhoppning om att de sen skulle gå att pumpa fram bränsle med handpumpen men icke det.
Tänkte att ja måste nog fylla filtret o glaskoppen på nå vis,så ja lossade inkommande ledning till filtret,borrade ur en vanlig fettnippel o gängade ner i hålet så ja kunde trä på en smal slang me en liten tratt i övre ändan,ja lyckades fylla filtret o glaskoppen sen pumpade ja med handpumpen tills de kom diesel ur luftskruven på dieselpumpen,drog igen den o öppnade 2 spridare.
Jag tryckte in kallstartventilen o ivrigt klättra ja in o glödade o vred på nyckeln o den startade efter ca 15 sek försök
Efter ytterligare några min. så drog ja åt på spridarna o sänkte till låg tomgång,gick fint i ca 7-8 min o sen stanna den igen o då vart man kaffesugen o mindre ivrig kan ja säga haha :smile:
Vore roligt att få lite nya kommentarer kring detta o nu verkar de ju vara nån fler med liknande problem som följer den här tråden :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

Brorsan  
#499177 Jag säger som Blondin 750 "det skapar huvudbry" och fler frågor!
i o m du fick upp bränsle så bör sugsidan vara tät, om du inte bara pumpade fram bränslet från filtret?
Gick det lätt att få fram bränsle när du fyllt filtren?
Var det bra flöde ur luftningen?
Var det luft fritt bränsle när du stängde skruven?
Pumpade du samtidigt som du stängde luftskruven?
7- 8 minuter räcker bränslet i filtret så länge?
Hur mycket bränsle pumpade du fram?
Du kan ju öppna på trycksidan efter handpumpen och pumpa tills du är säker på att all luft är borta, samla upp bränslet i en burk om möjligt så ser du hur mycket du pumpat upp.

Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

Göt  
#499183 Ett ganska vanligt problem som vi som inte kör så mycket traktor är alger i dieseln. Det finns medel mot det på firmor som säljer traktorer och även på Biltema. Kanske kan vara det som krånglar till det för dej...

Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

sturee64  
#499185 Ok ja de var nog det som var i den andra glaskoppen skulle ja tro,ja har ingen aning om hur man gör när man rengör tanken i en sån här traktor när tanken liksom sitter i "ramen" eller hur man säger... de där röret som går ner i botten på tanken hade ju inget filter alls de är ju helt öppet,borde de inte sitta nån typ av filter där?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

sturee64  
#499186 Bra frågor du ställer! Ja skulle nog tro att ja aldrig fått upp nå bränsle ur tanken utan den har nog gått på de som ja hällde i filtret,ska prova i morrn att öppna på trycksidan efter matarpumpen som du säger..så ja ser att ja får upp nått ur tanken :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

Blondin 750  
#499189 Om du hade algbildning i glaskoppen så finns det nog på fler ställen, kolla i tanken hur det ser ut där och gör rent i så fall. För att ringa in problemet så skulle jag testa med att suga/hälla/ta diesel från en dunk eller flaska som får agera bränsletank, då kan du ju begränsa felkällorna. En plastdunk med ett hål för en slang som passar mot slamavskiljare eller matarpump och sen är det bra att testa sig fram. Rigga så seriöst som möjligt så att det tom tillåter skarp provkörning. Om du har gojja i tanken så är det lite slabbigt att få ur men jag har faktiskt använt mig av en gammal Gardena-pump för borrmaskin avsedd för vatten och den har fungerat över förväntan. Man får först suga ur den översta fina dieseln och sen när man kommer mot bottensatsen så är det bara att mekaniskt försöka få sönder klumpen och få den att blanda sig med resterande diesel och sen suga ur allt. Skölj sedan med fräsch diesel och låt det rinna ur genom bottenpluggen. Det är ett riktigt slabbgöra och när man har gjort det EN gång så passar man sig för att få problem igen.

Avatar Fallback

Re: Lufta bränsleledningar?

jannee  
#499192 Hade du "lite" algbildning i glaskoppen har du hela vägen ned in i tanken och DÄR har du sedan det mesta.
VIKTIGT: Om bränslesystemet är allvarligt förorenat med slam, slem eller kondens vatten, måste tanken rengöras manuellt innan Diesel Anti-Bakterier kan tillsättas för att uppnå bästa möjliga resultat.

Användarvisningsbild

Re: Lufta bränsleledningar?

sturee64  
#499193 Tyckte nog att de var mycket när halva koppen var alger o ja kan förstå att de förmodligen är mer i tanken eftersom den är ju inte bara ta lös o vända upp o ner precis... 😢

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).