SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

111 inlägg 49398 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Torbjörn Johnsen  
#498483 Intressant @adahlm! Vart i Finland växer den här? Den såg ut att vara rejält mycket högre än det omgivande beståndet. För oss som inte förstår finska skulle det vara intressant att veta mer :ugeek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Torbjörn Johnsen  
#498501 Här ligger vi i lä i alla fall! I Slovenien finns en Picea Abies (gran) som är 61,8 meter hög och 113 cm i diameter. Skaplig pjäs det där! Här finns en länk till en sajt (på Slovenska men testa Google translate)
http://www.tematskepoti.si/index.php/ri ... ova-smreka

1518785438_skärmavbild_2018-02-16_kl._13.47.41.png

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498507
Torbjörn Johnsen skrev:Intressant @adahlm! Vart i Finland växer den här? Den såg ut att vara rejält mycket högre än det omgivande beståndet. För oss som inte förstår finska skulle det vara intressant att veta mer :ugeek:


Den finns nära Padasjoki:
https://www.google.se/maps/place/17500+ ... 25.2781249

I artikeln nämns en lärk som är 47 meter och därmed finlands högsta träd, men den är inte inhemsk utan planterad.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

GMW10  
#498527 Högsta trädet jag har mätt är 43,9 meter och var inte särskilt gammalt heller - runt 80 år om jag minns rätt. Det stod norr om Tierp när vi trädsäkrade en kraftledning... Så det behöver inte vara hyperit i backen för att få höga granar!

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Anders Engström  
#498725 Kan inte låta bli, gammal bild från -12
IMG_0205.JPG

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Anders Engström  
#498727 Gammalt gärde, granen typ 80 år bara, men visst var den rejäl

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Torbjörn Johnsen  
#498843 Det var en riktig bjässe @Anders Engström! Vet du ungefär hur lång den är/var?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Anders Engström  
#498939 Nej var dum nog att inte mäta, men blev förvånad när jag räknade årsringarna och det inte blev mer än dryga 80 år, bredvid ligger en torpgrund, vi funderade på om den stått i gamla dyngstan...

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Clippie  
#499112 Jag var med i ett reportage i NWT runt 2005 om minne inte sviker om stora träd. Vi var i Mölnbacka och mätte en gran som var över 4.8 meter i omkrets i bröst höjd. Jag vet inte Fredrik och Thorbjörn om det var där ni var nu när ni mätte? :-bd
Tror dock att jag har kvar tidningen om någon är intresserad att läsa?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499117 Vi är intresserade! SÅ bara upp med reportaget! 👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Clippie  
#499156 Får se om tekniken är med mig? att göra om från analog tidning över till digital är inte så lätt men gör ett försök? \:d/
Så äntligen efter sju sorger och bedrövelser så tror jag att jag kunde konventera bilderna hit? :-ss

Bild


Bild
Senast redigerad av Clippie ons 21 feb 2018, 17:01, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Clippie  
#499157 Ska dock tilläggas att bilderna ljuger lite, granen ser mindre ut på bilderna än den är i verkligheten.
Tyvärr så blåste den ner för några år sen 😢 men den är ju lätta att mäta höjden på nu 👍

Avatar Fallback

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Skogsrolle  
#499269 Minnet är ganska bra om man backar 60 år eller så. I Borggård NV om Finspång fälldes en gran, som sades vara Götalands största. Den var 48 m. Den skulle bli en värsting till flaggstång på 45 m så den lades upp, ringbarkades och täcktes med ett litet tak. Det skedde i början 50-talet. Det blev naturligtvis ingen flaggstång. Den fick ligga och ruttna tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Sillero  
#499439
1519220596_ravinerna_vid_apertin.jpg
1519220596_sjoegraend.jpg
1519220596_granen_vid_apertin.jpg
1519220596_gran_och_tallskog_vid_risberg.jpg
1519220596_boraskullen.jpg
Hej!
"Jakten på rekordgranen" är ett mycket intressant projekt. Jag har själv genom åren ägnat mig en del åt jätteträd i samband med växtinventeringen inför den kommande "värmlandsfloran". Många växtexkursioner har gått till just mölnbackaområdet, som förutom mäktig skog också har en för värmlandsförhållanden mycket rik flora. Skulle vara intressant att veta i vilket område ni var när ni hittade 45 metersgranen.
Jag har några tips på områden med högstammig granskog som jag koppas att ni har möjlighet att besöka. Jag redovisar områdena på bifogade kartor och beskriver kortfattat här nedan. Jag har flera tips på storskog, men jag börjar med dessa. Hör av er längre fram när snön gått bort om ni är inresserade.

Nr 1: Ravinerna vid Apertin. Här finns många granar som håller 40 meters höjd och mer. En av de kanske högsta har jag mätt med teodolit (vinkelmätningsinstrument) och fick den till 43.8 meter. I dessa raviner kan det säkert finnas exemplar som är högre, eftersom någon noggrannare inventering inte genomförts. Värt ett besök!
Jag bifogar en bild, som visar den aktuella granen. Mot stammen har jag ställt en avvägningsstång med längden 4.0 m. Gör man en enkel proportionlitetsmätning i bilden kommer man fram till att granens höjd ligger kring 41 m. Metoden att mäta i bild är dock inte tillfölitlig, då kameraobjektivet kan missteckna. För den här metoden krävs en avancerad mätkamera. Teodolitmätningen däremot torde ge det exakta värdet.

Nr 2: Gran- och tallskog vid Risberg. Miljön här är nästan parkartad. Man slås mest av de väldiga tallarna, men bland dem finns också jättehöga granar.

Nr 3: Sjögränd. Här finns/fanns ett jätte till gran, som tyvärr var angripen av granbarkborre. Osäkert om den ännu finns kvar upprättstående. Det är några år sedan jag besökte lokalen.

Nr 4: Boråshöjden. Under Boråshöjdens väldiga hyperitbrant i väster står några riktigt mäktiga granar. Åtminstone en av dessa når över 40 m.

Slutligen så måste jag få tillägga att när jag flyttade ner till Mölnbackatrakten på 1960-talet fanns där fantastiska skogar, som senare avverkades när barkborreangreppen blev för omfattande i området. Vi är alla "rekordgranejägare" för sent ute, tyvärr.

Rent generellt kan jag nog säga att Gräsmarks- och Lekvattenområdet ståtar med de häftigaste skogarna. Besök dessa områden!

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Fredrik Reuter  
#499443 Intressant!
Tack för infon, direkt från närområdet!
Bara snön försvinner lite mer så blir det många exkursioner.
Jag har fått napp på en gran som är mätt till 50 meter också (ingen laser), vi får se vad den är med lasern!

🌲 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).