Öppna kategorin

Is i magen eller gör om gör rätt...

11 inlägg 3538 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Is i magen eller gör om gör rätt...

hallingland  
#498967 Hallå,

2007 köpte min fru och jag en gård med 22 ha produktiv skogsmark. Man blev skogsägare vilket visade sig vara helt fantastiskt. Under de senaste 10 åren har mycket tid spenderats i skogen och kunskapen har väl sakta men säkert byggts upp (mycket med hjälpa av detta eminenta forum!). Det var mycket avverkat när vi tog över och under de senaste 10 åren så har vi röjt och gallrat.

2012 gjorde vi en gallring över ca 4 hektar utspridda i 5-6 olika avdelningar, i huvudsak var det gran. Det var en Ponnse Fox som gallrade och gatorna blev standard ca 4 meter. Resultatet blev mycket bra. De områden som gallrades hade, i mina ögon, jämt och fint utspridda huvudstammar kvar. Även om jag då tyckte att gatorna var väldigt breda för dessa små områden så sades det att det kommer växa igen fort. Om 10 år skulle det behövas gallras igen.

Sedan kom det inte bara en storm utan två. 45 meter i sekunden över Uddevallabron satte sina spår i gallringsskogen. Detta kom väl inte som någon chock för mig att en hel del blåste ner, det som var tråkigt var att det som blåste ner var de grova träden.

Nu skulle jag behöva hjälp av er på forumet, eftersom jag inte har någon historisk kunskap om hur bestånd hämtar sig, att gå vidare med två av dessa avdelningar. Jag frågade min Södra kontakt om man skulle fundera på att plocka ner allt och plantera om redan för några år sedan och fick svaret: kanske... Detta har legat och gnagt i backhuvudet länge och nu behöver jag komma till ro med tanken på vad nästa steg bör bli.

Min fastighet har ca 25% björk, 25% gran och 50% tall, mestadels är det blandskog. Fastigheten ligger på västkusten och 50 meter över havet. De ca 4 ha rena gran avdelningar som finns har hög bonitet och är ca 30 år gamla. Här skulle jag vilja ha ren produktion av gran. Jag mätte upp två granar idag på det ena området, med hjälp av "pinne mot axeln, 90 grader upp och stegande fram till trädet" (tja, vad heter den metoden?) och kom fram till ca 24 meter. Interceptmetoden ger G30+ för båda områdena. Det finns partier i båda avdelningarna som fortfarande är "hela" där björken inte fick fäste tidigt. Jag tror att den tidigare ägaren planterade och sedan röjde han tyvärr aldrig. Jag misstänker att båda avdelningarna just nu växer ordentligt vilket tar emot för att göra något drastiskt. Dock så känns det som bara en bråkdel av markens potential används till produktionsskogen vilket talar för att göra något åt det. Avdelning 1 är ca 0.6 ha och avdelning ca 1.5 ha.

Vad hade ni gjort? Vårdat det som finns? Avverkat allt och planterat nytt (och röjt bättre)?

/Georg



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Is i magen eller gör om gör rätt...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498969 Kan du ladda upp bilder på beståndet, så blir det betydligt lättare att ge dig råd.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Is i magen eller gör om gör rätt...

Ldsaren  
#498970 Jag hade också stora luckor här efter Gudrun o Pär ..men jag tog sen bort alla ströträd och gjorde en helhet och plantera
Kanske man kan plantera 1500 gran ha och låta vindbomsande löv komma i det .men lövet tar ju plats också...finns nog många idér om detta
Kantsoner mot vind är väl bra också och tänka på

Avatar Fallback

Re: Is i magen eller gör om gör rätt...

hallingland  
#498975 Niking, jag är lite osäker på vad det är för bilder du menar. Tyvärr har jag ingen vettig skogsbruksplan om det är sådan bild du tänker på. Klipper lite från Eniro till att börja med.

/G

   TS
Avatar Fallback

Re: Is i magen eller gör om gör rätt...

hallingland  
#498978
Ldsaren skrev:Jag hade också stora luckor här efter Gudrun o Pär ..men jag tog sen bort alla ströträd och gjorde en helhet och plantera
Kanske man kan plantera 1500 gran ha och låta vindbomsande löv komma i det .men lövet tar ju plats också...finns nog många idér om detta
Kantsoner mot vind är väl bra också och tänka på


Ja, jag funderade idag på om man kan del av den norra delen av avdelning 2 och plantera där. Hur fungerar det med att plantera med en "ridå" av 25 m gran i söder som tar solen?

/G

   TS
Användarvisningsbild

Re: Is i magen eller gör om gör rätt...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498980 Jag tänkte alltså på foton från beståndet. Så att man ser hur beståndet verkligen ser ut idag. En bild säger ju mer än 1000 ord.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Is i magen eller gör om gör rätt...

hallingland  
#498985 Hm... jag har ju lagt in nio foton... ser du inte dem?

/G

   TS
Avatar Fallback

Re: Is i magen eller gör om gör rätt...

frågande och vetande  
#498999 Jag har alltid haft svårt att ge generella råd utan att ha sett fastigheten själv. Speciellt när det är mer drastiska åtgärder som det här handlar om. Men om bestånden inte är allt för glesa och åldern inte är uppnås (vilket dina inte verkar vara) kan det handla om förtidiga läggande av föryngringsavverkning. Vilket måste godkännas av Skogsstyrelsen. En sådan kan bli svårt att få igenom om du har mycket plantskog och avd under 20 år, då det är reglerat hur fastigheter får se ut

Användarvisningsbild

Re: Is i magen eller gör om gör rätt...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499021
hallingland skrev:Hm... jag har ju lagt in nio foton... ser du inte dem?

/G

Nix! @#$% app.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Is i magen eller gör om gör rätt...

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499046 Hade jag haft så fina skogar efter stormarna nere i Ljungby hade jag varit lycklig. Älsta beståndet som var opåverkat som vi har efter Gudrun är planterat 89 så det var 26 år och o gallrat. Nä ha is i magen och var nöjd med att du har i det närmaste oskadad skogar!

Användarvisningsbild

Re: Is i magen eller gör om gör rätt...

sundelius  
#499130 Håller med Tåndemåla
Det där såg väl inte så pjåkigt ut

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).