Skogsvagn (Huggarvagnar)

Fergusson 4707.

30 inlägg 10560 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fergusson 4707.

Micke36  
#498697 Hej.
Blir mitt första inlägg det här.
Fick hem min nya k.t.s 8,5 tons vagn igår men lyckan blev ganska kortvarig för när jag skulle hänga in ventilpaketet så är kanten på bakruteramen bara ca 5 cm högre än släpvagnskontakten och sen sitter det en massa andra saker ivägen strax under den... är det nån här på forumet som råkar ha en 4707 med skogsvagn som har nån bra lösning på problemet?
1518866505187




   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Fergusson 4707.

Fredrik Reuter  
#498902 Hej,
Har själv ingen erfarenhet men hoppas det ansluter medlemmar som kan komma med tips. @seb macahan kanske har ideér?

Avatar Fallback

Re: Fergusson 4707.

skogslaban  
#498904 Sätt in en bakrutekil så att glasluckan stänger mot den. Då kan du få upp spakarna till ventilpaketet in i hytten.

Användarvisningsbild

Re: Fergusson 4707.

Micke36  
#498910 Ok. Jag va in och kollade på olmstad men det verkar som att dom bara hade kilar till 56 serien.
Jag ska ringa till dom imorrn och se om det går att lösa. Eller finns det fler som säljer sånt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fergusson 4707.

Brorsan  
#498917 Snabbaste lösningen är väl att snickra ihop en egen kil i plyfa typ.

Avatar Fallback

Re: Fergusson 4707.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499015 Gör en mall i papp och åk till någon som viker till den i plåt

Avatar Fallback

Re: Fergusson 4707.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499041 Micke: Tänk lite annorlunda: Ventilplåten du har är ganska stor i förhållande till ventilen. Du kanske kan göra en mindre plåt med 2 par ben som gränslar undre rutramen? Då kan du dessutom vinkla in paketet med spakarna inåt. Då lär det behövas en del 90 graders adaptrar. En annan idé kan var en hållare i toppstångsfästet? Kroka i och vrid upp i läge och lås på ngt bra sätt. Bättre för ryggen!

OBS - se till att rutan inte kan slå i ventilen för då får du snart köpa en ny. Rutor skall vila avlastade.

Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Fergusson 4707.

Micke36  
#499057 Hmm. Det där med toppstångsfästet va ingen dum ide, då slipper man ju lyfta så högt[SMILING FACE WITH SMILING EYES] blir till att knåpa ihop nån bra infästning mot ventilpaketet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fergusson 4707.

Bax  
#499062 Så har jag på min 5420, men så har jag kil också.

Avatar Fallback

Re: Fergusson 4707.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499878 Gjorde med ett u i botten på fästet, vilar då på nedersta sprinten, har ett hål i fäste som passar för nästa hål på tryckstångsfäste, och i med en sprint där

Användarvisningsbild

Re: Fergusson 4707.

Micke36  
#499924 Det blev lite bygga idag men det slutar ju aldrig snöa så man kan ta av slungan å ut å testa prylarna... det blev en gammal tryckstång med ett påsvetsat rör på som ett T och spännremmar i bakruteramen som jag kopplar i ventilpaketet och drar åt. Jag ska lägga lägga upp nån bild på hur det blev bara vädret börjar samarbeta lite.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fergusson 4707.

bema  
#499940 [quote
bengt.a skrev:Gjorde med ett u i botten på fästet, vilar då på nedersta sprinten, har ett hål i fäste som passar för nästa hål på tryckstångsfäste, och i med en sprint där
][/quote]
Precis så har jag också löst det! Ventilpaketet mycket lättare och få på plats när det vilar på nedersta sprinten.

Användarvisningsbild

Re: Fergusson 4707.

Seb macahan  
#499944 På min gamla vagn gjorde jag en fast länk (toppstång med axeln igenom) då var det bara att hålla i ventilpaketet i bra arbetshöjd o sen i med dubben och vinkla upp allt mot bakstammen. Väl där hade jag gjort en gänga och en låsskruv så allt blev fixerat. Och precis som Morgan skrev så var fästplattan till ventilbordet vinklad så spakarna hamnade rätt inne i hytten.

Användarvisningsbild

Re: Fergusson 4707.

Micke36  
#506230 Så, nu har snöfallen lyst med sin frånvaro nog länge för att man ska tordas plocka av snöslungan från traktorn och göra ett ryck med vagnen så det här är mitt ekipage.
20180401_140015.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fergusson 4707.

Micke36  
#506231
20180401_140033.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).