Skogsekonomi

Virkespriser slutaverkning

62 inlägg 37607 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

Bison  
#496567
Mupparna skrev:Och det hände sig vid den tiden (2017) att undertecknad mupp en dag fiskade upp ett kort ur postlådan.
Vi behöver din skog! Stod det! Bra tänkte muppen som just köpt till en fastighet.
Då muppen är medlem i en sekt, förövrigt den som postat kortet, kontaktades sekten
Muppen ville ha ett bra pris och föreslog sektens officiella skördarprislista med ett ordentligt påslag så den blev attraktiv.
Inget hördes av på tre veckor, så skogen knappt 4000 m3sk stämplades upp, och stämplingslängd skickades till kringliggande sågverk.
Då kom ett mail, det var ju det där med skogen! Sekten fick då stämlingslängden
Svaret blev att med den kunde man göra en säker kalkyl mot skördarlistan och få fram ett netto.
Sektledare önskar nu ett möte
Muppen svarar att det går bra i mitt kök tisdag eller onsdag kl 7,30 ta med fikabröd så gör jag kaffe
Sektledare kommer som avtalat i sällskap med en överstepräst
Här börjar talet om sektens förträfflighet och att om du lämnar allt i vår hand så kommer du bli rikligt belönad när du dör
Muppen talar om att han tillämpar strikt marknadsekonomi så var är kalkylen?
Jo vi har en ganska säker kalkyl på utfallet, det som kan slå något är icke sågbart dvs sånt som skulle blivit timmer men som har röta eller skador och då blir massaved, vi har bedömt detta till 11% som är ett snitt på avverkningarna.
Det kommer bli 1,4 milj varav du kan få 1,2 på tillträdesdagen
Sen blir det efterlikvid, ränta på insatser och insatsemissioner vilket visades i ett excelark på 5år
Hmm, jag ska kolla på det svarar muppen!
Är du en sån som räknar mycket undrar översteprästen
Mmm det är min viktigaste uppgift at se till så att vi maximerar lönsamheten långsiktigt säger muppen
Sektledare och översteprästen tackar för sig och muppen ska tänka på saken
Excelarket som visades var på 5år så muppen mailar och frågar om han kan få det på 25 år
Javisst det kommer svarar sektledaren
Under tiden har anbuden från sågverken trillat in, 4st samtliga mellan 1,8-1,9 milj kontant på tillträdesdagen
Muppen kollar i excelarket, efter 23 år när muppen blir 73 år tangeras vinnande anbud.
Dock är 0,5milj inlåsta hos sekten, muppen fick ju 1,4 milj första året
Muppen säljer nu skogen till högsta anbud, då han resonerar att bättre att ha0,5milj nu oavsett om det ska amorteras eller köpas aktier så på 23 år lär det gå att tjäna en del på 0,5 milj, preferensaktier tex med 6% utdelning vad blir det på 23 år m man köper nya aktier för utdelningen
Eller varför inte låna upp 10 milj och köpa en skogsgård till?

Mycket har snurrat i muppens huvud sedan dess!

Dom där sekterna ska man inte föda dom är värre än blodiglar..

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

Vedhuggaren  
#496699
haggloader skrev:Jo, klart lägre priser i norr! Var i norr håller du till?

Avverka granbestånd på sommaren, du är inte rädd för röta?


Skogen ligger mellan Gällivare och Pajala. Riskerna för röta är nog inte lika stora här uppe. Beståndet är plockhugget någon gång för länge sedan, alltså på den tiden då det var timmersvans och yxa som var arbetsredskap. Därefter kom granunderväxten upp och bildade nytt bestånd, så egentligen är det en tallmark. Efter avverkning har jag planerat att först bränna för att sedan markbereda och plantera tall. Riskerna för röta i det nya beståndet bör nog vara ganska låga med andra ord.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser slutaverkning

Senox  
#498459 Hej,

Har nu fått in anbuden. Blev bara två. En hörde aldrig av sig. En meddelade att det låg några km utanför deras upptagningsområde. Det vinnande anbudet var på 551 kr skm3 stämplad skog (rotpost). Varken dåligt eller bra anser jag... men trodde bog jag skulle fått bättre med konstant stigande priser. Småland.

Vad anser ni?

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser slutaverkning

Seb macahan  
#498460 Frågade du aldrig motbudande part om de var beredda o matcha ledande bud? Så har jag trissat upp priset 50-70kr m3sk vid ett par tillfällen.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser slutaverkning

Andreas99  
#498463
Senox skrev:Hej,

Har nu fått in anbuden. Blev bara två. En hörde aldrig av sig. En meddelade att det låg några km utanför deras upptagningsområde. Det vinnande anbudet var på 551 kr skm3 stämplad skog (rotpost). Varken dåligt eller bra anser jag... men trodde bog jag skulle fått bättre med konstant stigande priser. Småland.

Vad anser ni?

Är det högsta priset jag har hört. Så jag säger bara grattis

Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

källefall8  
#498476 Det beror ju mycket på förutsättningarna, ingen post är ju den andra lik. Risk för röta, drivningsavstånd, vägar, blött eller fastmark. Avtalad avverkningstid - sommar/ vinter. Men nog är det bra bud! Det är inte lätta att pricka toppen, det tar kanske 5 år eller mer innan vi har samma priser igen, ingen vet. Men under 5 år avgår det en hel del kubik i barkborrar å vindfällen i en mogen skog samtidigt som den inte växer = negativ tillväxt.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498637 I nordvästra och norra Skåne ligger nettot på runt 500-550kr fuben vid avverkning. Lokala skillnader är det ju klart men det ligger däromkring.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser slutaverkning

Andreas99  
#498642
kjugekarlsson skrev:I nordvästra och norra Skåne ligger nettot på runt 500-550kr fuben vid avverkning. Lokala skillnader är det ju klart men det ligger däromkring.

Det låter lågt. Då är det ju en väldigt bra idé att stämpla poster istället.
Eller varför skiljer det så mycket på en post i södra Småland mot nord-västra Skåne?

Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498644
Andreas99 skrev:
kjugekarlsson skrev:I nordvästra och norra Skåne ligger nettot på runt 500-550kr fuben vid avverkning. Lokala skillnader är det ju klart men det ligger däromkring.

Det låter lågt. Då är det ju en väldigt bra idé att stämpla poster istället.
Eller varför skiljer det så mycket på en post i södra Småland mot nord-västra Skåne?

Vi har exempelvis inte den konkurrensen från sågverken som ligger betydligt tätare på smålandssidan vilket jag antar inte kan trissa upp priset de sista kronorna.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

surjämten  
#498690 skm3 ?? Är det inte fub som gäller.
I min ungdom var det vissa virkesköpare som försökte förvilla en yngling med skogskubik, toppmätt o annat.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser slutaverkning

Andreas99  
#498700
surjämten skrev:skm3 ?? Är det inte fub som gäller.
I min ungdom var det vissa virkesköpare som försökte förvilla en yngling med skogskubik, toppmätt o annat.

Rotposter var på 80 90 och början av 00 talet i m3sk. Misstänker att de är det idag oxå.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

bgsentr  
#498895 Rotposter är alltid m3sk
Som alltid gäller det att ha koll på olika måttslag, inte konstigare än att ha koll på vilka valutor man handlar i.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser slutaverkning

surjämten  
#499001 Tack för upplysningen!
Men som sagt det gäller att ha koll för skillnaden mellan fub o m3sk är ju betydande.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser slutaverkning

Kurator1  
#499267 Säkerligen en verklig nybörjarfråga men....
Jag är nu nära ett kontrakt på slutavverkning , hur vet jag att jag får betalt för rätt mängd av de olika sortimenten ? Är det bara att lita på inmätning eller har ni några tips på vad jag redan nu bör skriva in i kontraktet ?
Troligen blir det SCA som kommer avverka.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser slutaverkning

Göt  
#499273 Virkesmätningen är netutral (eller ska vara) genom virkesmätningsföreningar där skogstyrelsen är tillsynsmyndighet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).