sön 18 feb 2018, 23:07#499013
lillhulken skrev:Nån som vet hur mekanismen som lägger i diffen fungerar?? Kör med väldigt mycket diffspärr på området vi avverkar, tänkte om det kunde va nått genomslag i den som fyller diffhuset??
Funktionen på diffen fungerar generellt på de vanligaste NAF-diffarna med neutralt ej aktiverat läge via fjäderkraft.
Vid aktiverad diff-funktion via att hydraultryck läggs på så skiftgaffeln förskjuter diff-hylsan till ingrepp via en enkelverkande funktion.
Det är inte otänkbart att diffcylinderns tätningar också kan vara trasiga,
men oftast är det läckage i någon av bromsklockorna.
Det är enkelt att plugga bort diffslangen eller inte aktivera diffen under en dags körning,
då det är en enkelverkande funktion, och se om den slutar späda transmissionsoljan.
Se bifogad bild, hur det ser ut på en typisk NAF differential.
På bilden är diff-funktionen inringad i rött samt tätningarna på cylindern med blått.
Man skall dock alltid se som normalt att diffens olja är mörkare än vad som är normalt i boggielådan.
Trots att det är samma oljekvalite som används, då det blir varmare i själva diffen än i boggielådan,
då bla volymen är mindre och belastningen högre.
1518991104_naf_diff_faerglagd.jpg
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto