Öppna kategorin

Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

23 inlägg 7715 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

Motorista  
#498867 Allt fler svenska tidningar börjar låsa sina artiklar, aftonbladet, expressen osv..

Tror ni att detta är hållbart i längden? Kommer vi att anpassa oss och ge vika i slutändan eller kommer denna modell att fallera?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

donky-kong  
#498870
Motorista skrev:Allt fler svenska tidningar börjar låsa sina artiklar, aftonbladet, expressen osv..

Tror ni att detta är hållbart i längden? Kommer vi att anpassa oss och ge vika i slutändan eller kommer denna modell att fallera?



Allt kostar ju, någon betalar för journalistiken i slutändan ändå. Och presstödet är sågott som utdöende.

Jag ser det såhär : betalar mer gärna en slant för bra läsning. Papperstidningen kostade ju på sin storhetstid, så analogt borde även nätbilagan kosta en slant.

Avatar Fallback

Re: Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

tallen100  
#498872 Är lite kluven, men om folk slutar att köpa papperstidningarna och läser på nätet i stället så är det ju inte så konstigt att dom vill ha betalt... men tråkigt är det när det är något man vill läsa och så är artikeln låst 😡

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

ananders  
#498873 Det är väl ingen som blir fet på att jobba gratis så det är väl bara att acceptera om man vill läsa på de sidorna.

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

stegmaster  
#498875 Ja vi har ju det samma med Main stream media här i Norge, och dom skulle jag aldrig betala en krona til för att läsa alt deras fake News, och alla andra lögnaktigheter dom håller på med. 😈
Läser inte ens det som er gratis numara.
Det jag behöver veta om Norge och världen finnar jag här.
http://www.resett.no
Åntligen någon som vågar snakka där alla dom andra medier tier, eller vrider sig undan vid att inte skriva nåt alls.
Här kan man dessutan kommentera på alla saker, main stream media har ju stort sett slutat helt med kommentarfelt.
Bara att få bort presstöttan från staten så er snart main stream media en saga blott, men då båda er avhengig av varandra (MSM och politikare) så inte alla lögner kommer fram, så er dom sega att bli av med.

Avatar Fallback

Re: Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

axwell  
#498877 Tidningarna har styrt läsarna till att läsa digitalt, dom satsar stenhårt på massor av digitala bevakningar.

Samtidigt får pappersprenumeranterna varje år prishöjningar på 10-15 %.
Antalet prenumeranter minskar stadig, färre finansierar digitala satsningen.
Det fixas genom att höja priserna med 15-20 %.

Att kassakon snart sinat skall komma som en överraskning.

Allt fler tappar utbärningen av morgontidningar och det medverkar till ännu färre betalade abonnenter.

Take it or leave it, det finns nästan ingen konkurrens mellan lantortstidningarna, dom har alla samma ägare.
Hur kunde EU tillåta den utvecklingen, när dom annars lägger sig i det som inte angår EU :?:

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

Vardon  
#498879 Har ju läst Göteborgs Posten innan. De har börjat tagit betalt och jag är inte intresserad av att betala för deras jouranlistik är så undermålig tycker jag.

Många artiklar står det väldigt tidigt "Rapporterar Göteborgdirekt" som är en liten sån oberoende tidning.

Andra favoriter de har rapporterat om är tex han som somnade på tåget till trollhättan och vaknar i norge efter en krogkväll. Eller hon köpte en matta på tradera och fick hem en till dockhus. Ja jag hade skrattat gott åt båda under "dagens fadäs" men att rapportera om det GP? Nej...

Att dessutom alla skattebetalare fått betala 500 miljoner för att tidningen ska finnas kvar efter man fått storhetsvansinne och köpt dyra saker man inte har råd med anser jag är fel.

De flesta aftonbladets plus artiklar är ändå bara översättningar från andra internationella tidningar. Google översätter ungefär lika bra om man tycker engelskan jobbig.

Men självklart ska de även få ta betalt, men samtidigt skulle jag vlja se mer samlingsabbonemang. Typ betala 99 kr i månaden och sedan kunna läsa 5 tidningar men kanske med begränsning på antalet artiklar.

Tittar man för mig på det jag brukar läsa så skulle det bli:
GP , 99 kr / mån
En mittmedia, 99kr / mån
DN, 99 kr / mån
ATL, 99 kr / mån

Då börjar vi prata 400 kr i månaden, nästan 5 000 om året. alltså blir det att jag inte köper nånting.

Och min mor som har tidning säger "Det är ändå bara Tv-programmen och dödsannonserna som är intressanta.

När folk läser dödsannonser digitalt - det kommer bli lokaltidningsdöden

Avatar Fallback

Re: Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498885 Journalistiken har ju grävt sin egen grav. Tycker reportagen och tidningarna bara blir sämre. Troligen är förklaringen till försämringen en pressad branch där man inte kunnat betala bra reportrar eftersom tisningen i sin tur inte kunnat få tillräckliga inkomster från nättidningarna. Nu vaknar man försent och få är beredda att betala för dåliga reportage. Jag håller mig till svt-nyheter vilket inom kort kommer att finansiera via skattesedeln. Men även här krävs förbättring så det inte enbart blir stockholmsnyheter och "Aftonbladetsstorys"

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498896 Tja, journalistik kostar precis som allt annat. Å det är ju i princip lika galet att tidningarna ska tvingas publicera sina nyheter gratis, som att skogsägare ska tvingas producera naturvården gratis...

Sedan är ju frågan om hur tidningarna ska finansiera det hela, prenumeration eller via reklam. Det får väl marknaden avgöra.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498907 Tror folk i gemen är tämligen trötta på journalisters av dem utvalda nyheter.
Vi har lika mycket censur som i Nord-Korea men här heter det oberoende nyhetsjournalistik.
Mina
2-öringar

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

totte  
#498911 Det finns nu exempel på att stora kvalificerade tidningar ökar sina inkomster från digitala prenumerationer, bl a New York Times i USA och Dagens Nyheter här hemma. Läste om det i en artikel just i DN, betecknande nog låst för icke prenumeranter. Ett par korta citat:

För New York Times handlar det om en stor ökning av antalet prenumeranter. Precis som tidigare minskar den tryckta upplagan för pappers­tidningen. Men nedgången vägs med råge upp av alla som börjat betala för att läsa tidningen digitalt – numera 2,6 miljoner prenumeranter.


Vad vi ser nu är att människor är beredda att betala för kvalitet såväl i papper som digitalt.

Det totala antalet prenumeranter på DN växer åter stadigt – de digitala abonnemangen har sedan vårt 150-årsjubileum i december 2014 ökat från några tusen till 120 000 i december förra året.


https://www.dn.se/ledare/kolumner/peter ... borsraket/

Avatar Fallback

Re: Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

donky-kong  
#498913
Vardon skrev:Har ju läst Göteborgs Posten innan. De har börjat tagit betalt och jag är inte intresserad av att betala för deras jouranlistik är så undermålig tycker jag.

Många artiklar står det väldigt tidigt "Rapporterar Göteborgdirekt" som är en liten sån oberoende tidning.

Andra favoriter de har rapporterat om är tex han som somnade på tåget till trollhättan och vaknar i norge efter en krogkväll. Eller hon köpte en matta på tradera och fick hem en till dockhus. Ja jag hade skrattat gott åt båda under "dagens fadäs" men att rapportera om det GP? Nej...

Att dessutom alla skattebetalare fått betala 500 miljoner för att tidningen ska finnas kvar efter man fått storhetsvansinne och köpt dyra saker man inte har råd med anser jag är fel.

De flesta aftonbladets plus artiklar är ändå bara översättningar från andra internationella tidningar. Google översätter ungefär lika bra om man tycker engelskan jobbig.

Men självklart ska de även få ta betalt, men samtidigt skulle jag vlja se mer samlingsabbonemang. Typ betala 99 kr i månaden och sedan kunna läsa 5 tidningar men kanske med begränsning på antalet artiklar.

Tittar man för mig på det jag brukar läsa så skulle det bli:
GP , 99 kr / mån
En mittmedia, 99kr / mån
DN, 99 kr / mån
ATL, 99 kr / mån

Då börjar vi prata 400 kr i månaden, nästan 5 000 om året. alltså blir det att jag inte köper nånting.

Och min mor som har tidning säger "Det är ändå bara Tv-programmen och dödsannonserna som är intressanta.

När folk läser dödsannonser digitalt - det kommer bli lokaltidningsdöden


GP tar som bekant betalt från och med nyligen. MEN! tidigare var webredaktionen inte samma redaktion som gav ut pappersbilagan, vilket märktes på dess kvalité. Idag är det samma redaktion både på web och i "pappersgp".

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

Fredrik Reuter  
#498916 Intressant tråd!
Här är vad jag personligen tror om detta.

De tidningar som väljer betalväggar spelar ett högt spel.
De utmanar lite hur internet har formats och byggts upp, människor har lärt sig söka efter information och med betalväggar så hindras även sökrobotar att nå innehållet. Detta gör att artiklar med mera inte dyker upp i sökresultaten och det är mer eller mindre loose-loose situation.

Några mediehus har valt tekniska lösningar som släpper igenom sökrobotar men inte vanliga webbläsare. Kan man lite hur internet fungerar så vet man att dessa artiklar egentligen inte är låsta, det handlar bara om att hämta dem på ett annat sätt och genom detta finns egentligen inte betalväggen.

Här gissar jag att de mediehus som har denna lösning våndas en hel del - ska vi låta en viss procentandel läsa gratis (och behålla söktrafiken) och hoppas att de som betalat inte genomskådar det hela (och blir förbannade).

Samtidigt våndas de tidningar som har en “riktig” betalvägg. De tappar trafik för var dag som går och måste förlita sig på att satsningen lyckas - att trenden vänder och internetanvändarna börjar prenumerera.

Det som talar emot detta är att vissa medier fortfarande väljer att ha allt öppet. SR och SVT givetvis, de vinner på detta. Men det finns andra också, ex Omni om vi talar riksmedier. Och lägg till nuvarande och kommande konkurrenter som kan komma i kölvattnet efter de etablerade medierna. De kan istället lyckas utan betalvägg. Då blir det ridå.

Mina fem ören (likt alias)? Jag tror inte medierna klarar att omvända en hel internetgeneration, speciellt inte eftersom framgångsrika jättar som Facebook och Google, lyckats i den nu gängse modellen.

Hela internet är ju i grunden extremt “disruptive” och har skakat om stora delar av världsbilden. Här tycker jag vi ska ha i åtanke att de flesta större mediehus har haft rejäla sötbrödesår innan internet. Med tanke på detta tycker jag det är befogat med lite kritik, de hade alla muskler att ställa om men har nu vaknat för sent.

Här är färsk info från Mittmedias resultat: https://www.resume.se/nyheter/artiklar/ ... att-vanta/

Avatar Fallback

Re: Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498927 Tidningsbranschen har haft 20år på sig att komma på ett sätt att ta betalt på nätet. Nu när det brinner som aldrig förr så lägger man en betalvägg. Känns t.o.m som att musikbranschen ligger ljusår före med t.ex. Spotify. Nja, måste till något nytänkande.

Avatar Fallback

Re: Vad tycker ni om att tidningar börjat ta betalt?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498928 Sjølv om eg avogtil har lyst til å lesa så har dei ikkje klart å lokka meg til å abonera endå iverfall, er så mykje gratis så klare meg med da. Har ikkje TV, Netflix eller noke sånt heller YouTube er jo gratis har Internett gjennom arbeidsgivar. Spare verre en faren til Emil i Lønneberget!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).