Skogsekonomi

Investera efter bolagsförsäljning

8 inlägg 3387 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Investera efter bolagsförsäljning

Chrester  
#498739 Hej!

Jag har ett "lyxproblem" jag har jobbat på ett konsultbolag i 10år och fick förra året möjlighet att köpa in mig i bolaget. Nu kommer vi sälja bolaget vilket kommer generera en trevlig slant!

Alla delägare äger idag aktierna som privatpersoner men alla verkar vara inne på att starta var sitt AB och flytta aktierna dit för att kunna "paketera" det bolaget. Alltså hålla det inaktivt i 5år och sen ta ut pengarna vi får från försäljningen till 30% skatt(detta med paketering kan jag ha missuppfattat).

Nu till min fråga! Om jag startar ett AB som jag flyttar mina aktier till som sedan köps, jag får då ca 7-8 MSEK.

Vad har jag för alternativ för att investera pengarna utan att ta ut dem och skatta? Skog är väl uteslutet antar jag då AB måste ha tillstånd för att äga har jag för mig. Vad hade ni gjort? Har någon varit i samma situation? Är bedrövligt dåligt insatt i sånt här.

Tacksam för svar!



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Investera efter bolagsförsäljning

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498749 Anlita nån som är proffs om det är så mycket pengar

Användarvisningsbild

Re: Investera efter bolagsförsäljning

svampbob  
#498753 Köp något roligt för pengarna själv har jag både skotare och skördare på konsultfirman. Jag har också startat fler företag och tagit några patent. Det är roligast att låta pengarna jobba och ha möjlighet att ta de chanser som dyker upp.

Avatar Fallback

Re: Investera efter bolagsförsäljning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498758 Du har väl skog redan? Köp maskiner och rotposter av dig själv och avverka? Belåna firman och köp skog för penganra (vet itne om detta går?) 🙂 Annars verkar svampbob råd mycket bra. Köp en mekanisk verkstad med några anställda? Köp ett hyreshus? Eller alternativet jag hade satsat på, köp värdepapper i bolaget och lev ditt resterande liv på avkastningen.


PS. Hur gick det med Starkranen och fjärrstyrningen?

Användarvisningsbild

Re: Investera efter bolagsförsäljning

Chrester  
#498762 Jo vi har ca 45ha skog som kommer behövas göra mycket med de kommande åren. ca 15ha(30åriga bestånd) som skall röjas och gallras ur. Ca 5ha( 1300m3skb) som skall avverkas.

Det gick fint med kranen! Tackar som frågar! Har kompletterar med en boggiekärra med fällbara stakar! Riktigt lyxigt att slippa lasta för hand på pallgafflarna på lastaren.

Lite skogprylar kommer det givetvis bli. Men har svårt i dagsläget att se vad som skall införskaffas. Skogskärra? Miniskotare istället för skogskärra? Hypro 300 och gallra själv? Osv.

Största delen av pengarna skulle jag dock vilja investera för framtiden. Hoppas med turen jag haft nu kunna ägna mig åt gården/skogen/jakt i större omfattning än idag! Blir väldigt begränsat med timmar i skogen med två småbarn, stressigt jobb osv.

Tack för alla svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Investera efter bolagsförsäljning

uffejohan  
#498765 Jag har varit/är i samma situation. Sålde min del i det bolag jag var delägare i. Ägde aktierna i ett av mig helägt bolag och till vilket likviden för min andel betalades. Äger fortfarande mitt bolag och har ”värdepappershandel” i det. Plockar varje år ut schablonutdelning med låg skatt. Har du tagit ut ordentlig lön kan du ha sparat löneutrymme för lågskattad vinst. Konsultera en duktig skattejurist, det brukar löna sig!!

Avatar Fallback

Re: Investera efter bolagsförsäljning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498767 Pengana lär ju räcka till 5 år som hemmapapa i alla fall, och lite tid i skogen kanske? Ta chansen?!

Användarvisningsbild

Re: Investera efter bolagsförsäljning

Chrester  
#498802
uffejohan skrev:Jag har varit/är i samma situation. Sålde min del i det bolag jag var delägare i. Ägde aktierna i ett av mig helägt bolag och till vilket likviden för min andel betalades. Äger fortfarande mitt bolag och har ”värdepappershandel” i det. Plockar varje år ut schablonutdelning med låg skatt. Har du tagit ut ordentlig lön kan du ha sparat löneutrymme för lågskattad vinst. Konsultera en duktig skattejurist, det brukar löna sig!!


Låter väldigt likt min situation.
Jag har inget sparat utrymme då jag köpte aktierna i dec -17. Så aktieutdelning i år bli en rejäl investering i staten genom 57% skatt.
:-bd

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar