Motorsåg och handhållet

Kubiksjukan sprider sig i landet.

107 inlägg 35364 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kubiksjukan sprider sig i landet.

anersimyra  
#498619 =)) =)) kubiksjukan sprider sig i landet.. =)) =)) det är rent löjeväckande att se effekten av både Husqvarnas och stihls introduktion av nya sågar i 70 cc klassen. Nu finns filmer upplagda där folk går och i stort sett röjer sly med en 70 cc såg med 24-28” svärd.. =)) på 70-80 talet då vi hade grövre skog vid slutavverkning än i dag så fungerade ju 13” helt förträffligt. Men numera verkar 60 cc och 18” vara minimum.. =)) =)) =)) =))



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

isteskog  
#498620 De enda gångerna jag skulle vilja ha ett 15" svärd var när jag kapade mycket vindfällen för ett antal år sedan. Klarar mig utmärkt med en 550 och 13" .

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

tallen100  
#498621 Kanske vissa utländska program inspirerar :d , i så fall så kanske den genomsnittliga stubbhöjden ökar några dm också :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

JensSkoog  
#498622 50 kubik och 13" håller ju länge, och jag har aldrig känt behov för något annat i
skogen när jag huggit gran, men nu när det blir mycket specialfälling av grovt löv i
trädgårdar känns det bra att hämta fram 60 kubikaren med 18" svärd. :grin:

Men så har jag ochså fått ögonen upp för att en klensåg med 12" svärd är
det bästa man kan ha i kvistning och klengallring. :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Sne4  
#498624 Men för tusan!!
Ni har ju har bara kört med för korta svärd och inte insett fördelen av "there is no replacement for displacement"



Skämt åsido, jag har fastnat för 14" i gallring och gallringsröjning med min lagom stora MS200. Då räcker svärdet igenom de lite grövre och jag tycker kvistningen blir smidigare också. Kanske bara en dum vanesak, men när jag satte på ett 13" svärd så tyckte jag att sågen kändes "fel", fast så pass kortare svärd väl inte borde göra någon större skillnad.

-Nu har jag ju bara kört bråkdelen av vad ni kört, så vad är fördelarna med 12" mot 14"?

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

johan eriksson  
#498628 Ja, lite komiskt är det. Från början var sågarna på 80-100cc och svärdslängder på 18-20” sen började sågarna minska i storlek, Husqvarna kom med 65, Jonsered hade 601 och partner R16, då blev det 55-65cc och svärden krympte till ca15” Sen kom Husqvarna med 140, den satte ribban i många år 40cc och 12-13” det kördes lite större såg där behoven fanns. Men man strävade efter lätta sågar. Jonsered kom med 410 som ersattes av 420 och 435 små sågar på 35cc man körde 11-13” och dom går bra. Husqvarna fortsatte utveckla 140 sågen med 240, 340, 344, 444 och 44. Sen blev det 133, 234, 238 och 242. Behövde man större fanns ju 154, 254. Sen hände något, tydligen började den svenska skogsarbetaren växa, sågarna började bli större och tyngre, det arbetet som gjordes med sågar runt 40cc finns ingen som idag skulle få för sig att göra med en såg på under 50cc helst 60cc. Man kan undra varför? Jag har fått för mig att sågarna har blivit klenare, dagens sågar på runt 40cc är inte mycket att hänga i granen, vi har börjat jaga emissioner säger man, Husqvarna kallar sina sågar X-torqe och det stämmer nog, vi hade vridmoment förr...
Hade man tagit dagens förgasare och tändning och monterat på en 444 eller 242, vilken raket det hade blivit :d
Sen tror jag nog att många inspireras av de program som visas på Discovery, där dom springer runt och kvistar med 90cc och 30”

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498641 Amerikanarane pleie bruka alt for lange sverd og alt for store sager, iverfall for lange sverd. Berre fleire tenner å fila, dyrare og tyngre. Noken som har sett buckin billey ray på tuben? Underholdende videoa men synes Sverda hans er vel lange ja. Ellers klare eg ikkje å bli heilt enig med meg sjølv. Foretrekke så korte sverd som mulig men helst litt størrelse på saga ved felling, men då må da vera litt størrelse på trea og.

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498645 Prata med fd. ackordshuggarna så kan man ju höra om de tror de skulle försörjt familjen bättre om de släpat på nåt kilo mer än nödvändigt, haft fler tänder att fila, gjort yvigare rörelser för att komma runt och kvista med nåt längre än ett 13"-svärd, burit mer olja/bensin ut i snön år ut, år in osv.
Där är nog svar att finna varför 40cc/13" gällde till in på 80-talet som standard för "proffs"-sågarna.

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Ferguson system  
#498657 Det er så enkelt som rett sag til rett formål.

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498663 Men da der med akkordhoggarane er ett bra poeng

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Andreas99  
#498666 Fast det där med ackordshuggarna stämmer ju inte heller. In på 80-talet så gjordes väl de flesta gallringarna manuellt och det var i de gallringarna som de flesta huggarna huserade.
Idag finns det väl knappt en endaste huggare som har samma arbetsuppgifter? Idag handlar det om att fälla övergrovt, hugga grovt löv, special huggningar i naturvårdsområden och liknande. Det går ju inte å jämföra med att gå dag efter dag i en första gallring med gran.

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498674 Jag tror inte det stämmer riktigt.
De finns fortfarande de som gallrar o hugger manuellt. Det går aldrig o komma ifrån.

Jag är nog lite inne på Johans spår att prestandan är sämre. De kan inte göra lika bra såg som innan. Av några olika anledningar.
Främst prestige i de här miljö fläktarna men även ett annat tänk. Det är inte tvunget det ska vara 2000 drift tim på proffs såg längre.
De säljer ändå. Enda positiva jag kan se i detta är kanske minder överbelastade brännesåg.

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498681 Så med andre ord skal ein ha ei sag som kan klara 2000 timar eller så, bør ein leita etter ei litt eldre så og seia ikkje brukt proffsag type 242 , 254 eller liknande?

Användarvisningsbild

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Andreas99  
#498691
Mange skrev:Jag tror inte det stämmer riktigt.
De finns fortfarande de som gallrar o hugger manuellt. Det går aldrig o komma ifrån.

Jag är nog lite inne på Johans spår att prestandan är sämre. De kan inte göra lika bra såg som innan. Av några olika anledningar.
Främst prestige i de här miljö fläktarna men även ett annat tänk. Det är inte tvunget det ska vara 2000 drift tim på proffs såg längre.
De säljer ändå. Enda positiva jag kan se i detta är kanske minder överbelastade brännesåg.

Ja visst finns det. Men hur många av dom lever på att förstagallra gran på ackord?
Sen är det ju så att idag ska alla ha allt. Tre fyra olika sorters sågar med sig. På 70 och 80 talet hade du en var, och en i reserv i huggalaget kanske. Då blev sågen den moddelen man behövde mest. 80-talet manuellhuggare = gallring

Avatar Fallback

Re: Kubiksjukan sprider sig i landet.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498728 Min morbror arbetade som ackordshuggare åt SCA i Medelpad ända till pension ca 1990. De hade ny såg vart 5:e år!!
Kanske de var bytt cylinder/vev en två gånger men säg att sågen gick 200 arbetsdagar om året det blir ca 1000 arbetsdagar. Säg 6 timmar per dag på varv. 6000 timmar eller med bilmått ca 50 000 mil.
Det var/är proffsågarna byggda för.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).