lör 17 feb 2018, 07:26#498628
Ja, lite komiskt är det. Från början var sågarna på 80-100cc och svärdslängder på 18-20” sen började sågarna minska i storlek, Husqvarna kom med 65, Jonsered hade 601 och partner R16, då blev det 55-65cc och svärden krympte till ca15” Sen kom Husqvarna med 140, den satte ribban i många år 40cc och 12-13” det kördes lite större såg där behoven fanns. Men man strävade efter lätta sågar. Jonsered kom med 410 som ersattes av 420 och 435 små sågar på 35cc man körde 11-13” och dom går bra. Husqvarna fortsatte utveckla 140 sågen med 240, 340, 344, 444 och 44. Sen blev det 133, 234, 238 och 242. Behövde man större fanns ju 154, 254. Sen hände något, tydligen började den svenska skogsarbetaren växa, sågarna började bli större och tyngre, det arbetet som gjordes med sågar runt 40cc finns ingen som idag skulle få för sig att göra med en såg på under 50cc helst 60cc. Man kan undra varför? Jag har fått för mig att sågarna har blivit klenare, dagens sågar på runt 40cc är inte mycket att hänga i granen, vi har börjat jaga emissioner säger man, Husqvarna kallar sina sågar X-torqe och det stämmer nog, vi hade vridmoment förr...
Hade man tagit dagens förgasare och tändning och monterat på en 444 eller 242, vilken raket det hade blivit
Sen tror jag nog att många inspireras av de program som visas på Discovery, där dom springer runt och kvistar med 90cc och 30”
Många sågar börjar det bli...