Skogsvagn (Huggarvagnar)

2-spaks ventilpaket "renhorn"

44 inlägg 21752 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498586 Tror nog du bör kolla trycken, misstänker att du har chockventiler som måste ställas upp eller bytas nu när du har klenare cylinder

FTG
Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

ananders  
#498587 Kom på en sak jag saknar från "renhornen" och det är att det var flytläge till stickan in och även till att sänka bomen om jag mins rätt.

Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

Kim74  
#498588 Hade ingen utskjutscylinder tidigare. Köpte nytt ventilbord och i samma veva skaffade jag utskjutscylindern. Skall försöka höra med min hydraulikmontör angående trycket. Tycker att det borde vara anpassat för rätt typ av cylinder.....

   TS
Avatar Fallback

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498589 Om den är ställbar, kanske den inte är rätt inställd än.
Eventuell kan + o - sidan vara skiftade så den är stark ut o svag in

Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

stegmaster  
#498591
Kim74 skrev:Utskjutscylindern blev avsevärt snabbare men alltför svag. Tar jag en full grip med massaved (3m) så orkar cylindern varken dra in eller hålla emot. Alltså då jag lyfter bommen dras cylindern ut :( Jag skulle rekommendera en kaliber grövre. Cylindern borde nog orka hantera samma vikt som kranen orkar lyfta, tycker jag iaf.

.


Då vil jag påstå att du har nåt fel i ditt system, typ dårligt tryck eller fel på chockventiler, för en sådan kolv sitter det på nästan alla kraner upp til ca 6,7m räckvidd. (vissa har riktig nog 50/30, men 40/25 er vanligast va jag vet)
Hadde ju en sådan cylinder själv på min förra kran(farmi 4067), och den var mycket stärkare enn lyftkraften til kranen annars.
Drog inn hela träd med grenar på utan problem.
Själv hadde jag 180bar tryck.
Har du möjlighet att mäta trycket i slangen ute vid cylinderen???

Just ja, kolla even Gnisten sitt forslag. :-bd

Avatar Fallback

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498593 När jag bytte ventilpaket på kranen blev chockerna till huvudbommen skiftade, då orkade kranen inte lyfta bommen från marken ens

Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

stegmaster  
#498594 En 40/25 cylinder ska ju dra ca 1400kg vid 180bar, sen brukar det vara en chockventil på typ 200bar (som löser ut så kolven släpper baklenges).
Utrörelsen brukar ha en chock på bara 80bar, så er dessa bytt, så blir det nog som du och Gnisten83 beskriver.
Så antingen har du rejält kraftig kran som lyfter mer en 1400kg (minst, kanske 1600kg före kolven släpper baklenges), eller så er det mest sannolikt nåt fel i ditt hydrauliksystem.
Börja med att kolla chockar och trycket.

Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

Kim74  
#498605 Som det kanske framkommit tidigare är jag novis inom det här området (också) och är tacksam för tips och ideér. Har för tillfället kopplat loss kärran från traktorn och fortsätter att köra ut om ca två veckor. Skall då ta hit montören så får han mäta och kolla...

Kärran har egen hydraulpump och trycket räcker nog till övriga funktioner så det måste isf vara någon felinställning på ventilbordet. Rapporterar senare vad vi kommit fram till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

Grålle52  
#498863
Kim74 skrev:Skall uppgradera min skogsvagn med ett sk "renhorns"-ventilpaket. Nu undrar jag ifall någon kan upplysa mig om vilka funktioner skall vara på vilken spak? Dom två i mitten är ju självklara men de övriga två. Paketet har åtta ventiler, 60 l/min. Jag kom över det billigt, ca 5500 kronor inkl moms. Dessutom är det oanvänt.


Hur lyckades du få det så billigt. Mitt håller på att ge upp så jag är på jakt efter nytt.

Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

Kim74  
#498882 Grålle52:

Det var till salu på en sida som heter Tori.fi, en finskt motsvarighet till Blocket. Försäljaren har ett företag som bl.a säljer Country-skogsvagnar. Han hade köpt det för några år sedan men det hade aldrig kommit till användning. Butikspris här i Finland för ett motsvarande ventilbord rör sig om 1200-1500 euro, ´så jag kom över det billigt :). (550 euro, dessutom inklusive moms och frakt hem till dörren)

Som sagt, nöjd än så länge.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

Kim74  
#509763 Uppdatering...

Fick mätt trycket idag och det var 64 bar så det förklarar saken. Ställde trycket till ca 170 bar och blev kanon. Lite sent för denna säsong men hoppeligen får man köra mer nästa säsong :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

stegmaster  
#509774 Se det, kul att det löste sig. :-bd

Avatar Fallback

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

Axl  
#547866 Vad ska man smörja lederna i spakarna med?

Avatar Fallback

Re: 2-spaks ventilpaket "renhorn"

ulfgustav  
#547871 Gärna ett torrt smöjmedel då undviker du att det samlar damm. Sedan ett litet tips, gör gärna en huv över spakarna som skyddar ventilen samt ser till att spakarna inte skakar så att inte kullederna nöts när du t.ex kör vägtransport

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).