Motorsåg och handhållet

Vad är det här för slags yxa?

28 inlägg 8139 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad är det här för slags yxa?

henrik_85  
#498383 Hittade den här och tänkte jag skulle snygga till den lite och få på ett nytt skaft. Men vad är det egentligen för slags yxa?
Finns det någon speciell anledning till att den ser ut som den gör?
Stämpeln säger gränsfors.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad är det här för slags yxa?

henrik_85  
#498384 Står nog inte alls gränsfors. Låter den ligga i vinäger till imorgon, så kanske det går att se vad det står :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är det här för slags yxa?

johan eriksson  
#498408 Anledningen till att den ser ut så är att föregående ägare inte har haft kunskap att slipa och handha en yxa 😢

Avatar Fallback

Re: Vad är det här för slags yxa?

henrik_85  
#498420 Ah, den har alltså inte haft den märkliga formen från början.
Hmm, blir tufft att rätta till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är det här för slags yxa?

totte  
#498579 Skulle nog säga att den tyvärr är i stort sett slut. Slipar man eggen till vettig form är det inte mycket kvar.

Avatar Fallback

Re: Vad är det här för slags yxa?

bgl  
#498590 Skulle teoretiskt kunna vara slipad till denna form med flit!
Jag är ganska lång, ca 194, och minns sen jag var liten men började bli längre än de flesta att någon äldre sa att kroppslängden kunde kompenseras på yxan, antingen på eggen som i så fall som på bilden för den som är lång eller genom att hitta ett yxskaft med liten böj ytterst. I så fall åt andra hållet för den som idag knappt behöver använda bilbälte. Har någon annan veteran hört något liknande?

Avatar Fallback

Re: Vad är det här för slags yxa?

henrik_85  
#498596 Det står absolut gränsfors.
Intressant, det låter ju rimligt. Hoppas på fler tankar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är det här för slags yxa?

JensSkoog  
#498611 Har aldrig sett en yxa slipad så tidigare, men kan det vara att den som har haft den har
huggit mycket i sten och senn har han slipad mestadels den delen som har truffit stenen. :?: :?:

Användarvisningsbild

Re: Vad är det här för slags yxa?

halvproffs  
#498643 Min förra svåger lånade en yxa av mig och när jag fick tillbaka den såg den ut så där ungefär 😢 . Med smärgel går det fort att ändra ett utseende på en yxa.

Avatar Fallback

Re: Vad är det här för slags yxa?

bema  
#499902
1519477834_20180118_051106_001.jpg
Jamen en sån yxa har jag också. Har faktiskt inte tänkt på formen på eggen förrän jag såg bilden här. En av ett flertalet yxor jag övertagit från en äldre släkting. En Säter.

Avatar Fallback

Re: Vad är det här för slags yxa?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499922 Den är lagd så där med flit av den som haft den.
Skogen: Prova och kvista med den får du se om den inte skär (skräder) lite mer än när eggen kommer 90 grader på.
Bygge: Prova och tälj med den.

Berätta om du märker nån skillnad.

Avatar Fallback

Re: Vad är det här för slags yxa?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499936 Om man hugger kastved är ju klabben rätt lågt liggande, så i alla fall jag träffar med ytterspetsen först (och den slits därefter). Hade varit intressant att pröva en sådan slippning.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det här för slags yxa?

JensSkoog  
#500021
Mangan skrev:Om man hugger kastved är ju klabben rätt lågt liggande, så i alla fall jag träffar med ytterspetsen först (och den slits därefter). Hade varit intressant att pröva en sådan slippning.

Hittade en i högen som liknar :wink:

1519504056_Oks.jpg


Om du vil ha den och sätta skaft på så du får pröva så
kan du skicka mig ett PM @Mangan .

Köstar inte nått :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad är det här för slags yxa?

Hema  
#500023 Är inflödet av yxor så stort att du har svårt att bli av med dem JensSkoog? :)

Användarvisningsbild

Re: Vad är det här för slags yxa?

JensSkoog  
#500026 Jag är ju ingen samlare, hellre en förmedlare :grin:

Får ju ofta yxar eftersom folk vet att jag lärer bort till ungar och dom jag
inte kan använde med barnen, ger jag bort med glädja :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).