Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Åkes maskinbilder

415 inlägg 342530 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498535 Här fick vi flytthjälp med järnväg. Det är ovanligt med så mycket snö i nordtyskland, även bilden med bilen är därifrån

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

Vardon  
#498536 Skogsmaskiner på tåg det är liksom den fulländade bildkompositionen. Nej det blir inte bättre än så här...

Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498537 Denna bild är tagen i Tyskland 1974 på ett Kocum avverkning

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498538 Detta var första kontakten med en minibrunett, fick order om att åka till en liten stadd är det stod en skogsmaskin på järnvägsvagn som skulle lastas av. Att alla hjulen var avtagna underlättade inte precis. Fick åka till en verkstad och låna verktyg men sen gick det bra

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498539 Och några bilder från min värnplikt på Ing2 1972-73 Underteckna som är på D4 an

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkes maskinbilder

Palakangas  
#498553 Är det en SM 868 i militärtjänst?

Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498555 Ja det stämmer

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

halvproffs  
#498557 Du ska ha ett jättestort erkännade för dina nostalgiska bilder från ditt spännande liv! Oerhört intressant att se.

Avatar Fallback

Re: Åkes maskinbilder

Palakangas  
#498559 Någonstans i mina samlingar har jag bilder på SM 872. Lång Lisa i militärutförande. Hög och låg växellåda. Snabbgående för att serva bandkanonerna med ammunitionskassetter.

Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

totte  
#498577
halvproffs skrev:Du ska ha ett jättestort erkännade för dina nostalgiska bilder från ditt spännande liv! Oerhört intressant att se.


+1 på det!

Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

totte  
#498578
kärrabol skrev:Och några bilder från min värnplikt på Ing2 1972-73 Underteckna som är på D4 an


Där var jag 71 - 72! Känner igen de där husen.

Avatar Fallback

Re: Åkes maskinbilder

tallen100  
#498616
totte skrev:
halvproffs skrev:Du ska ha ett jättestort erkännade för dina nostalgiska bilder från ditt spännande liv! Oerhört intressant att se.


+1 på det!

+1 till :-bd

Avatar Fallback

Re: Åkes maskinbilder

Hema  
#498817 Hoppas du hade en bra militärtjänstgöring. Räneslätt har man som ungdom både kört moppe och montainbike ett antal gånger. :)

Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

totte  
#498821
Hema skrev:Hoppas du hade en bra militärtjänstgöring. Räneslätt har man som ungdom både kört moppe och montainbike ett antal gånger. :)


På Ränneslätt har jag kört väghyvel. Attans vad det såg ut efteråt, första gångerna i alla fall. BM hyvel med skruvväxlar, ingen hydraulik.

Avatar Fallback

Re: Åkes maskinbilder

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498832 På Ränneslätt har jag varit på många jeepträffar innan nån miljönisse krånglade till de och de blev uppehåll några år.
Väghyvel ska va ett krångligt fordon att framföra och de sas samma sak om vägarna på P2 när jag gjorde lumpen 🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).