Uppvärmning

Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

60 inlägg 59480 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

DrW  
#498437 Ja jag har nu hunnit komma hem två gånger. :oops:
Tur jag hittar hem i alla fall!
60cm är yxan!
Den är dessutom vacker, ser nu att ser finns fyra klyvyxor men jag tror det bara fanns stor och liten samt släggyxa när jag köpte för många år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498444 Tack! Då vet jag. :-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498448 Tror att det är samma yxhuvud till Gränsfors lilla klyvyxa (1,6 kg och 60 cm skaft) som till Gränsfors minsta klyvyxa (1,4 kg och 48 cm skaft).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498818
Amundrr skrev:Hultafors KLY 7-1,5 SV veier 1,5kg bruker jeg til kløyving. Buen på skaftet gjør det mer behagelig å svinge øksa.

I arbeidsbeltet bruker jeg Hultafors H 008 med en vekt på 600gr.

Nja, det är väl själva yxhuvudet på en Hultafors KLY 7-1,5 som väger 1,5 kg. Komplett yxa väger väl snarare runt 2,0-2,1 kg.

Hultafors anger ju bara vikten på sina yxhuvuden, medan Gränsfors bara anger den totala vikten på färdig yxa. Således blir det onödigt svårt att jämföra dessa märken i katalog.

Edit: Hultafors H008 väger ca 1,15 kg, där själva huvudet väger ca 0,8 kg.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499274 Jag köpte mig en Hultafors Agdor liten klyvyxa, KLY 7-0,9.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508052 Nu har jag på allvar invigt min Hultafors 1,5 kg klyvyxa och den har funkat riktigt bra. Hultaforsen är särskilt bra när vedklabben ligger ner, vilket hade varit hopplöst om jag hade använt Gränsfors bredkäftade klyvyxa.

Prövade även Hultafors lilla klyvyxa på de minsta bitarna och det klarade den galant.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

qvintus4  
#592935 Det blev en fiskars x17 klyxa har haft den ett par år nu super nöjd , men nu har jag behov av en större det lutar åt fiskars x25 . Men funderar på husqvarnas klyvyxa någon som provat husqvarnas ??

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Avslutat-02  
#592945 https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000040139
denna använder jag och är helnöjd, efter ca 15 kbm med ved som är klyven för hand.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

qvintus4  
#592954 Slut på velandet slog till på en Husqvarna Klyvyxa S2800 , om den är som fiskars klyvyxor blir man garanterat nöjd i många år

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

halvproffs  
#592957 Säkringen håller och inget hydraululoljespill?
Ja vad kan man mer begära? Kvinnona kommmer att springa efter dig med dessa muskler😎

Avatar Fallback

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Hema  
#592971
qvintus4 skrev:Det blev en fiskars x17 klyxa har haft den ett par år nu super nöjd , men nu har jag behov av en större det lutar åt fiskars x25 . Men funderar på husqvarnas klyvyxa någon som provat husqvarnas ??

Husqvarna har sina egna med kompositskaft likt Fiskars, men du kanske tänkte på de "äkta" med trähandtag och smitt yxhuvud? Hultafors som gör dessa. Tycker Husqvarnas gamla hederliga är prisvärda! 👍

Oj, där va du snabb, hoppas du blir nöjd med köpet.

Avatar Fallback

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Hema  
#592973
halvproffs skrev:Säkringen håller och inget hydraululoljespill?
Ja vad kan man mer begära? Kvinnona kommmer att springa efter dig med dessa muskler😎

En annan har knappt någon finved att klyva och hålla på med grovkvist överlåter jag till hydraulklyven. Hmm, får man brudar med klyvarmuskler. Hmm. :)

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

qvintus4  
#593076 Det var den som är lik fiskars med komposit skafft, i fall den är lika bra som fiskars så blir jag garanterat nöjd

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593088 https://www.bygghemma.se/verktyg-och-ma ... OMQAvD_BwE

Huskvarna klyvyxa 75cm för 600:-

Blir lite intresserad av att pröva ett smalare hvud för att klyva meterved.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvyxa har ni provat som är bra

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593325
Mangan skrev:https://www.bygghemma.se/verktyg-och-maskiner/handverktyg/yxa/klyvyxa/klyvyxa-husqvarna-75-cm/p-831340?gclid=CjwKCAjwxt_tBRAXEiwAENY8hTjjs5ByS0-PmWMu7PrZ0b8iYL1fBohbdS0LSkMRebnH8oCSYc6zhxoCaOMQAvD_BwE

Huskvarna klyvyxa 75cm för 600:-

Blir lite intresserad av att pröva ett smalare hvud för att klyva meterved.


Har motsvarande Hultafors, som jag är mycket nöjd med. Men skaftet bör helst skos.

Edit: Sko ett klyvyxskaft
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).