Traktorer och processorer

Valmet 6300 växlar?

10 inlägg 4064 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 6300 växlar?

Jolly  
#494256 Jag saknar instruktionsbok och den jag hittar på nätet avviker lite mot hur reglagen ser ut i verkligheten.

På växelspaken har jag en knapp med sköldpadda och hare märkning, men skillnaden mellan dessa lägen verkar vara extremt liten. Styr den något annat eller vad är den bra för?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 6300 växlar?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494261 Det är till snabbväxeln, på äldre 2stegs o på nyare 3 stegs.
Är ca 20% uppväxlingen i hare läget

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6300 växlar?

Jolly  
#494300 Så den spelar bara roll om man kör på snabbväxel? Finns det något läge den inte skall stå i hare läge få eller spelar det ingen roll?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6300 växlar?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494306 Alltså snabbväxeln sitter före fram/back lådan och är alltid inkopplad i ett av lägena som finns på knappen.
IOM att du inte har hittat rätt instruktionsbok på nätet kan du kolla efter en till Valmet 505-905 istället som har samma snabbväxel som de tidiga 6000 modellerna

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6300 växlar?

Jolly  
#494326 Ska leta efter det. Tycker bara att det var väldigt liten skillnad på hastigheterna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 6300 växlar?

JohannesG  
#494328 Märks större skillnad på högre växlar. Och även en liten skillnad i hastighet kan ofta vara avgörande för att få rätt varvtal hastighet och bränsleförbrukning. Därför många nya traktorer är steglösa.
Man kan lite jämföra den med splitt på en lastbil, dock behöver du inte koppla på traktorn då det är en powershift-växel.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6300 växlar?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494349 Du lär märka skillnad på högsta växel i hare läget när du kommer till en brant backe o varvet rasar under 1800, kopplar du då över till skalmanläget utan att frikoppla ska varvet öka några hundra rpm direkt.
Där får du då en vridmomentsökning genom att du får ett halvt stegs lägre växel

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6300 växlar?

Jolly  
#494354 Det ska jag testa. Jag är helt ny på sådana moderna traktorer. Kul att det finns folk att fråga! Men man kan ändra den under tiden man kör utan att koppla?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6300 växlar?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494360 Javisst men växlar du ner ska du inte ligga på maxvarv redan för de blir ett jäkla övervarv då

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6300 växlar?

Jolly  
#498391 Nu har jag testat . Det funkade ju perfekt!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).