tor 15 feb 2018, 17:11#498337
Äntligen verkar laddningen fungera. Generatorn med inbyggt laddningsrelä är ny och byttes för 10 månader sedan. Den ursprungliga var troligen en växelströmsgenerator men med laddningsreläet i hytten, under batterihyllan. Denna är inte bortkopplad och alla anslutna sladdar finns kvar. Fick rådet att låta den sitta kvar men kontrollera så ledningarna fram till generatorn är hela. Kontrollampan för laddning lyste inte varför jag försökte få bort den så den gick att byta. Skruvade bort locket över lampan men lampan gick inte att få loss fast jag tryckte och vred samtidigt (bajonettfattning?).
Så kollade vi lampan igen och då plötsligt lyste den! Vi mätte upp spänningen på batterierna när motorn var igång. Instrumentet visade 13,8 V vid 600 varv.
Var det verkligen bara oxid på lampanslutningen som gjorde att laddningen inte fungerade? Jag tryckte ju bara upp och ner på den gamla lampan och försökte vrida.