Bert1 skrev:När det lät så på farsans så var toppackningen gången mellan 2 cyl
massa-ved skrev:Finns en orsak att packningen gått. Plana toppen är inte så stor kostnad, värre om nått foder har sjunkit. Nu är det ju inte BM motor i den så risken är ju mindre.
forest. skrev:massa-ved skrev:Finns en orsak att packningen gått. Plana toppen är inte så stor kostnad, värre om nått foder har sjunkit. Nu är det ju inte BM motor i den så risken är ju mindre.
vad menar du med inte BM motor? och sjunket foder?
massa-ved skrev:forest. skrev:massa-ved skrev:Finns en orsak att packningen gått. Plana toppen är inte så stor kostnad, värre om nått foder har sjunkit. Nu är det ju inte BM motor i den så risken är ju mindre.
vad menar du med inte BM motor? och sjunket foder?
BM hade ingen liten 3 cyl.motor så det sitter Perkins 3-152 i 320, 400 och 430 fast BM kallar den för D 25.
Foder är lösa cylinderlopp istället för borrade direkt i blocket som tex. bilmotorer har. Det var bla. motorn som sitter i 650 och 700 som hade så små foderhyllor så det behöver inte vara mycket rost för att de ska sjunka. Det kan vara kromfoder i 3-152 kan också vara gjutna gemensamt för båda blocket skall vara helt plant ovanpå inga flamkanter eller foderhöjd över blocket. Orsaken att packningen gått kan vara ålder eller nån bult som släppt lite. Blir ju rätt stor påfrestning från kanske 25-30 minus på vinter till 70-80 plus i arbetstemperatur.