Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

MP: säljstopp för diesel år 2030

15 inlägg 5630 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

MP: säljstopp för diesel år 2030

Fredrik Reuter  
#498026 Miljöpartiet sätter nu ribban rejält högt i och med att de föreslår säljförbud av fossila drivmedel senast år 2030.

Har inte kollat om även HVO och ev talloljemixad diesel berörs.

Vi har ju diskuterat bilar i Zalmans monstertråd, men tror ni detta går att lösa för maskiner och kanske då främst för oss på Skogsforum, för skördare, skotare och lantbrukstraktorer på endast 12 år?

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se ... efter-2030



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: MP: säljstopp för diesel år 2030

OliT  
#498028 Det som föreslås är ett stopp för fossila bränslen. HVO är 100% fossilfritt, så det ingår inte där. Preem blandar fortfarande i fossil diesel i Evolution, så den skulle ju i så fall beröras.

Jag kör ny-traktorn (Weidemann med 75hk Deutz) på 100% HVO och det funkar finfint, även i -20.

Avatar Fallback

Re: MP: säljstopp för diesel år 2030

jannee  
#498033 Miljöpartiet håller för fullt på med att gräva sin egna grav, och väl är väl det :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: MP: säljstopp för diesel år 2030

ananders  
#498034 Jag tror i och för sig att efterfrågan på fossila bränslen kommer att minska markant under nämnda period men för att klara Mp:s mål får vi nog börja nyttja hästen igen.

Avatar Fallback

Re: MP: säljstopp för diesel år 2030

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#498039 Ytterst tveksamt om dom gröna khmererna lyckas få någon majoritet med det förslaget.

Avatar Fallback

Re: MP: säljstopp för diesel år 2030

tallen100  
#498047 Hoppas MP ramlat ut ur riksdagen långt före 2030.... gärna redan till hösten :grin:

Avatar Fallback

Re: MP: säljstopp för diesel år 2030

axwell  
#498057
tallen100 skrev:Hoppas MP ramlat ut ur riksdagen långt före 2030.... gärna redan till hösten :grin:


tallen, du kan vara lugn för jag tänker inte rösta på dom nästan heller. :mrgreen:

Vad tokigt det blev, skulle stått så här..................................

för jag tänker inte rösta på dom nästa gång heller. :mrgreen:
Senast redigerad av axwell tis 13 feb 2018, 23:51, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: MP: säljstopp för diesel år 2030

tallen100  
#498059
axwell skrev:
tallen100 skrev:Hoppas MP ramlat ut ur riksdagen långt före 2030.... gärna redan till hösten :grin:


tallen, du kan vara lugn för jag tänker inte rösta på dom nästan heller. :mrgreen:

Det är ju lysande :-bd :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: MP: säljstopp för diesel år 2030

MDin  
#498064 Dom ligger rätt illa till i opinionen å inte blir det bättre av den här idén. Får erkänna att jag känner Isabella men delar inte hennes politik. Sticker väl ut hakan här, när jag är S. Och jobbar som politiker.

Avatar Fallback

Re: MP: säljstopp för diesel år 2030

isteskog  
#498066 Det gör du nog! S har ju släppt skogsfrågorna till MP! Hur tänkte S där? :o

Avatar Fallback

Re: MP: säljstopp för diesel år 2030

MDin  
#498072
isteskog skrev:Det gör du nog! S har ju släppt skogsfrågorna till MP! Hur tänkte S där? :o

Hur S tänkte? Har ingen aning då jag jobbar på kommunnivå. Här finns knappt MP längre.

Avatar Fallback

Re: MP: säljstopp för diesel år 2030

röjar kalle  
#498084
MDin skrev:Dom ligger rätt illa till i opinionen å inte blir det bättre av den här idén. Får erkänna att jag känner Isabella men delar inte hennes politik. Sticker väl ut hakan här, när jag är S. Och jobbar som politiker.

Det tror jag inte finns nog en hel del av den sorten här på forumet. :wink:

Avatar Fallback

Re: MP: säljstopp för diesel år 2030

Ldsaren  
#498186 Kommer Hvo och talldiesel o annat fosilfritt att räcka till kan man undra ,?
Och än viktigare,kan man ta ut lika mycket skatt och hålla samma pris på fosilfri energi ,som Opecländerna ger oss i dag ,som har gjort mycket för vårt välstånd
Etanol är ju dyr framställa och inte på så miljövänligt sätt.

Avatar Fallback

Re: MP: säljstopp för diesel år 2030

skogh  
#498197 så många maskiner som kan gå direkt till skroten... Alla jänke bilar,äldre traktorer,skotare,skördare,flisare,grävare.osv osv inte värda mer än skrotpriset.

hur har man tänkt att alla stora fartyg ska få energi?

Innan ett fullgott alternativ finns till dagens och gårdagens maskiner så kan man inte säga att de inte får tankas.
det är många många tusen kubik diesel och bensin som behövs varje dag, utan det så stannar världen helt .

kan inte styrande tänka sig ett sådant scenario? eller vi ska ha dynamo och pedaler inne i hytten ?!

Avatar Fallback

Re: MP: säljstopp för diesel år 2030

bgl  
#498209 Hur ska Miljöpartiet klara snöplogningen till alla vindkraftsparker i nordligare delar av Sverige? Dessa vindkraftverk som ju sägs vara fossilfria!
Tänker dom bygga järnväg med eldrivna lok och luftledning mellan de enskilda vindkraftverken?
Jag fick härom dagen höra en ungefärlig siffra på dieselförbrukningen vid snöplogningen av en av landets större vindkraftanläggningar. I plogentreprenörens avtal ingick full sekretess på mängden förbrukad diesel, men han 'slant med tungan' och talade om total körtid för senaste veckans snöröjning.
En hjullastare på ca 200hk och drygt 200 liters tankvolym som tankar 2 ggr per skift blir många kubikmeter diesel en snövinter som denna!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).