SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 252402 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Vedproducent  
#497947 Faktan jag skrev är från skogsbruksplanen som gäller fram till 2020. Men det ska också sägas att man 2014 tog beslut om att ändra inriktning till större andel naturvård och skötsel med fler hyggesfria områden. Så en gnutta sanning var det Ulf skrev men inte mycket.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#497959 jag har bara uppgifter från den som sköter göteborgs skogar, så det måste ju vara ni som hr rätt och xavier som har fel .. ni kalhygges trogna på skogsforum har väl alltid rätt, liksom skogsindustrins kvartalsekonomer, varför skulle ni ljuga finns ett enda motiv, förresten varför skulle jag ljuga, för att få större konkurrens om stuguthyrning, eller att någon kommer till mitt kalhygge och avslöjar mig, ja ni kloka får fundera ett tag, som jag alltid säger även om mina råd .. tänk själva förfan .. här har du de enda statistik jag hittade om turistjobb just nu, i jämtland/härjedalen 7000 heltidsjobb och en ökning på 117 % sen år 2000 när det gäller omsättning .. och här har du statistik för skogsjobb, som senast jag läste på nån kommunfakta för ett par år sen var 114 för härjedalen, det finns säkert några siffror i detta om man är intresserad, jag försöker bara att visa på tendensen och de stora dragen, och där är inte skog någon succe ... men det vill jag ändra på, så ursäkta mig alla ni ilskna .. det märks att jag trampar på jävligt ömma tår .. http://www.jordbruksverket.se/webdav/fi ... ntarer.htm .. men som sagt jag vill inte bråka och ber om lite god ton i vår dialog ..

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

valtra mega  
#497960 http://www.goteborgsfria.se/artikel/96244
enligt artikel så inledde de 2013 ett pilotprojekt på 17 ha

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Mellberg  
#497971
valtra mega skrev:http://www.goteborgsfria.se/artikel/96244
enligt artikel så inledde de 2013 ett pilotprojekt på 17 ha


17 av 4200 ha.

Som alla ser har Ulf 1 inte många rätt och det gäller i stort sett allt han skriver. Hoppas att nyblivna skogsägare inte tar till sig av hans irrläror.

På Skydda Skogens faceboksida, ställdes idag frågan om hur många arter som utrotats av kalhyggesbruket? För en gångs skull blev det en lång diskussion. De värsta aktivisterna fick ge sig och slutsatsen var att kalhyggen inte utrotat några arter!

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#497982 mellberg du verkar vara en politruk från industrin, men varför drar du upp 5 år gamla artiklar från en nerlagd tidning ... jag har så svårt att förstå varför man beter sig som du mellberg, mina uppgifter har jag från den som sköter skogarna åt göteborgs stad, (och inte från en nerlagd tidning från 2013 ) .. enligt honom har staden 15 tusen hektar skog av olika slag, varav 5tusen ska brukas i skogsbruk och det brukas som jag sagt (och xavier sagt) med lübeckmetoden, har du förstått nu, läs deras policy som säger ungefär vad jag säger, men det saknas fyratusen hektar som staden räknar som något annat .. jag bryr mig inte vad, jag har aldrig förstått varför man ska tala med nåt arsel, när man kan tala med skallen direkt .. du får väl höra med politikerna som givit ut den här skriften varför dom inte tagit reda på fakta bättre .. och du får väl ringa och skälla ut xavier för att han gör det som står i skriften, be honom fara åt helvete för det stämmer inte med dina uppgifter från 2013 .. varför gör jag det här, känner mig som jag jobbar på ett mentalsjukhus ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#497983 glömde skicka med den här .. https://goteborg.se/wps/wcm/connect/75b ... OD=AJPERES .. man blir så jäkla trött på alla ..........

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497985
ulf 1 skrev:mellberg du verkar vara en politruk från industrin, men varför drar du upp 5 år gamla artiklar från en nerlagd tidning ... jag har så svårt att förstå varför man beter sig som du mellberg, mina uppgifter har jag från den som sköter skogarna åt göteborgs stad, (och inte från en nerlagd tidning från 2013 ) .. enligt honom har staden 15 tusen hektar skog av olika slag, varav 5tusen ska brukas i skogsbruk och det brukas som jag sagt (och xavier sagt) med lübeckmetoden, har du förstått nu, läs deras policy som säger ungefär vad jag säger, men det saknas fyratusen hektar som staden räknar som något annat .. jag bryr mig inte vad, jag har aldrig förstått varför man ska tala med nåt arsel, när man kan tala med skallen direkt .. du får väl höra med politikerna som givit ut den här skriften varför dom inte tagit reda på fakta bättre .. och du får väl ringa och skälla ut xavier för att han gör det som står i skriften, be honom fara åt helvete för det stämmer inte med dina uppgifter från 2013 .. varför gör jag det här, känner mig som jag jobbar på ett mentalsjukhus ..

Så var den trevliga tonen borta, som Ulf 1 själv efterlyste för bara några timmar sedan...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Vedproducent  
#497986 Jag tycker det är helt ok med skogsbruk runt storstäder sköts på ett sätt som vi kanske inte gör annars. Bara man vet varför och konsekvenserna.

Det verkar som Göteborgs stad skogar är fullt medvetna om detta och texten nedan skriver dom själva. Så är det upp till var och en att tycka och dra slutsatser av detta.


I och med att fastighetskontorets skogar primärt är en markreserv som ska vara tillgänglig för exploatering så blir framtida investeringar i till exempel plantering mer osäkra än i normalfallet. För att minska risken så kommer hyggesfritt skogsbruk att bli mer och mer viktigt i framtiden. Lönsamheten i det hyggesfria skogsbruket är tyvärr inte lika hög som i skogsbruket där man använder sig av kalhyggen. Det finns dock många andra goda argument för användandet att ett hyggesfritt skogsbruk. Både den biologiska mångfalden och friluftslivet främjas starkt av ett skogsbruk utan kalhyggen.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Lars Lundqvist SLU  
#497990
ulf 1 skrev:mina uppgifter har jag från den som sköter skogarna åt göteborgs stad, (och inte från en nerlagd tidning från 2013 ) .. enligt honom har staden 15 tusen hektar skog av olika slag, varav 5tusen ska brukas i skogsbruk och det brukas som jag sagt (och xavier sagt) med lübeckmetoden,


ulf 1 skrev:glömde skicka med den här .. https://goteborg.se/wps/wcm/connect/75b ... OD=AJPERES .. man blir så jäkla trött på alla ..........


Det kan ju vara värt att läsa även denna skrift, en analys av skogsbruksplanen, uppdaterad 2015. http://goteborg.se/wps/wcm/connect/867e ... OD=AJPERES

Göteborgs kommun äger, enligt vad de själva säger, ca 11 000 ha "skogsmark och annan trädbevuxen naturmark", varav fastighetsnämnden där Xavier arbetar ansvarar för 4216 ha produktiv skogsmark. Av detta är 42% yngre än 50 år, alltså hyggen, ungskog och yngre gallringsskog. Om man jämför Skogspolicyn från 2014 (som Ulf länkade till) med Analys av skogsbruksplanen som uppdaterades 2015 (som jag länkar till) och läser vad som faktiskt står så får man en lite annan bild. Man vill ha små hyggen, fröträd, varianter av naturlig föryngring, osv. Dessutom är ungefär hälften av skogen lövskog, mest björk, asp, al, osv, och den andra hälften i huvudsak yngre tallskog. Sen har man väldigt lite skog över 100 år om man betänker att det är den äldre skogen som uppskattas för friluftsliv och rekreation.

Skog växer långsamt och historien går inte att radera ut genom några rader i en skogspolicy. Göteborgs kommun har den skog man har och den måste hanteras utifrån hur den ser ut. Och eftersom en mycket stor andel av arealen är kalmark, plantskog, ungskog och första gallring så kommer skogarna under överskådlig tid att se ut precis som vilken skog som helst, även om man väljer att gallra den äldre skogen för att dra ut på omloppstiden.

Om man sen vill kalla gallringarna i äldre skog för Lübeckmetoden så förändrar det ju ingenting i sak. Höggallring i äldre, tidigare låggallrad skog ökar risken för vindskador och stormfällning men det gör inte att skogen plötsligt blir flerskiktad.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

svampbob  
#497993 Det börjar bli lite pinsamt nu för Ulf då han ständigt blir påkommen med att sprida Fake News

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#498023 jag har inga problem med att bli hatad av grundlurade kalhyggeskramare, jag förstår er, det som visas upp här är just som jag förväntar mig, det är många som varnar för att kritisera det pk skogsbruk vi bedriver här i sverige, det ligger mycket hat i botten .. och är det egentligen inte jäkligt tragiskt att någon som påtalar att det kanske är felaktigt att i en upplyst tid bedriva ett skogsbruk som trivialiserar våra skogar, ska försöka motas ut ur debatten .. jag talade med maziej zaremba för några år sen, han sa, "att gå emot den svenska vedfabriken, var nog det jobbigaste jag varit med om, det dröjer innan jag orkar göra det igen" för min del är det bara lustigt med alla vakthundar som skäller och viftar på svansen när fiberhusse klappar dom på huvet .. i dag pratade jag med en kompis som nyligen ärvt hundra hektar skog av sin far, han hade gallrat sju hektar och inte fått ett öre, "men jävlar vad det skulle börja växa nu" han har ett heltidsjobb så det hinns inte med att sköta nån skog, att han kände sig blåst av skogsbolaget behöver jag kanske inte säga, att det skulle gå jämt upp var inget dom varnat om .. jag tror ibland att de flesta skogsägare i sverige fått stockholms syndromet ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

T Landström  
#498024
ulf 1 skrev:jag har inga problem med att bli hatad av grundlurade kalhyggeskramare, jag förstår er, det som visas upp här är just som jag förväntar mig, det är många som varnar för att kritisera det pk skogsbruk vi bedriver här i sverige, det ligger mycket hat i botten .. och är det egentligen inte jäkligt tragiskt att någon som påtalar att det kanske är felaktigt att i en upplyst tid bedriva ett skogsbruk som trivialiserar våra skogar, ska försöka motas ut ur debatten .. jag talade med maziej zaremba för några år sen, han sa, "att gå emot den svenska vedfabriken, var nog det jobbigaste jag varit med om, det dröjer innan jag orkar göra det igen" för min del är det bara lustigt med alla vakthundar som skäller och viftar på svansen när fiberhusse klappar dom på huvet .. i dag pratade jag med en kompis som nyligen ärvt hundra hektar skog av sin far, han hade gallrat sju hektar och inte fått ett öre, "men jävlar vad det skulle börja växa nu" han har ett heltidsjobb så det hinns inte med att sköta nån skog, att han kände sig blåst av skogsbolaget behöver jag kanske inte säga, att det skulle gå jämt upp var inget dom varnat om .. jag tror ibland att de flesta skogsägare i sverige fått stockholms syndromet ..


Hatad? Du har inte kommit med något konkret...bara en massa svepande inlägg...

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

svampbob  
#498027 Det är ungefär som att plötsligt böja påstå att joden är platt och att alla har haft fel i femhundra. Då måste du ha något konkret att komma med för att överbevisa omgivningen och inte som du nu gör.
Du blir ständigt påkommen med att ljuga och förvanska fakta. Sedan retar det nog många att du som inte ens har börjat prova att sköta din skog enligt dina teorier kommer in här och talar om att alla andra (av vilka många har ägnat hela livet åt skogen) är idioter och lurade av industrin.

Vi ska vara glada att vi har industrin som köper vår råvara för utan den skulle väldigt stora delar av våra skogar vara i princip värdelösa. Marknaden för huggkubbar, smörknivar och erimitstugor är ändå rätt begränsad.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Mellberg  
#498035 Ulf 1 du måste lära dig att se det vackra med ett kalhygge, för att inte tala om när planteringen skjuter fart med toppskott på 7 - 8 dm. Härliga vyer öppnas också, ibland milsvida!

Nyblivna skogsägare lever farligt, men det kanske var en röjning din kompis beställde.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#498079 xavier som sköter göteborgs skogar sa en sak som jag hört flera gånger från kloka skogsägare/förvaltare (som inte säljer fint timmer till den svenska fibermaffian) om du säljer timmer till tyskland, england eller något annat land än sverige så är de första 20 frågorna om sort, kvalitet, grovlek ålder, markförhållanden mm ... när du säljer till en svensk virkesköpare får du bara en fråga ... hur många kubik .. vi är så jävla sorgliga .. och varför ska ni alla småskuttar sänka er till kvartalsekonomernas hjärndöda skogsbruk, era fastigheter har väl de stora värdena på helt andra ställen än i massafibrerna, ni är grundlurade .. kan det vara så att ni står med dessa fiberskogar och nu inte vill höra hur fel det är .. är det därför ni ska mobba bort mig, men det kommer inte att hända... jag behövs för att vända detta skogsbruk som är som en atlantångare i göta kanal .. andra stora skogsländer har hunnit så mycket längre i ett hänsynsfullt skogsbruk, och faktum är att vi är sämst när man ser till lönsamheten, och att vi små skogsägare ska vara kanonmat åt en baggbölande industri är tamefan sjukt .. var finns stoltheten i att äga det finaste du kan äga, en bit av vårt klot .. min favoritskog är bondskogen, en husbehovsskog som är så mycket mer än fiberfabrik, den är din plätt på jorden och ditt livsrum, och den borgar för att arter får ha sitt livsrum, den är också din leverantör av ved och värme, den är timmerleverantör och ser till att du får gärdesgårdsvirke, slöjdvirke, den har alla sorters hag, äng och åkermark, om man tittar på ekonomiska kartan från 50talet har man facit på vad din skog ska vara för dig, i dag är det viktigare än 1950, då snart dessa skogar är utrotade .. jag säger inte att alla ska göra så, men de som har möjlighet borde göra det och det finns en grundlag i allt företagande och det är tillgång och efterfrågan, så produkterna från dessa skogar, som börjar bli sällsynta, de produkterna är lätta att sälja för ett bra pris .. nu har jag kö på boende i min lilla timmerstuga, mitt i vintern .. den enda lilla stugan drar in mer än någonsin ett kalhygge skulle gjort, och jag står rustad med mina träd i alla åldrar för va fan som helst .. det gör inte en granplantage .. jag är ledsen men så är det ..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).